Uitgemergelde paarden weggehaald bij handelaar: 'Erger kon haast niet'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Uitgemergelde paarden weggehaald bij handelaar: 'Erger kon haast niet'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 18:04

Omroep Brabant
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Bij een dierenhandelaar in Wagenberg zijn vorige week twee pony's en een paard meegenomen door de Landelijke Inspectiedienst Dierenwelzijn (LID). De dieren waren graatmager, kregen weinig en ongeschikt eten en hadden een slecht gebit. De paarden zijn naar een geheime opvanglocatie gebracht waar ze de juiste zorg krijgen. De eigenaar draait op voor alle kosten en kan daarnaast een flinke straf krijgen voor het verwaarlozen van zijn dieren.

De dierenhandelaar kreeg eerder al een waarschuwing van de LID dat hij beter voor zijn dieren moest zorgen. Bij een nieuwe controle vorige week bleek de situatie van de pony's en het paard juist verslechterd te zijn.

"De dieren waren erg vermagerd, erger kon haast niet", zegt woordvoerder Jelko de Ruijter van het LID. De stal waar de dieren zaten, voldeed niet aan de richtlijnen. Zo trof de inspectiedienst veel uitstekende delen aan. Maar met name de verzorging van de dieren liet te wensen over. De dieren kregen te weinig en ongeschikt eten en de gebitten van de paarden waren in hele slechte staat.

Medische zorg
De inspectiedienst vreesde voor het leven van de dieren en besloot ze in bewaring te nemen. De pony's en het paard zijn onderzocht door een dierenarts en meegenomen naar een geheime opvanglocatie. Daar krijgen ze medische zorg en moeten ze weer op gewicht komen.

Rocamor

Re: Uitgemergelde paarden weggehaald bij handelaar: 'Erger kon haast niet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:06

Poeh, die foto van die pony, vreselijk

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:12

Och och |( wat een ellendige foto :knuffel: arm dier.

Ik snap zoiets niet, handelaar wil toch geld verdienen denk ik maar een vel over been levend wezen gaat natuurlijk niks opleveren. En geen potentiele klant zal er iets willen kopen lijkt me.

Hopelijk komen ze er boven op

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:21

Och jeetje. Hier had veel eerder ingegrepen moeten worden, zoiets gebeurt niet in een paar weken.

Handelaar? Kennelijk denkt hij dat paarden van de lucht kunnen leven. Misselijk gedrag van zo'n idioot.

Ben eigenlijk bang dat het te laat is als ik die foto zie

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:24

Ik vraag me soms werkelijk af hoelang er tussen die controles zit. Na twee weken gewoon opnieuw er staan , dan kun je echt wel zien of ze beter te eten krijgen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:43

Ongelooflijk.
Zo enorm mager. |(

Inderdaad als je al iemand in je bestand hebt is er dan zo weinig mankracht vaker te controleren?

En snap die handelaar niet. Hier verdien je niks aan..

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:55

DuoPenotti schreef:
Ongelooflijk.
Zo enorm mager. |(

Inderdaad als je al iemand in je bestand hebt is er dan zo weinig mankracht vaker te controleren?

En snap die handelaar niet. Hier verdien je niks aan..

Misschien was dat juist het probleem, dat het beestjes waren waar hij mee bleef zitten....

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:17

Met spek op de botten ook niet voor de slacht?

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:29

Duimen dat die pony er bovenop komt, heftige foto.
Het hele verhaal over hoe zoiets nou komt of waarom lees je eigenlijk nooit, ook niet achteraf.
Ik denk dat er in veel gevallen iets aan de hand is met zo’n eigenaar, dat die dus in de problemen is geraakt en eigenlijk zelf hulp nodig heeft.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:35

Dat kan, dat een eigenaar niet meer voor zijn dieren kan zorgen. Ik heb een geit van een man gekocht die de 150 landgeiten van een kennis had opgekocht, omdat hij er niet meer voor kon zorgen. Kennissen hadden alarm geslagen. Geiten waren er erg slecht aan toe.

