Sport

Nadat het donderdag de beurt was aan de enkelspan pony, enkelspan paarden en vierspan pony’s, reden gisteren de tweespan pony’s en paarden hun dressuurproef tijdens de internationale wedstrijd in Harich, die tevens als NK dient. Vandaag won Rodinde Rutjens (NED) heel knap haar rubriek met de score van 41.00 strafpunten. De tweespan paarden werd gewonnen door Martin Hölle (HUN). Anna Sandmann (GER) eindigde als tweede en de derde plaats was voor Erik Evers (NED).
Vrijdag liet Rodinde Rutjens zien dat ze niet stil heeft gezeten de afgelopen weken. Ondanks dat ze onverwachts behoorlijk heeft moeten schuiven in haar span, sloot ze eerder dit seizoen al de internationale wedstrijd in Kronenberg (NED) en Lähden (GER) al winnend af. Ze scoorde toen 53.71 en 50.63 strafpunten in de dressuur en deed daar vandaag in Harich met 41.00 dus een flinke schep bovenop!
Bezig zijn met afwerking
“Ik ben echt heel erg blij met hoe de pony’s vandaag liepen. Het is pas de derde wedstrijd van dit span, ze staan nog helemaal niet lang bij elkaar en ons doel voor dit jaar is het WK. Maar dat het nu al zó goed gaat, daar ben ik heel-heel blij mee”, laat Rodinde na afloop weten. “In Kronenberg was het nog zoeken naar de afstemming en was er veel te zien. In Lähden was dat in de dressuur ook, waardoor één van de pony’s een beetje onder de indruk was en zich wat vastzette. Vandaag waren ze super ontspannen, een heel fijn blok. Ik kon daardoor bezig zijn met het rijden van de proef, met de afwerking en de overgangen. Goed, dat had misschien nog iets beter of netter gekund, maar ik kon er zó super fijn aan rijden! Toen ik de baan uitkwam zei ik tegen mijn moeder: ‘Het maakt me eigenlijk helemaal niet uit wat voor punten ik krijg, ik ben nu al super blij met hoe ik heb kunnen rijden.’ Dat het dan ook door de juryleden gezien en beloond wordt maakt het helemaal af.”
In eerst instantie waren de marathon en de vaardigheid de sterkste onderdelen van dit span. “Dat we daar nu in de dressuur een goede verbeterslag in kunnen maken is top, daar ben ik heel blij mee. Ik heb ze de afgelopen weken veel in enkelspan gereden om de rechtgerichtheid iets beter te krijgen en hen mooier over de rug te laten bewegen.”
Wereldkampioen word je niet zomaar, daar moet je hard voor werken en veel dingen voor laten. “En dat heb ik er zeker voor over! Nogmaals, mijn doel voor dit jaar is om optimaal in vorm te zijn voor het WK. Dat we daar deze week op het NK al mooie dingen kunnen laten zien is mooi meegenomen en een super tussenstap, maar ik ben vooral bezig met de langere termijn.”
“De bedoeling dat ze beter worden”
De tweespan paarden rubriek werd vandaag gewonnen door Martin Hölle (HUN). Met een geweldige score van 35..77 strafpunten staat hij nu op meer dan vijf strafpunten voor op Anna Sandmann (GER), de nummer twee. Met iets meer dan anderhalve strafpunt meer eindigde Erik Evers op een super mooie derde plaats. Hij staat daarmee aan de leiding van het NK tweespan paarden.
“Ik ben super blij met mijn span. Ze worden elke keer beter”, laat Erik na afloop weten. En dat is te zien. In Exloo scoorde hij 45.92 in de dressuur en in Kronenberg 44.69. Vandaag scoorde hij 42.33. “Ik had zelf wat kleine rommeltjes, zoals bijvoorbeeld in de eerste keer halthouden. Maar ik moet zeggen dat het voelde zoals de score laat zien, dus dat is top! Het is natuurlijk ook de bedoeling dat ze beter worden haha, we willen de komende tijd nog wel wat stappen maken richting het WK eind augustus in Beekbergen.”
Onderaan het lijstje scoorde Erik 9’ens voor ‘athlete’, twee keer een 9.5 voor presentatie én een 10 voor presentatie. Het hoogste punt dat Erik scoorde in de proef was een 9.0 voor de tweede keer halthouden en het achterwaarts dat bij datzelfde onderdeel hoort. “Oh echt?! Wat leuk! Ja, dat ging ook echt heel goed”, zegt Erik als we hem daarop duiden.
“Ik ben echt dik tevreden, maar morgen in de marathon moeten we wel onze focus behouden hoor! De hindernissen zijn behoorlijk lang. Voor ons misschien iets minder technisch dan voor de pony’s, omdat het voor ons vaak niet rendabel is om korte lijnen binnendoor te rijden. Maar het zijn acht hindernissen en ze zijn lang. De schimmel gaat nog niet super lang mee, dus die moet ik goed in de gaten houden en ik moet er zelf natuurlijk telkens op tijd bij zijn met sturen. Het wordt een uitdaging, maar ik ben niet van plan om risico’s te nemen. We hebben een mooie start gemaakt en moeten de wedstrijd nu uit zien te rijden. Alles heelhuids naar de finish en fit blijven richting het WK, daar draait het voor ons om.”
Klik hier voor alle resultaten en de startlijst.