Preferente Carambole (21) na beenbreuk ingeslapen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Preferente Carambole (21) na beenbreuk ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-25 06:22

KWPN
Algemeen

Willem Greve met Carambole. Foto: ©FEI/Łukasz Kowalski

Gisteren is er een einde gekomen aan het leven van meervoudig Grand Prix-winnaar en preferente vererver Carambole. De afgelopen vier jaar genoot hij van zijn pensioen.

In 2022 nam Carambole afscheid van de sport tijdens Jumping Amsterdam. Enkele maanden eerder leverde hij nog een grote bijdrage aan de Nederlandse overwinning in de Nations Cup-finale in Barcelona.

Once-in-a-lifetime paard
Carambole vormde jarenlang een ijzersterke combinatie met Willem Greve. De springruiter spreekt dan ook liefdevol over zijn once-in-a-lifetime paard. “Ik heb alles aan jou te danken, jij bent mijn beste partner ooit geweest. Ik koester ieder moment en ben je voor eeuwig dankbaar dat jij me hebt geleerd een betere ruiter en paardenman te worden, en dat jij mensen samen hebt gebracht. Voor mij ben je altijd ‘simply the best’!”, schreef Willem op Instagram. Na een carrière vol hoogtepunten, genoot Carambole de afgelopen jaren van zijn sportieve pensioen bij De Watermolen. Gisterochtend sloeg het noodlot toe toen deze geweldenaar zijn been brak, en er -ondanks alle inspanningen- geen paardwaardig bestaan meer voor hem mogelijk bleek.

Altijd opvallend
Op vierjarige leeftijd werd Carambole aangeboden bij het KWPN en daar liet hij geen enkele twijfel over zijn kwaliteiten bestaan. Hij legde een voortreffelijke verrichting af in Ermelo. Met een 9 voor reflexen en aanleg als springpaard en zelfs een 9,5 voor zijn fabelachtige techniek kwam Carambole uit op een verbluffend puntentotaal van 88,5. Zoals iedere sportliefhebber zal beamen is de techniek van Carambole tot op het hoogste niveau altijd ‘uit het boekje’ gebleven. Toen Carambole acht jaar oud was, verkochten zijn toenmalige eigenaren Tjeert Rijkens, Gerardus Post en Jan Greve hem aan Gerard en Gerda Korbeld. Daardoor kon hij behouden blijven voor Willem én de Nederlandse sport. Samen wonnen ze onder meer de Grand Prixs van Jumping Amsterdam, Hardelot en Drachten. Ook in de fokkerij heeft de Cassini I-zoon een grote bijdrage geleverd, ondanks dat hij nooit grote aantallen merries heeft mogen bedienen. Tot zijn meest succesvolle nakomelingen behoren de op het hoogste niveau succesvolle Hello Senator, Fecybelle, Frasier en J’Adore. Bij het KWPN zijn vijf zonen van hem goedgekeurd, en de Carambole-nakomeling Cote d’Or Z (mv.Diamant de Semilly) werd erkend.

fleurtjeuh

Re: Preferente Carambole (21) na beenbreuk ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 08:06

Ik zag het gisteren voorbij komen op Facebook :(
Heel erg triest dit, heb Carambole als jong paard van dichtbij zien springen, al had ik toen nog geen besef van zijn opmerkelijke kunnen.
Denk dat ik er zelfs nog ergens een foto van heb, stond als leerling in de ring als parcourhulp

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 12:45

Mijn buren hebben er nog een heel leuk veulen van, van dit jaar.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 14:19

Altijd triest als ze zo aan hun eind komen..

Mijn bijrijdpaard heeft er drie veulens van gekregen, op dit moment de derde aan de voet.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:08

Ah halfbroer van m'n jaarling z'n vader.
Naar mijn weten doen veel Cassini's het goed in de sport.
De vader van mijn jaarling ook, die sprong 1m45 en won de puissance 2m10 in Duinkerke. Ondanks die prestaties ook niet veel merries gedekt gehad. Maar enkele nakomelingen die in de sport zijn doen het wel heel goed ook.

Altijd jammer een beenbreuk. Maar ook goed dat het eens niet in de sport gebeurd en de "haters" van de sport dan ook niet alweer in discussie kunnen gaan. Een stom ongeluk in de wei helaas.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 15:21

Heel triest einde, gelukkig heeft nog wel een mooi pensioen gehad.