Politie vraagt mensen om paard niet te voeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Politie vraagt mensen om paard niet te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-25 18:53

Instagram Politie_lek_Merwede
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Dit is niet het paard uit het artikel. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het afgelopen weekend zijn onze collega’s bezig geweest met een melding van het paard wat te vinden is in de weide aan de N480 te Nieuw-Lekkerland. Er zouden meldingen binnen zijn gekomen van verwaarlozing van het dier.

Ter plaatse hebben de collega’s het paard gezien. Deze ziet er verzorgd en onderhouden uit en is zeker niet ondervoed. De komende dagen wordt het paard binnengehouden vanwege de hitte. In het weiland heeft het paard op 2 plekken directe toegang tot water. Ook is er ruim voldoende gras voor het paard om te eten.

Wij hadden begrepen dat er mensen, zonder toestemming van de eigenaar, het weiland op waren gegaan. Dit om het paard water en eten te geven omdat het er vermagerd uit zou zien. Wij willen deze personen verzoeken hiermee te stoppen.

Wij nemen dierenmeldingen erg serieus en proberen hier ook altijd zo snel mogelijk op in te zetten.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Politie vraagt mensen om paard niet te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 19:30

Zo irritant dit…. Bij ons loopt er nu een recreatief fietspad langs de weides en serieus, er gaan geregeld mensen die langsfietsen, stoppen en ‘even’ de paarden brood of wat anders voeren…. Ook zo onder de draden door want ze willen ze aaien…

Blijf van andermans spul af mensen… en ga je eerst verdiepen in dierenwelzijn voor je domme meldingen maakt.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 21:01

Hier iemand die een vreemd paard een masker om heeft gedaan en een Himalaya liksteen heeft gegeven. En op Facebook breed uitgemeten heeft dat paard zonder water stond (z’n drinkbak had hij omgegooid aan de plas die erbij lag te zien ) en zonder vliegendeken stond, en dat dat echt niet kon ….

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 21:11

Kapot irritant. Die van mij zijn in het verleden bevangen geweest. Dus ze worden op een kaal weiland gehouden. Ik moet toch zo nu en dan mensen aanspreken omdat ze ze voeren. Bordjes helpen niet. Ik heb zelfs al eens aardappelschillen gevonden in de wei. En dan wagen mensen het nog om geïrriteerd te zijn als ik ze verzoek niet meer te voeren. Benieuwd of ze het wel snappen als ik hun tuinpoort open trek en hun hond rommel ga voeren.

Maar is de volgende stap bij het bericht in de op dan een paard erbij te zetten? Want een paard alleen is ook maar sneu. Als ze dan toch bezig zijn

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 22:42

Wij hebben het weleens gehad met een doodzieke pony. Stond in de bak, destijds nog aan straat kant. Die mocht maar heel beperkt en heel specifiek iets krijgen. Lopen vervolgens nota bene de buren hooi over het hek te gooien -:(-

En verhaal halen bij de eigenaren ho maar. Stel lafaards.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:10

Voeren moeten mensen niet doen ,maar ik zou als dierenpolitie er meer op staan dat dit paard niet meer alleen is. Want dat is in mijn ogen toch echt een stukje verwaarlozing.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-25 23:36

alice0cullen schreef:
Voeren moeten mensen niet doen ,maar ik zou als dierenpolitie er meer op staan dat dit paard niet meer alleen is. Want dat is in mijn ogen toch echt een stukje verwaarlozing.

En ook dat is niet altijd van toepassing, soms, door welke reden dan ook, kan een paard niet samen staan met andere paarden. Is het dan verwaarlozing ? Ik ben persoonlijk van mening van niet. Maar goed, dat is ook zo'n oneindige discussie waar mensen niet uitkomen, want, we vermenselijken alles graag :)

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 05:58

alice0cullen schreef:

Helemaal mee eens. Voorheen stonden ze met z’n 2en maar de laatste tijd zie ik haar (volgens mij) alleen maar alleen staan. Ik snap wel dat er gebeld is want erg florisant ziet ze er niet uit.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 06:43

