Kun je het beter dan Isabell Werth? Laat maar zien en win een ton!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Kun je het beter dan Isabell Werth? Laat maar zien en win een ton!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 17:49

De Hoefslag
Sport

Isabel Werth met DSP Quantaz. Foto: Marlies Trap Fotografie

Wat begon als een spontane post op Facebook, is in enkele dagen uitgegroeid tot een ware hype in de Duitse dressuurwereld. Paardenman Thoms Lehmann gooide een prikkelende gedachte online: wat als de online critici die denken het beter te kunnen dan Isabell Werth dat ook écht eens mogen bewijzen?

Ton prijzengeld
Na een stroom aan reacties, suggesties en screenshots kwam dit weekend de bevestiging waar velen op hoopten: Het is officieel: Isabell Werth doet mee. Er staat € 100.000 aan prijzengeld op het spel. Alleen de uitdagers ontbreken nog en dan is het zover: start vrij voor het duel met Isabell Werth!

Lees het complete artikel hier: https://www.dehoefslag.nl/nieuws/dressu ... n-een-ton-

MarlindeRooz

Re: Kun je het beter dan Isabell Werth? Laat maar zien en win een ton!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:04

Gelukkig is het erg neutraal en onbevooroordeeld opgezet:

“Zo zouden al die mensen die zich opwerpen als pleitbezorgers van paardenwelzijn eindelijk eens het podium en de aandacht krijgen waar ze zo naar verlangen.”

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:31

Ben benieuwd, Oliveira Stables heeft onder voorwaarden toegezegd mee te doen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:39

MarlindeRooz schreef:
Gelukkig is het erg neutraal en onbevooroordeeld opgezet:

“Zo zouden al die mensen die zich opwerpen als pleitbezorgers van paardenwelzijn eindelijk eens het podium en de aandacht krijgen waar ze zo naar verlangen.”

Jemig wat passief agressief zeg :')

En wie gaat dit dan jureren?

Edit:
Heb het artikel inmiddels gelezen, er worden dus wedstrijden georganiseerd, daar krijgen mensen een paard toegewezen en daarmee rijden ze dan proeven. En de mensen die op de wedstrijden mogen komen worden voor geselecteerd

Ik zie al een hele hoop momenten waar hier kritiek op kan komen dat het doorgestoken kaart zou zijn.
- 'De mensen die worden uitgenodigd zijn zowiezo van mindere kwaliteit, want anders zou werth niet kunnen winnen'
- 'Werth kent het paard al'
- 'Werth heeft het beste paard toegewezen gekregen'
- 'De jury heeft oneerlijk gejureerd om werth te laten winnen'

Ik ben heel benieuwd hoe dit gaat lopen

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:49

Och, er gaat een lijstje rond met uitgedaagden, een paar reageren, 1 daarvan wil wel meedoen, de anderen niet. Een deel reageert er niet op.

Ulrieke Thiel gaan we iig niet zien.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:51

Mag het op hetzelfde paard? Je bent natuurlijk altijd in het nadeel want je bent geen combinatie met het betreffende paard. Eigenlijk ben je altijd de Sjaak. Want als het niet lukt word je uitgelachen en als het wel lukt dan komt het door de waanzinnige opleiding door Werth waardoor het paard zo goed na te rijden is.
Je legt wel echt je hoofd op het hakblok hoor. Als ik nog fit was geweest, had het me best leuk geleken eigenlijk. Maar ik pretendeer niet dat ik het beter kan, het lijkt me gewoon superleuk om zo’n paard een GP proef door te rijden.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 18:54

Suzanne F. schreef:
Mag het op hetzelfde paard? Je bent natuurlijk altijd in het nadeel want je bent geen combinatie met het betreffende paard. Eigenlijk ben je altijd de Sjaak. Want als het niet lukt word je uitgelachen en als het wel lukt dan komt het door de waanzinnige opleiding door Werth waardoor het paard zo goed na te rijden is.
Je legt wel echt je hoofd op het hakblok hoor. Als ik nog fit was geweest, had het me best leuk geleken eigenlijk. Maar ik pretendeer niet dat ik het beter kan, het lijkt me gewoon superleuk om zo’n paard een GP proef door te rijden.

