Pavo Cup Parels: Kirsten Brouwer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Pavo Cup Parels: Kirsten Brouwer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-25 17:57

KWPN
Sport

Kirsten Brouwer met My Precious. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

De Pavo Cup viert dit jaar haar parel jubileum: voor de dertigste keer strijden de beste jonge dressuurpaarden van Nederland om de felbegeerde titels. In die drie decennia is de Pavo Cup uitgegroeid tot een springplank voor toptalenten – niet alleen paarden, maar ook ruiters en amazones hebben er hun doorbraak beleefd. Een van deze Pavo Cup Parels is Kirsten Brouwer.

Als viervoudig winnares heeft Kirsten Brouwer haar naam stevig in de geschiedenis van de Pavo Cup gegrift. Haar eerste overwinning was in 2013 met de WK-gouden Dancer, daarna won ze met KWPN-hengst Eye Catcher en de merries My Precious en Lightning Star. “Ik kijk altijd heel erg uit naar de Pavo Cup”, is ze enthousiast. “Toen ik met Dancer voor de eerste keer won, voelde ik me echt het gelukkigste meisje op aarde. Het was mijn eerste grote overwinning. Dat jaar reed ik ook op het WK en de combinatie van het WK en de Pavo Cup heeft me als ruiter veel gebracht. Ik kreeg veel aandacht van de media, maar ook nieuwe paarden. Ik ben Ad Valk en Emmelie Scholtens heel dankbaar dat ze me de kans gaven om dit met Dancer te doen.”

De basis
Het recept voor haar Pavo Cup-successen is voor Kirsten een goede basis. “Dat blijft gewoon het allerbelangrijkst. Als je blijft focussen op de basis, dan komt de rest vanzelf. Ik vind het goed dat de Pavo Cup wat proeftechnischer is geworden, dat zorgt er ook weer voor dat de africhting nog belangrijker is. Het blijven wel jonge paard met over het algemeen weinig wedstrijdervaring, dus ze mogen best een keer een schrikmomentje hebben. Daar kijken de jury’s ook doorheen. Ik denk dat de paarden wel beter te beoordelen zijn als je oefeningen en overgangen moet laten zien. Het moet dan allemaal op het juiste moment gebeuren en dan zie je hoe een paard echt is.”

Ontwikkeling
De Pavo Cup staat voor Kirsten ieder jaar op de agenda. “Ik vind het een supermooie wedstrijd omdat de beste jonge paarden van Nederland daar bij elkaar komen. Ik neem mijn jonge paarden niet te vaak mee op wedstrijd, maar het is wel goed voor de ontwikkeling van een jong paard om iets als de Pavo Cup mee te maken. Het is mooi opgezet, maar niet te spannend en je kunt altijd baanverkennen. Ik vind het niet alleen een mooi evenement om te rijden, maar ook om te gaan kijken. Je ziet van jonge paarden vaak de meest spectaculaire video’s op social media, maar ik vind het zelf heel interessant om te zien hoe de paarden onder zulke omstandigheden presteren.”