Sport

Eerder meldden we al dat Gouverneur fan ’t Hertefean Sport-Elite AAA (stamboeknaam Germ B. v. Nane 492) met Jildau Hart kampioen in de damesklasse regio Noord in Wijnjewoude werd zaterdag jl. De talentvolle zevenjarige hengst mocht nóg een ereronde aanvoeren, in een andere discipline. Harmina Holwerda werd namelijk een dag later in Harich Fries Kampioen Z2-dressuur met Gouverneur, die daarmee dubbel kampioen werd het afgelopen weekend. Eigenaresse Jildau Hart kijkt terug op een enerverend en emotioneel lang weekend.
‘We hadden ons opgegeven voor de Friese kampioenschappen dressuur in Harich en voor het damesnummer in Wijnjewoude, dat ook als kampioenschap van de regio was. Dat vergde wel “een beetje” overleg, want ik had me niet gerealiseerd dat die twee wedstrijden zo ongeveer tegelijkertijd gereden werden! Gouverneur is in topconditie, maar het vergt nogal wat organisatie en logistiek … en ook moesten we nadenken over de training die eraan voorafging. Normaalgesproken zou Harmina hem vaker trainen voor zo’n belangrijke wedstrijd, en de puntjes op de i zetten met hem. Nu hebben we allebei basiswerk met hem gedaan om hem vooral fris te hebben. We gingen dus met een minimale voorbereiding het weekend in.’
‘Hoe moet dat met de kür?!’
Tijdens de FK moet op de finale dag een kür op muziek gereden worden; die was er niet voor Gouverneur. ‘Ik ben weken bezig geweest om zelf een kür in elkaar te zetten, maar dat vond – als perfectionist – toch geen succes. Harmina had nog wel een oude kür op de plank liggen, maar die stond niet op een usb-stick. Uiteindelijk besloten we dat Harmina eerst maar eens gewoon zou rijden vrijdag, en dan zouden we wel zien. Toen reed ze in de gewone proef vijf procent los van de rest! Ze kon dus vanwege mijn wedstrijd zaterdag niet oefenen met Gouverneur en heeft de proef geoefend met een ander paard. Ik vond het zó knap van haar dat ze hem zondag zo rondstuurde! Ze werd trouwens ook nog derde in de Z1 met Douwe van de Bijschuur (Tsjalle 454), dat mag ook nog wel vermeld worden.’
‘Gouverneur laat je nooit in de steek’
Tussendoor was er op zaterdag nog de grote dag voor Jildau zelf. ‘We bereidden hem met het hele team voor zoals altijd. Gouverneur is heel erg gebaat bij rust en structuur. Hij weet wat er moet gebeuren als hij op een concoursterrein aankomt. De sfeer is daar anders dan bij een dressuurwedstrijd; er is muziek, veel publiek … maar hijzelf pakt zijn rust. Hij is “uit” als er niks van hem gevraagd wordt en hij gaat aan als het moet gebeuren. Dat is heel speciaal aan hem. Hij past zich aan en laat je niet in de steek en doet het gewoon. Nooit zal hij je in de steek laten; hij verdient alle credits!!’
Champagne!
Het hele ‘team Gouverneur’ was erbij in Wijnjewoude: Harmina, Sybren Minkema, die hem normaalgesproken start in de ereklasse en Jildau’s coach en Jildau zelf. ‘Toen ik besefte dat Gouverneur gewoon kampioen zou kunnen worden, ben ik er ook voor gegaan. En hij streed en maakte zich groot zoals hij dat kan. Toen we als eerste werden binnengeroepen, kreeg ik het best even te kwaad. Wat een paard … en dat in mijn debuutjaar in de tuigsport! Harmina had champagne meegenomen, geweldig! Maar we zijn niet lang gebleven om na te genieten; Gouverneur moest niet te lang op de trailer staan. Hij zou nog een dag moeten shinen… en zelfs hij kan niet altijd aan staan.’
Schakelen
De druk lag nu op de schouders van Harmina, want iedereen realiseerde zich: wat zou het mooi zijn als Gouverneur twéé titels in de wacht zou slepen! ‘Harmina kan ook met hem lezen en schrijven, en hij weet ook wat er van hem verwacht wordt zodra het zadel op zijn rug ligt. Ik denk dat er weinig paarden zijn die ogenschijnlijk zo gemakkelijk schakelen tussen die twee disciplines die zo ver uit elkaar liggen. Samen met Harmina streed hij voor de winst, en dat lukte! En dus kreeg hij zondag zijn tweede kampioenssjerp omgehangen. Als ik daar aan terugdenk, kan ik wel emotioneel worden…’
Alles klopte
Het was niet alleen een geweldige prestatie van Gouverneur, maar ook van de mensen om hem heen. ‘Alles moest kloppen. En het klopte! Ik kan niet in woorden uitleggen hoe blij ik ben met Sybren en Harmina. We zijn echt een team; we overleggen veel met elkaar over wanneer we wat met hem doen in de training, en wanneer hij rust krijgt. Ruiter, menner, coach, manager … We denken in het belang van het paard.’
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.