Maar in dit geval... wat ook de oorzaak/reden... er had veel eerder ge-hercontroleerd moeten worden. Dit is vreselijk.

N4N4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 21:31

Jemig |(

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 21:32

Is dat degene waar al verschillende keren paarden weggehaald zijn? In dat geval vind ik het nog schokkender dat het weer zover heeft kunnen komen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:01

Haaskrijn schreef:
Is dat degene waar al verschillende keren paarden weggehaald zijn? In dat geval vind ik het nog schokkender dat het weer zover heeft kunnen komen.

Ik vrees het wel.... Zo groot is Wagenberg niet.....

Maar inderdaad wel intriest dat het weer zover heeft kunnen komen.

Ik denk te weten welke plek het is. Ik heb daar om de hoek gewoond. Maar het probleem is dat het er aan de buitenkant weliswaar erg rommelig uitziet. Maar je geen heel schokkende paarden ziet lopen buiten. Daar lopen dan alleen wat licht sjofele exemplaren. Maar niet iets om meteen de dierenbescherming voor te bellen. Althans, bij de vorige melding.
Want toen was ik weliswaar niet helemaal verbaasd, maar heb ik ook niets extreems gezien daar.

Haaskrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 10:31

pol013 schreef:
Haaskrijn schreef:

Ik vrees het wel.... Zo groot is Wagenberg niet.....

Maar inderdaad wel intriest dat het weer zover heeft kunnen komen.

Ik denk te weten welke plek het is. Ik heb daar om de hoek gewoond. Maar het probleem is dat het er aan de buitenkant weliswaar erg rommelig uitziet. Maar je geen heel schokkende paarden ziet lopen buiten. Daar lopen dan alleen wat licht sjofele exemplaren. Maar niet iets om meteen de dierenbescherming voor te bellen. Althans, bij de vorige melding.
Want toen was ik weliswaar niet helemaal verbaasd, maar heb ik ook niets extreems gezien daar.

Hmmm, je zou toch denken dat deze persoon regelmatig even preventief een bezoekje krijgt, lijkt me reden genoeg voor ☹️

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:20

Och och dat schimmeltje, staat in het donker op te warmen aan die ene zonnestraal. Goed dat ze daar weg zijn.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 22:57

Ik denk dat dit paard stokoud is en daarom ook zo'n slecht gebit heeft. Maar zover als dit moet je het nooit laten komen, arm dier.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 08:19

Hoe oud is dat magere dier op de foto? Ik ken er die er ondanks genoeg voer ook zo uit zijn gaan zien. En dat lag NIET aan verwaarlozing.
Dus ik vraag me af of hier behalve te weinig voer en overige verzorging ook leeftijd niet nog een rol speelt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 08:26

Als je leest dat het dier appels en droog brood krijgt klinkt dat niet als voer voor een oudje.
Nu kan dat de journalistiek zijn. Die bijvoorbeeld seniores priores niet kent terwijl het wel gegeven word (of een ander van dit soort voer)
Maar zou er dan in beslag genomen worden?

Net als dat het gebit niet goed is.
Bijna geen kiezen meer kan daar onder vallen. Maar bij tandarts controle is het nog steeds verzorgt en kun je ook verwijzen naar de behandelaar en aantonen verzorging te bieden.

Denk dat hij dat dus niet kan aantonen.

[VN] Verwaarloosde paarden blijken van eerder veroordeelde paardenhandelaar

Oh edit. Staat in het andere topic.

Niet handig 2 topics
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 13-07-25 08:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 08:27

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 08:28

Ja ongeschikt voer.

