Sport

In Aken schreven Justin Verboomen en zijn KWPN-erkende hengst Zonik Plus geschiedenis. Na de winst in de Grand Prix Special zette de Belgische ruiter ook de kür op muziek op naam.
De zoon van Glock’s Zonik scoorde 89,40% in de kür op muziek en daarmee behielden zij afstand van Isabell Werth en Wendy de Fontaine. Beide paarden zijn kleinkinderen van de KWPN-erkende Blue Hors Zack.
Goede connectie
“Het doel was om een goede connectie te hebben met hem en dat is in de kür helemaal gelukt”, vertelt Verboomen in de persconferentie. “Zonik Plus is met de dag gegroeid in Aken. Voor ons is alles nieuw, we hebben nog niet zoveel ervaring op de internationale concoursen.”
Vechter
“Ik vond hem als tweejarige in Portugal en als drieënhalfjarige kwam hij naar België. We zijn altijd samen geweest. Zonik Plus is in de omgang heel lief, maar in het werk is het een echte vechter en heel sensitief. Hij is heel speciaal voor mij. Ik heb heel veel aanbiedingen gehad om hem te verkopen. In het begin twijfelde ik daarover, want ik wilde ook een stal bouwen. Ik heb besloten om hem te houden en daar heb ik geen spijt van gehad.”
Net buiten het podium
Net buiten het podium eindigde Becky Moody en de door haarzelf gefokte Jagerbomb. De zoon van Dante Weltino (uit Udysee van Jazz) had met wat foutjes een score van 83,38%.
Farrington naar net geen 80% in CDI4*-kür
In de CDI4* wist Semmieke Rothenberger de winst naar zich toe te trekken. In het zadel van Farrington (Jazz uit Belalussi ster IBOP-dres PROK van Samba Hit, fokker Th.H. Gelink uit Lievelde) scoorde zij 79,98%.