Het voeren van levende wezens is één van de diepste instincten van de mens. Maar om daar impulsief aan toe te geven bij het dier van iemand anders is dom.
Zelf meegemaakt dat een buurtbewoner bij een pony snoeiafval in de weide gooide. Van liguster, wat de pony letterlijk rillingen bezorgde, gelukkig knapte de pony snel weer op. Maar ik moet er niet aan denken als het een nòg giftiger plant was geweest...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 06:51

Cheytjuh schreef:
alice0cullen schreef:

En ook dat is niet altijd van toepassing, soms, door welke reden dan ook, kan een paard niet samen staan met andere paarden. Is het dan verwaarlozing ? Ik ben persoonlijk van mening van niet. Maar goed, dat is ook zo'n oneindige discussie waar mensen niet uitkomen, want, we vermenselijken alles graag :)

Vermenselijken? Sorry, maar een paard is juist een kuddedier van nature. :+ De mens is de reden dat sommige niet meer samen kunnen staan. Dat het verwaarlozing of slecht voor welzijn is is geen vermenselijking juist. Als mensen gewoon van jongs af aan zouden blijven denken om het welzijn zouden er niet zoveel paarden zijn die zogenaamd niet samen met anderen kunnen staan. Want ook van alle paarden die het niet kunnen zijn er nog een heel stel die het wel kunnen maar de mens weer de beperkende factor is. Het aantal paarden dat het echt niet kan en waar de mens niet de reden is geweest is echt een uitzondering. Helemaal als ze dan ook nog eens geen paarden in zicht 'willen' hebben en er niet naast kunnen staan, dat is echt heel zeldzaam.
Stellen dat een paard niet alleen hoort te staan is juist niet vermenselijken. Juist denken dat ze het niet nodig hebben, omdat ze bijvoorbeeld gewoon rustig staan en het laten gebeuren en dat dingen die een mens kan doen sociaal contact kan vervangen is vermenselijken, net als geen vrije beweging nodig hebben op een normaal oppervlakte.

Voeren van andermans dieren is echt not done. Goed dat dat even benadrukt wordt! Zelfs op stallen heb je daar problemen mee, wij hebben een oudje die weinig meer kan eten door gebrek aan tanden. Hoeveel bezoekers/manege klanten hem geen snoepjes Voeren of wortels of weet ik het wat hij niet meer weg krijgt. Zou eigenlijk manegeles 1 moeten zijn := Net als geen andere/eigen paarden gaan aaien.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:40

alice0cullen schreef:

Zolang dit wettelijk niet is geregeld, kan daar niet op gehandhaafd worden.

Net als paarden die 24/7 op stal staan, is ook niet geregeld, dus kan je ook niet op handhaven.

Hoog tijd voor de politiek om toch dit soort zaken eens wettelijk te regelen. Handhaven wordt dan vers 2, maar goed, eerst een wet maakt de rest van de stappen beter mogelijk.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 07:56

Fayyah19 schreef:
alice0cullen schreef:

Helemaal mee eens. Voorheen stonden ze met z’n 2en maar de laatste tijd zie ik haar (volgens mij) alleen maar alleen staan. Ik snap wel dat er gebeld is want erg florisant ziet ze er niet uit.

Het is misschien wel een paard op leeftijd en die krijg je niet meer makkelijk vlees aan. OOk al voer je ze tot ze het laten liggen. Ik spreek van ondervinding.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:40

alice0cullen schreef:

Dat wordt lastig, als dit geen wettelijke verplichting is :)
Politie heeft namelijk geen poot om op te staan.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 09:47

En er zijn op facebook ook nog mensen die dit gedrag goed praten. :')

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 10:15

Ik dacht dat er ondertussen een wet was aangenomen dat paarden niet alleen mochten staan. Ik weet dat ezels niet zonder schuilplaats mogen staan bij regen. Daar kan je een boete voor krijgen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 12:00

petraaken schreef:
Het is misschien wel een paard op leeftijd en die krijg je niet meer makkelijk vlees aan. OOk al voer je ze tot ze het laten liggen. Ik spreek van ondervinding.