Krachtvoer en hij kan het niet kauwen bijvoorbeeld?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 08:38

Krachtvoer kun je ook gewoon weken en wie weet deed hij het wel. Seniores priores is erg overrated, het is gewoon grotendeels bietenpulp, dus goedkoop. Dan kun je beter bietenpulpbrok voor koeien kopen en daar wat krachtvoer door mengen en zo met water klaarm aken. Veel goedkoper.

Overigens is het nergens verplicht om een tandarts bij een paard te halen en heel vaak ook helemaal niet nodig. Het is echt een modeverschijnsel tegenwoordig om het elk jaar te doen. Ik doe het bij mijn paard ook niet elk jaar. Laatste keer is zeker 4 jaar terug. Ok, ik kan het ook zelf controleren en dat kan ook niet iedereen. De oude merrie van 32 die bij mijn paard staat kauwt ook werkelijk alles nog, heeft ook weinig vlees meer overigens. Maar krijgt zat te vreten. Oud zijn betekent niet dat het gebit niet meer werkt. En hier wordt er natuurlijk wel wat aan gedaan als het nodig is.
En verder worden veel tandartsen of gebitsverzorgers gewoon zonder rekening cash betaald. Ik heb ook nooit een bon gehad. Personen die ik er bij gehad heb adverteren gewoon met gebitsverzorger ofzo dus die moeten de rest maar regelen. Een bon maakt immers het niet meteen beter ofzo.

Ben dus ook echt benieuwd hoe oud het paard is en wat er dan gevoerd werd. En of men dan ook gecontroleerd heeft hoe het dier het voer opat. Want nu zie je hier al dat mensen enorm snel oordelen en veroordelen.

Oh ja, maisvlokken zijn ook goed voor dunne dieren. Kennen heel veel paardenhouders ook niet. Is ook geen specifiek paardenvoer, maar wel goed. En net als alleen bietenpulp niet voldoende qua vitaminen. Maar dan kun je weer grasbrok weken en eventueel nog wat lucernebrok weken. Dan geef je nergens specifiek paardenvoer en toch geef je genoeg. Ben je bang dat er in dat gedroogde gras te weinig aan vitaminen en mineralen zit (meestal niet hoor), dan voer je nog wat van dat bij.

Dus het dier op de foto is absoluut mager, te mager. Maar het complete beeld mist hier wel. Als de eigenaar blijft beweren genoeg te voeren, dan neem ik aan dat dat wel echt gecontroleerd wordt lijkt mij. Dan is de inbeslagname terecht.

Ben ook wel benieuwd hoe de hoeven er uit zien. Want een oudje kan dan wel mager worden door leeftijd, en slechte tanden krijgen door leeftijd, hoeven kun je altijd nog verzorgen en zijn dan ook een goed aanknopingspunt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 08:52

Nou heeft deze man wel een dubieuze geschiedenis met dieren, dus ik acht de kans niet zo groot dat de dieren ook echt daadwerkelijk goede en voldoende voeding kregen.
Maar goed, mensen kunnen veranderen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 08:57

Als je paarden o.a. oud brood, appels en groente voert, gaat er sowieso wel wat mis.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 09:00

Zo graad mager 'want hij is al oud' is naar mijn mening echt geen reden. Als je paard zo weinig goed kan binnen krijgen om ondanks goed voer er zo uit te gaan zien moet je andere eerlijke keuzes maken. Vind dat ook in 'goede eigenaren gevalken' eigenlijk niet acceptabel.

Maar dat is een andere discussie. Deze meneer is vaker op verwaarlozing gepakt en dat zal in dit geval niet anders zijn. Begrijp uit het bericht dat dit niet het enige paard was dat is ingenomen..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-25 09:35

Ah gossie dat schimmeltje, fijn dat de paarden in beslag genomen zijn en nu WEL de juiste zorg krijgen. Gebits behandelingen bij oudere paarden zijn ook zo belangrijk maar dat zijn dit soort diertjes vaak "niet waard". (als in goedkope paarden, alles wat je er in stopt gaat van de winst af) Zo wordt er vaak gedacht.