WK Tweespannen: pakken de KWPN’ers wederom goud?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

WK Tweespannen: pakken de KWPN’ers wederom goud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-25 19:41

KWPN
Sport

Martin Hölle. Foto: ©FEI/Mélanie Guillamot

Pas 28 jaar oud, maar nu al een levende legende in het mennen. De Hongaarse topper Martin Hölle is regerend wereldkampioen tweespannen en staat ook dit jaar weer aan de start in Beekbergen. Sinds 2006 is hij actief in de sport, en inmiddels is hij – samen met zijn grooms en trainers – uitgegroeid tot een van de grote namen in de internationale menwereld.

> Zijn favoriete onderdeel? Dressuur.
> Zijn grootste uitdaging? De zenuwen vóór de wedstrijd.
> Maar zodra hij op de bok zit, is het volle focus.

Sterk team met tuigpaarden
Met de tuigpaarden Dior (Vulcano uit Thaviera van Ahoy, fokker M.N. Breugem), Eppie (Victory uit Suwalda ster van Marvel, fokker W. Blokland) en Juventus (Delviro HBC uit Elagonda elite IBOP van Plain's Liberator, fokker E.H. & C. de Bruijn), en de BWP’ers Kings Gambit (Diarado x Zolana van Krack C) en L'Ideaux Us (Ferdeaux x Vivaldi) vormt hij een sterk, stijlvol team. Dior en Eppie maakten ook al deel uit van zijn winnende span in Kronenberg in 2021. Over het FEI World Driving Championship for Pairs 2025 in Beekbergen is Martin helder: "Ik verwacht een bijzonder sterk deelnemersveld met menners die allemaal maar één doel hebben: winnen. Daarom wil ik vanaf het begin stevig inzetten op een ijzersterke dressuurproef, zodat ik direct in de top meedraai. Daarna is het zaak om de focus vast te houden, strategisch te rijden en op elk moment het beste uit mezelf én mijn paarden te halen."

Sterke achterhand
Een ding staat vast: in de strijd om de wereldtitel zullen vele menners – Nederlands én internationaal – vertrouwen op hun KWPN-paarden. Op diverse grote kampioenschappen is het Nederlands gefokte paard dan ook dominant aanwezig. In de oranjeteams, maar ook bij menners uit Australië, Amerika, Duitsland, België en vele andere Europese landen is het KWPN-paard populair. Martin Hölle zei eerder in het KWPN Magazine: "Ik houd van een mooi voorbeen en veel front. Bij een koetspaard zit dat mooie voorbeen en ook het front er van nature in. Net als een sterke achterhand, want daar moet alle kracht vandaan komen. Exterieur is voor mij belangrijk, omdat sommige kenmerken ook tegen je kunnen werken. Zo wil ik nooit een paard met een onderhals. Hoewel dat laatste net zo goed door verkeerde training kan komen. Mieke (Van Tergouw, red.) koopt de paarden heel jong van de fokker. Bijna altijd komen ze zo uit de wei, er is dan nog niet mee getraind. Dan kunnen ze nog helemaal naar hun hand worden gezet.”

KWPN’ers in de hoofdrol
Het WK Tweespannen vindt plaats van 20 t/m 24 augustus in Beekbergen. Naast de topsport valt er alle dagen veel te beleven, van spectaculaire shows tot een veulenveiling, van livemuziek tot een kinderprogramma. Het KWPN-paard speelt een grote rol in het openingsprogramma op woensdagavond 20 augustus. Hierover later meer!

Perfect uitzicht
Het evenement is gratis toegankelijk, maar met een tribunekaart zit je vijf dagen lang comfortabel op een overdekte tribune – met perfect zicht op de spectaculaire wedstrijden van het WK Tweespannen én de Country Fair. Kaarten zijn vanaf nu verkrijgbaar via https://www.caibeekbergen.nl. Of informeer naar het VIP-arrangement! Kom en beleef de spanning, het spektakel én de Nederlandse trots tijdens het WK Tweespannen 2025 in Beekbergen!