Esther Postmus over CDI Brno: ‘Coco WE was áán!’

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Esther Postmus over CDI Brno: ‘Coco WE was áán!’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 14:12

KFPS
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Samen met Peter Spahn was Esther Postmus naar het Tsjechische Brno afgereisd vorige week, voor haar CDI1*-debuut met Coco WE Sport Elite (Hessel 480). Ze blikt terug op haar succesvolle wedstrijd in de Lichte Tour, met als hoogtepunt de Inter I-Kür op muziek.

De amazone heeft les van Ykje Baron, op stal Baron Spahn. ‘Peter kijkt ook vaak mee’, vertelt Esther, ‘en hij kwam met de vraag waarom ik niet mee ging naar Brno. Het is een lange reis van zo’n duizend kilometer, het is gezellig om samen te gaan. En ook op de wedstrijd zelf heb je steun aan elkaar. Dus ik dacht: “OK, we moeten het maar gewoon een keer doen!” Coco was er op zich wel aan toe, hoor, je gaat niet zomaar op goed geluk van start. Maar in feite was het een nogal spontane actie. Toch gingen we met vertrouwen op pad.’

Frisse Coco
Coco en Parel reisden prettig samen, en eenmaal in zijn box na ruim elf uur op de wagen, vond de hengst het wel prima. ‘Het is goed om te weten dat hij zo’n lange reis aankan en dat hij snel op zijn gemak is in een vreemde stal op een vreemde locatie. Hij ging meteen lekker staan eten’, aldus Esther. ‘We hebben in onze Young Rider-periode wel meerdaagse wedstrijden gereden, maar nooit zo ver van huis.’ Op woensdag was de dag dat ze aankwamen; op donderdag werd er licht getraind en op vrijdag reed Esther de ring in voor haar eerste proef, de Prix St.Georges. ‘Hij was eigenlijk net te fris; in de eerste onderdelen was ik daardoor wat verrast; ik zag niet aankomen dat hij zó wakker zou zijn! Daardoor ontstonden er wat foutjes en bleef onze score steken op 62,745%.’

Beste draftour ooit
Zaterdag in de Inter I was Esther beter voorbereid op het feit dat Coco – ook toen – zo ‘aan’ stond, en was de score wat hoger. ‘Ik was tevreden over dit Inter I-debuut; die proef hadden we nog nooit gereden en die is toch ingewikkelder dan de Prix.’ En op zondag dan de laatste proef, het hoogtepunt van de wedstrijd, de Kür op muziek. ‘Dat was zo genieten!’, is Esther enthousiast. ‘Coco was nog altijd vol energie – heel positief natuurlijk! – en de draftour was ons beste gedeelte van de hele wedstrijd: oortjes erop en gaan! Hij sprong in de series voor me uit en maakte er tweeërs van in plaats van om de drie. Dat heeft veel punten gekost (de score kwam uit op bijna 65%j, red.), maar ik kan daar ook positief over zijn: het is heerlijk om een paard onder je te hebben met zoveel power en enthousiasme.’

Compliment
Het publiek en zeker ook de jury waren onder de indruk van de Friese paarden in Brno. ‘Een jurylid vertelde dat ze weg waren van Coco, dat ze er eens even recht voor gingen zitten toen we binnenkwamen. Ze vonden hem imponerend en ook heel talentvol. Dat is een geweldig compliment!’

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.