Sport

Op de subtopwedstrijd in Wormerveer voegde Esther Liano met Casey fan ’t Blocklân (Tsjalle 454 uit Hanneke R Sport v. Pier 448) het benodigde vijfde winstpunt toe voor het Sport Elite-predicaat. ‘In minder dan twee maanden, vijf proeven, in de prijzen en topscores rond en boven de 65% …’, meldt de amazone vanmiddag uitgelaten op Facebook.
‘Casey liep vandaag eindelijk daar waar we naar toe gewerkt hebben: ontspannen en gelaten, super bij de les. Alleen dat is al waar ik het voor doe: geen spektakel, maar harmonie en ontspanning. Het gaat hem allemaal zo makkelijk af!’ En er zit nog zoveel meer in de 9-jarige Ster-hengst van fokkers Cees en Jet de Boer en Sjoerd Veenstra en Laurens van der Meer. ‘Hij heeft zoveel talent! Casey krijgt nu eerst even vrij en daarna doortrainen, op naar de universiteit, met hulp van trainer Herman Wientjes.
Fantastische fokker/eigenaren
Casey dankt zijn niet-Fries klinkende naam aan fokker Cees (‘Ceessie’ > Casey) de Boer uit Hoorn. ‘Hij en zijn vrouw Jet zijn de beste fans en (mede-)eigenaren die je je maar kunt wensen’, aldus Esther. ‘Ze zijn mega trots op hun fokproduct en als het maar even kan, zijn ze er bij als we starten.’ Esther kreeg Casey in de zomer van 2021 in training, nadat hij netjes tot de L2 was opgeleid door Martha van der Meulen. ‘Zij vertelde dat de Sterhengst een bijzonder karakter heeft, ontzettend snel en scherp en altijd op zijn hoede. Zo heb ik wel meegemaakt dat hij meteen nadat ik was opgestegen van iets schrok, 180 graden om zijn as draaide en daarbij zijn balans verloor. Tegelijkertijd is hij ongelooflijk talentvol. Het was aan mij om hem heel veel vertrouwen te geven, en dat lukt steeds beter.’
Op stal is de nu 9-jarige Sterhengst het liefste en meest mensgerichte paard dat je je maar kunt wensen. Daarbuiten moet je nog altijd opletten met hem; de kleinste verandering op stal of om de rijbaan ontgaat hem niet. ‘Thuis is dat erger dan op concours. Dan is alles “nieuw” en vertrouwt hij op mij. Hij won eigenlijk altijd alles wat er te winnen viel: de Pavo-Fryso Bokaal als 5-jarige; hij werd derde als 6-jarige … en ook won hij de K&PP kampioenschappen in alle leeftijdscategorieën. Die opsomming lijkt alsof we heel veel wedstrijden rijden, maar ik zette hem gedoseerd in. Het gevaar bij zo’n talentvol paard dat zoveel aanbiedt is dat je hem kapot rijdt. Ik heb altijd rustig aan gedaan met hem.’
Van groot en naar voren naar klein en rustig
Casey is een paard met een enorme galoppade en springt zijn wissels nu al geweldig mooi door. ‘Er zit ook al een serietje tweërs en een paar eners op’, vertelt Esther. Hij heeft heel veel go, is heel soepel en heeft een fijne lengtebuiging. Zijn talent zit hem ook wel eens wat in de weg, legt Esther uit. ‘Hij is zo sensibel, dat een A-C-lijn rijden een grote uitdaging is. De kleinste verandering in mijn houding of zit merkt hij, en dan zit er al een wiebeltje in die rechte lijn. Maar uiteraard is zijn scherpte ook een groot voordeel, hoe hoger je komt. Ik weet zeker dat hij een Grand Prix-paard wordt; hij biedt het allemaal aan. Nu al nemen we stukjes piaffe/passage mee; het begin is er. Maar hij moet nog meer leren van “groot en naar voren” naar “klein en rustig” te gaan. En dan moet alles nog aan elkaar, zo’n acht minuten lang … we hebben nog wel een eindje te gaan, hoor!’
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.