Sport

Op de Friese Kampioenschappen dressuur in Harich waren ook de Friese paarden vaak vooraan te vinden. Anke Kuppens won met Samme T. fan ‘e Boppelannen Ster (Teun 505 x Tsjalle 454), fokker Roelof en Joukje Tjeerdsma, Drogeham) kampioen in de klasse L1, tot haar eigen verrassing.
‘Ik weet wel dat Samme T ontzettend talentvol is’, begint de amazone. ‘Maar ik ging niet naar de FK met de insteek om eens even kampioen te worden. Samme is namelijk nog maar vier, hij mag nog zoveel leren, hij mag nog zoveel foutjes maken! Dat doet hij niet, en daarom eindigden we boven verwachting op de eerste plek!’
Motor aan de achterkant
Vrijdag zette de combinatie al een nette proef neer, met hier en daar een schoonheidsfoutje. Een tweede klassering en een startplek in de finale op zondag waren het resultaat. Ondanks de regen en de enorme waterplassen deed de vierjarige hengst het opnieuw fantastisch; de twee resultaten bij elkaar opgeteld betekende het kampioenslint. ‘Met de proefonderdelen heeft Samme geen enkele moeite’, vertelt Anke. ‘Hij is heel talentvol, zijn motor zit aan de achterkant, dat is een grote pré van hem. Hij kan dus ook heel goed schakelen. Verder is zijn instelling top.’
Limburgse in Friesland
‘We hebben Samme T fan ‘e Boppelannen al als veulen gekocht. Ik wilde altijd al graag eens een paard uit de geweldige fokkerij van Roelof en Joukje rijden, omdat het zulke goede sportpaarden zijn. Ik woonde op dat moment al een jaar of vijf in Friesland, bij mijn vriend Nanning Lemstra. Toen we elkaar leerden kennen, woonde ik in Limburg. Nanning liet al snel weten dat hij niet uit zijn provincie weg wilde … en dus ben ik hier beland! Mijn roots merken de mensen aan mijn zachte G. Ik krijg vaak de vraag of ik hier op vakantie ben!’
Vertrouwen
Nadat Simme T vorig jaar zadelmak gemaakt is, is Anke hem rustig gaan trainen. ‘Jonge paarden opleiden vind ik het leukste wat er is, omdat hun ontwikkeling zo snel gaat. Het gaat me er absoluut niet om om ze klaar te stomen voor een bepaald niveau; ik wil vooral hun coach zijn en door hun vertrouwen te winnen samen verder komen.’
Broekzakpaard
‘Samme is een heel leergierig paard, maar ik noem hem wel eens mijn “broekzakpaard”, omdat hij superlief en stoer is, maar dat hij vooral op vreemd terrein toch maar een klein hartje heeft; hij kruipt het liefst in mijn broekzak’, vertelt Anke. ‘Ik moet hem dus begeleiden; hij moet mij vertrouwen. Dat deed hij in Harich perfect. Hij had veel meer spanning dan thuis, maar hij bleef opletten en mij volgen. En daar gaat het om, dan gaat hij het leuk vinden. Ik ben me er heel bewust van dat het voor hem onwennig is. Daarom ging ik ook zonder verwachtingen naar het FK; de wedstrijd hoort bij zijn opleiding.’
Ermelo is next level
Starten op het NK in Ermelo, hoort dat ook bij zijn leerproces? ‘Ja, ik wil zeker graag gaan. Hoe we dat gaan organiseren, moeten we nog even bekijken. We moeten gewoon werken en bovendien heeft Nanning die donderdag de keuring in Harichop de kalender staan. Samme heeft genoeg tijd om nu even alle indrukken van de afgelopen wedstrijd te verwerken, en we zien wel weer waar we staan op de Hippiade. Dat is dan next level wat omstandigheden betreft’, lacht Anke.