Joint de Canabis van de Doornhoeve wint Grand Prix Lake Placid

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Joint de Canabis van de Doornhoeve wint Grand Prix Lake Placid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-25 17:38

KWPN
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De 1.50m Grand Prix van Lake Placid kende een spannende ontknoping, waarin Alberto Michan met Joint de Canabis van de Doornhoeve de overwinning opeiste.

Hij bleef in de barrage foutloos en zette de winnende tijd neer van 38,19 seconden. In het basisparcours klokte Michan 74,29 seconden. Voor zijn prestatie ontving hij een prijzengeld van 33.000 Amerikaanse dollars. De totale prijzenpot van deze Grand Prix bedroeg 100.000 Amerikaanse dollars.

Joint de Canabis van de Doornhoeve, die eerder werd uitgebracht door de Nederlandse ruiter Rob Heijligers, bewees opnieuw zijn kwaliteit op topniveau.

De tweede plaats ging naar de Canadese ruiter Sam Walker met Carruso PJ (v. Carridam), eveneens foutloos in de barrage in 39,69 seconden. Katherine Dinan (VS) maakte het podium compleet met Out of the Blue SCF (v. Verdi), die ook foutloos bleef en een tijd van 40,48 seconden noteerde.

In totaal verschenen 29 combinaties aan de start, afkomstig uit zes verschillende landen. Daarvan plaatsten zich acht combinaties voor de barrage. Vijf combinaties wisten zowel het basisparcours als de barrage foutloos te volbrengen. Het technisch uitdagende parcours, gebouwd door Michel Vaillancourt, bestond uit zestien sprongen, terwijl de barrage uit acht sprongen werd opgebouwd.

"Ik had het geluk dat ik pas laat aan de beurt was, en ik was de galopsprongen aan het tellen", zei Michán. "Ik zag dat bijna iedereen tien of elf galopsprongen deed naar hindernis twee, dus ik probeerde het in negen te doen. Toen was de lijn naar de laatste hindernis mijn grote kans, want ik heb een echt groot paard met een ruime galopsprong. Voor de meesten was die negen al aan de ruime kant, maar ik kon de binnenbocht naar die oxer nemen, en ik ging er echt voor en haalde het in acht galopsprongen. Op die twee stukken heb ik de winst kunnen pakken."

Uitslag

Nederlandse sportpaarden wereldwijd
Op alle internationale niveaus in de dressuur-, spring- en eventingsport worden er topklasseringen behaald door KWPN-gefokte paarden. Om deze paarden én fokkers onder de aandacht te brengen, worden wekelijks de internationale winnaars in het zonnetje gezet. Voor de springpaarden geldt dit vanaf 1.50m in een CSI3*, de dressuurpaarden worden vanaf Grand Prix-niveau in een CDI3* genoemd en in de eventingsport worden alle winnaars meegenomen. Voor dressuurhengsten geldt een klassering in de top 5 vanaf ZZ-Zwaar-niveau, en voor de springhengsten een klassering in de top 10 vanaf 1.50m en in de eventingsport worden alle KWPN-hengsten meegenomen. Benieuwd naar de top 10-resultaten van KWPN-paarden in de sport? Bekijk dan het sportieve overzicht van de afgelopen tien dagen.

Overzicht winnaars internationale wedstrijden

Lake Placid, NY (USA) CSI3*
  • Paard: Joint de Canabis van de Doornhoeve (Canabis Z uit Evidento v.d. Doornhoeve ster sport-spr PROK van Cardento, fokker A.A. van Doorn-Brinks uit Bennekom)
    Ruiter/amazone: Alberto Michan (ISR)
    Rubriek: 1.50m Grand Prix (29 juni)

Budapest (HUN) CSIO3*-W-NC EEF SF
  • Paard: Heidelberg (Mylord Carthago uit Weyminka reg.A prest PROK van Quite Easy I, fokker G.J. Kappert uit Geesteren)
    Ruiter/amazone: Roberto Turchetto (ITA)
    Rubriek: 1.50m Nations Cup two rounds (27 juni)

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

musiqolog

Re: Joint de Canabis van de Doornhoeve wint Grand Prix Lake Placid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 17:43

Er wordt internationaal weer flink aan onze reputatie gewerkt. Niet in de laatste plaats aan de reputatie van Nederland Drugsland. Joint de Canabis van de Doornhoeve, hoe verzin je het...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 18:14

Geweldig toch!?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 18:22

Hahaha, wat een fantastische naam. En wat Canabis betreft, dat is tegenwoordig in veel buitenlanden beter geregeld dan in NL hoor, en vaak gewoon legaal.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 19:13

Ik moest 2 keer de naam lezen