Volgens mij is het de bedoeling dat iedereen een keer op dezelfde paarden rijdt.

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:03

Ik vind het wel stoer!
Voor iedereen die dit aandurft, dus ook Isabel :D
En dan bedoel ik dat zij ook zichzelf in de picture zet.
Zij heeft denk ik nog het meeste te verliezen, toch ...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:30

Ik vind het een uitgelezen kans voor degenen die altijd kritiek hebben op de sport/ Werth dat ze kunnen laten zien hoe zij vinden dat het moet.
En dat bedoel ik niet sarcastisch, ze krijgen allemaal voor hun onbekende paarden. Het kan enorm leerzaam zijn om te zien hoe ze daarmee omgaan en de verschillende stijlen.. het een hoeft niet perse beter te zijn dan het ander.

Maar de jury moet dan ook uit mensen bestaan die verschillende achtergronden hebben. Spectator judging er ook bij. Kijken hoe ze problemen aanvliegen, welk paard verbeterd en welke niet etc.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 19:49

Ben benieuwd welke Bokkers er mee gaan doen....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 20:03

hoogendroog schreef:
Ben benieuwd welke Bokkers er mee gaan doen....

Waarschijnlijk niet een.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 20:14

Eerlijk, ik vind dit er wel eentje in de categorie: ik hoef zelf geen helikopter te kunnen vliegen om te weten dat er iets grondig fout is gegaan als ik er een in een boom zie hangen.

Ik heb zelf totaal geen mening over welke topsporter dan ook, maar ik vind het wel een beetje flauw om zo'n wedstrijd te organiseren.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 20:58

_San87_ schreef:

Als Manuel Jorge Oliveira dan gaat rijden ( of 1 van zijn leerlingen!) heeft mevr. Werth wel het nakijken............

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 21:14

ElCid schreef:
_San87_ schreef:

Als Manuel Jorge Oliveira dan gaat rijden ( of 1 van zijn leerlingen!) heeft mevr. Werth wel het nakijken............

Dat weet ik niet hoor. Zie van hen ook filmpjes dat ik denk... niet mijn ding.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 22:17

Holy, wel erg genant dit. Dit is serieus bedoeld in de strijd voor paardenwelzijn? Het antwoord van de topsport? :=

Een bevestiging van hoe serieus de conservatieve paardensportwereld paardenwelzijn neemt.

Niet 8)7

Het gaat weer over de poppetjes en niet over de paarden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 22:28

ElCid schreef:
_San87_ schreef:

Nou..blinkt niet bepaald uit in paard vriendelijkheid daar..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 22:30

Vjestagirl schreef:
Eerlijk, ik vind dit er wel eentje in de categorie: ik hoef zelf geen helikopter te kunnen vliegen om te weten dat er iets grondig fout is gegaan als ik er een in een boom zie hangen.

Ik heb zelf totaal geen mening over welke topsporter dan ook, maar ik vind het wel een beetje flauw om zo'n wedstrijd te organiseren.

Denk dat de metafoor beter is of je je vliegbrevet hebt gehaald om te kunnen beoordelen of de piloot daar een fout bij heeft gemaakt of niet.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 18:56

Is hier eigenlijk nog eens wat van de grond gekomen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-26 09:20

Nee..

De enige die wilde was Oliveira maar dan met zijn eigen paarden..en de rest kan niet rijden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 12:24

Ach, het is natuurlijk al een keer gedaan maar dan samen met Jean Claude Dysli............paardenruil; hij op zijn Quarter ( Okie Isma Dad) en Isabel op haar paard. Paardenruil gedaan waarbij Okie toch echt niet blij was met Isabel op zijn rug en het paard van Isabel een stuk fijner liep ( dus niet achter de loodlijn!) met JCD. Filmpje is al oud en van slechte kwaliteit maar het blijft erg leuk om te zien https://www.youtube.com/watch?v=Ty3lldxo-LM

Ging toen overigens deels voor de lol en niet voor een ton............