Dat is dus precies 1 van de redenen waarom mijn oudje van 30 tegenwoordig het jaar rond onder een deken staat. Ons land ligt aan een doorgaande weg en ik ga het risico niet nemen dat mensen denken dat ik hem verwaarloos.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 16:51

Cheytjuh schreef:
alice0cullen schreef:

Lol paard vermenselijken door te zeggen dat ze niet alleen mogen staan. Alsof eenzame opsluiting bij mensen ook niet extreem schadelijk is, laat staan voor een vluchtdier. Maargoed paardenhouders blijven van alles aanhalen om verwaarlozing goed te praten. Niet alles is vermenselijken. :+

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-25 19:16

Vind het altijd apart dat paarden de gehele opfokperiode prima in een groep kunnen staan, en dan als er gereden gaat worden, ze spontaan niet meer bij anderen kunnen.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 00:26

BrankaZ schreef:
petraaken schreef:

Dat is dus precies 1 van de redenen waarom mijn oudje van 30 tegenwoordig het jaar rond onder een deken staat. Ons land ligt aan een doorgaande weg en ik ga het risico niet nemen dat mensen denken dat ik hem verwaarloos.

Triest he, dat dat nodig is. Hier ook eentje van 32 waar geen tanden meer instonden en er ook uitzag als een kapstok (met name de bespiering was weg). Ook zoveel commentaar op gehad dat ik er van ellende ook maar een deken op heb gegooid. Had ie niet nodig, maar ik was het commentaar en het uitleggen zo verschrikkelijk beu….

TheoLeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 01:29

Pfff waarom doen mensen dit toch… ga toch ook niet chocolade aan iemands hond voeren als die er wat dun uit ziet..

wij hebben al zo veel pony’s moeten laten inslapen, omdat ze koliek hebben gekregen. Terwijl we zelf heel goed monitoren wat ze allemaal krijgen. Maar heb het nu toch vaak met mijn eigen ogen gezien dat voorbijgangers de paarden voeren..

Vaak zijn het ouders met kinderen die dan bij het hek staan en hele pakken brood incl plastic zak en al naar de paarden gooien. Hebben ook wel eens kinderen aan de deur gehad die verzorg paarden zoeken. Schattig hoor. Maar als we nee zeggen dan hoef je ook niet zonder toestemming ze uiteindelijk toch stiekem bij te voeren met troep, hebben nu overal camera’s hangen gelukkig. Dat houd mensen wel op afstand

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:39

Vooral in de lockdown periodes hadden wij last van mensen die de schapen voerden. hele stukken beschimmeld brood in de weide gevonden. Gelukkig konden ze niet bij de paarden komen omdat op dat moment niet op het stuk wei liepen die aan de weg grensde. Nu vinden we bij de schapen enkel weer de gebruikelijke snoepverpakkingen van fietsers en mountainbikers. Niet dat ik daar zo happy van wordt maar is nog altijd beter dan beschimmeld brood en de schapen laten dat toch liggen. Bordjes in 2 talen opgehangen met niet voederen maar helpt allemaal niet.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:40

Het is helaas van alle tijden. Mijn oma heeft weleens haar hele kudde schapen dood aangetroffen, nadat voorbijgangers ze liguster hadden gevoerd :n

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 18:22

Ach...ze stonden hier ook alweer op stal..
Paarden in de zon zonder water...
Nou niet dus...

Vriendelijk gesprek gehad en alles was okay.
De agent vertelde nog over dit paard in NLL. Dat het gewoon in orde was en dat er een hele heisa om was...nergens voor nodig zei hij. Ze waren er zelf die ochtend nog geweest ook.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 06:31

De hele heisa eromheen en zeker het voeren was niet nodig geweest maar ik snap wel dat er een melding is gedaan. Dit is niet iets van de laatste week. Er staat nu voldoende gras maar ook dat is weleens anders geweest.

Genoeg dieren die er helaas echt slecht bij staan dus alleen maar fijn als mensen überhaupt de moeite nemen om een melding te maken en niet wegkijken. Zelf bijvoeren keur ik echter echt af.