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 13:42

Oef wat zielig voor dat paard van Isabel..wat zit ie hem in de mond te rukken en met weggedrukte rug te rijden.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 14:43

Ik vind het paard van Isabel niet zeker niet beter lopen. Idd niet achter de loodlijn. Maar als het filmpje beter was geweest had ik niet raar opgekeken als mond ook openend was. Man wat een ruk en pluk werk.

En nee. Ik kan het niet beter.
Dus die helicopter uitspraak van eerder (erge leuke trouwens).. vind ik wel opgaan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 17:57

Elisa2 schreef:
Vjestagirl schreef:

Denk dat de metafoor beter is of je je vliegbrevet hebt gehaald om te kunnen beoordelen of de piloot daar een fout bij heeft gemaakt of niet.

Dat brevet zegt niks kan ik je zeggen.
Ik heb een andere vorm van vliegsport gedaan sommigen aka meeste leren het nooit. _O-
Kijk heel blijft het gros wel maar ze gaan die gp proef niet halen.

Ik zag dagelijks eindeloos mensen dingen doen dat ik dacht: what de hek denk je zo te bereiken?!
Beetje als de rem erop trekken en vooruit schoppen tegelijk en schots en scheef zitten.
Overleven doe je maar of je die ton wint?!

En ja hoor hing er een in een boom moesten we allemaal naar de landingsplaats om die ene uit die boom te halen. :+
Het was heteluchtballonnen, stuurloos, paragliders, delta’s, hulpdiensten grofweg.
Delta’s omdst deze veel veel sneller zijn dan paragliders.
Reddingsdiensten gaan ten alle tijden voor.

Echt er zijn zoveel piloten in de lucht die hun leven danken aan oplettende ervaren piloten.
Zeker bij populaire stekken met gerust 80 man tegelijk in de lucht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-26 08:29

Heb je het nu over vliegen of paardrijden? Of beide? :o

Ervaring en talent zijn zeker ook wel handig ja. :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 07:57

Elisa2 schreef:
Heb je het nu over vliegen of paardrijden? Of beide? :o

Ervaring en talent zijn zeker ook wel handig ja. :j

Beide, maar paardrijden heb ik helaas een wervel voor gekantelt staan permanent.
Te lang scheef gelopen dus ik blokkeer in mijn thorax tussen mijn schouderbladen.
Dat is ook gewoon niet oplosbaar dus dat gaf veel pijn, als ik er weer op kom leg ik de lat dus laag.
Stapwerk en een drafje comfortabel voor mij als paard zou al top zijn.

Met vliegen leer je waar stijggebieden zijn in sterren meestal.
Zon op steen op een veilige plek met rotswand is echt bingo.
En dan zie je mensen vliegen op plekken dat je denkt ik mis de logica.

Of vliegen op een ochtendplek: zonder zon hrb je de gewone wind door het dal met thermische wind andere.
Gevolg: een gebied wordt dus zo dat de wind echt anders staat en dan hingen er ca elke 3 dagen wel in een boom daar. :+
En vanaf de camping te zien dat je daar staat en de temperatuur voelt stijgen en denkt: ik zou daar maar weg gaan nu.
Maar bereik je op tijd hoogte kan je ecbt een fantastisch mooie route vliegen van meer dan 10 km ofzo meen ik.
Echt waaanzinnig: daarom willen ze er zijn dat kan ook maar je moet als het niet lukt wel op tijd weg.
Anders rolt de wind over je rugkant vanaf de kant waar je naartoe start in een rotor: ofwel in een krul erover en kwak je zo een boom in of erger.

Het is een fantastische sport en ik heb magische dingen mee mogen maken.
Maar net als met paardrijden zijn er weinig met echt aanleg.
Enige is: je materiaal is de klos en bij een ongeval jijzelf geen levend dier.
Maar echt ik weet mensen met heeeeel veel uren en echt ze gaan het nooit echt zien.
Je kunt de goede er zo uitpikken die zijn al vroeg weg van de start verderop of stukken hoger.
Maar punt is ook wel, dat het technisch niet altijd wijs is om met onvoldoende ervaring na te doen.
Net als dat gp paard met teveel knopjes. :')
Rijd er maar een fatsoenlijk rondje mee. :D

Maar ik ken ze brevetloos die fantastisch vliegen.
Sommige landen hadden ooit de regel dat je aantoonbaar moest kunnen vliegen.
En echt zonder skills kom je die berg toch niet af dus dat zie je erg snel.
Windrichting, windsnelheid, positie tov het scherm, scheef staan houdt in een zijde lijnen korter dan de ander = sturen.
Dus dan worden ze scheef getrokken.
Dus niet elk land keek daar destijds naar wel was je de pisang als je een ongeluk kreeg zelf of met een ander meegenomen.

En de verkeersregels kennen is ook net als in een bak best handig: eerste die het stijggebied vindt bepaald de draairichting bijvoorbeeld.
Rechts heeft voorrang ook.
En ook moet je elkaar links met bergwand een hand kunnen geven grof gezegd als het krap is.
Ofwel bergwand rechts gaat voor: houdt in dat je soms hoogte verliest als er al niet veel stijg is.

Maar zeggen in een boom ik had voorrang is hetzelfde als je paard die een trap krijgt met losrijden van iemand zonder bakregels te kennen.
Gewoon iets waar je zelf erg goed op moet letten ter bescherming van jezelf en paard.

Net als met alle sporten denk ik niet iedereen haalt hoog niveau.
Hoeft ook niet maar om nou te zeggen dan mag je ook niets uiten schiet door.
Ik wíl geen gp rijden maar ben meer van type lol met je knol en ook gezond houden.
Liever een fijn opgeleid L/M paard dus dan GP.
Kom je verder omdat het goed gaat leuk maar dat zou geen moeten moeten zijn vind ik.

Ik heb mijne met bepaalde leeftijd diervriendelijk groepsles mee laten lopen kleine pony.
Vond hij geweldig, maar hij heeft ook met liefde en geduld alles mogen leren en vond al die andere paarden erbij hartstikke leuk.
Het serieuzere werk gaf hij wel aan klaar mee te zijn toen en hij werd heel netjes gereden door vaste amazones.
Chiropractor checkte zijn rug ook bij bezoek van 2 paarden met vrij rastypische blokkades.
Maar hij was altijd goed op een schoonheidsfoutje na wat goed was zo te laten.
Ik heb hem toen een tot stoppen lekker met die meiden met eigen zadel en hoofdstel laten meedoen.
Balkjeslessen vond hij enorm leuk, springen nooit te hoog, en echt vrolijk zijn werk gedaan.
Nouja ik heb toen gezegd je hebt de leeftijd zelf te mogen kiezen zolang je lijf het trekt.
Dus correct lopen door zijn lijf en happy.
Niet teveel kilo’s erop, ik zou het zo weer doen.
Maar eigenlijk kwalitatief en qua gangen was hij veel te goed voor manegeles.

Maar hij gaf het duidelijk aan, en dan mag een paard nog zoveel waard zijn.
Ik heb hem werk gegund wat hij heerlijk vond te doen en zijn bucas recuptex hing klaar.
Die kreeg hij na extra uitstappen zonder zadel ook echt op strikt want dat deed hem met hoefbevangenheid onwijs goed.
Ook heupartrose bij een heb ik echt veel verschil gezien en de zeer nuchtere eigenaar ook na testen, zelfde dekenmaat.

Dus hij werd echt zorgvuldig verzorgd na intensief gewerkt te hebben met extra lang uitstappen.
En ja glucosamine voeren en vit E naast prascend maar je zag niks aan hem hoor.
Ja graasmasker op, maar zijn halfbroertjes lopen EK niveau, hij is de ‘slechtste’ maar nog steeds geen simpele basisgangen.

Maarja hij gaf aan dit leuk te vinden.
En dan sta je zelf ook wel te genieten. :j
Stalgenoten zeiden het zelfs: hij heeft weer zo’n nare dag gehad!
Zocht de grootste pretbek en je had m. :')
Nu is het streven: wat leuk vind mag maar geen moeten nav deze ervaring.
Er komt wel wat op mijn pad zegmaar en er is zat wat meer kan dan een gp proef.