NK Harich | Heidi te Poele, Larissa Jansma en Marijke Hammink op kop

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

NK Harich | Heidi te Poele, Larissa Jansma en Marijke Hammink op kop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-25 14:07

Hoefnet
Sport

Marijke Hammink. Foto: Ros Fotografie

Gisteren reden tijdens de internationale menwedstrijd en het NK in Harich de eerste rubrieken de dressuurproef. Voor de enkelspan pony’s, enkelspan paarden en de vierspan pony’s was het een belangrijke dag, de gereden dressuurproeven tellen mee voor de strijd om de Nederlandse titels!

Karina Blaabjerg (DEN) won de dressuur van de enkelspan pony’s vanmorgen. Heidi te Poele (NED) had iets minder dan twee strafpunten meer en eindigde daarmee op de tweede plaats. Ze leidt daarmee het klassement van het NK. Marije Willemsen (NED) staat met haar derde plaats in totaal op de tweede plaats in het NK-klassement. “Ik heb mijn pony Jupiter pas 2,5 jaar”, laat Heidi na afloop aan Hoefnet weten.

Steeds beter
“Hij was altijd al heel goed in de marathon, dat is echt zijn ding. De dressuur vond hij een stuk moeilijker, maar dat is voor mij wel echt een belangrijk onderdeel. Daarnaast kost het natuurlijk heel veel tijd om de kracht, balans en oprichting van zo’n pony te trainen. Maar de proeven worden steeds beter, het is gaaf dat het nu ook beloond werd.”

“In het verleden zei ik na de dressuur met Jupiter altijd: ‘Ons beste onderdeel komt nog’, maar daar moet ik nu maar eens voorzichtig mee zijn! Nee, het is fijn dat we zo goed zijn begonnen. Met de dressuur hebben we een mooi visitekaartje afgegeven, maar we zijn hier om een leuke week te hebben en fijn te rijden. Hoe dat dan uiteindelijk uitpakt zien we dan wel.”

Volgens Heidi kan er nog van alles gebeuren in de marathon. “Het is technisch, er zijn veel ballen en als je even de weg kwijt bent is het nog niet zo makkelijk om de hindernis zonder fouten uit te komen. Écht wel een marathon om serieus te nemen dus. Ik blijf in ieder geval bij mijn eigen plan, daar heb ik vertrouwen in.”

Verschil van 0.11 strafpunten
Bij de enkelspan paarden was het verschil tussen winnaar Lars Krüger (GER) en Larissa Jansma 0.11 strafpunten. “Ja, dat scheelde dus echt maar een haartje! Ik ben super blij met mijn score van 46.34”, laat Larissa na afloop aan Hoefnet weten. Zij verdedigt dit weekend haar Nederlandse titel van 2023 en 2024.

“Het klinkt misschien flauw, maar voor mij was het hoogtepunt van de proef het halthouden. Ze stond gewoon STIL! We hebben daar de afgelopen tijd veel op geoefend, super fijn dat dat vandaag dan ook in de proef lukte.” Voor de galop onderdelen kregen Larissa en Dandy Jane meerdere 8’en en een 8,5. “Ja, dat zijn meestal onze sterke onderdelen inderdaad. Ze kan super fijn galopperen. Ik had vandaag misschien nog iets meer in de uitgestrekte draf willen laten zien, maar ik was tegelijkertijd super blij met hoe ontspannen ze eraan stond”, vult Larissa aan.

Larissa geeft aan nu al zin te hebben in de marathon. “De marathon is misschien pas zaterdag, maar aan motivatie geen gebrek! De hindernissen zijn in mijn ogen mooi technisch. De waterbak minder, maar dat is door het water vaak al moeilijk genoeg. Ik ben blij!” Met de score van 49.89 eindigde Pieter Karelse vandaag als derde. Hij staat daarmee tweede in het klassement van het NK.
Geen uitschieters

Bij de vierspan pony’s was Marijke Hammink -wie anders- de overtuigende winnaar van vandaag. Ze staat negen strafpunten voor op Yannick Scherrer (SUI), de nummer twee. Joey van der Ham (NED) eindigde als derde en staat dus als tweede in het NK-klassement.

“Het liep echt super”, laat Marijke enthousiast na afloop weten. “Echt een stuk beter dan tijdens de internationale wedstrijd in Lähden eind mei. Sinds dit jaar heb ik er een nieuwe pony bij, de negenjarige Hywel. Hij doet het super, maar op wedstrijd is het nog een beetje zoeken naar de afstemming. Soms was hij nog wat te gretig, de andere keer had ik misschien iets minder met hem moeten doen vooraf. In Lähden was het voorspan daarom nog niet helemaal gelijk, maar dat was vandaag wel! Ik ben super blij dat ik door de hele proef heen, en bij de verschillende juryleden, behoorlijk wat achten heb gekregen. Het is niet zo dat er bepaalde dingen heel erg uit sprongen, het span stond er gewoon goed aan en deed wat ik van hen vroeg.”

Marijke geeft aan de marathon pittig te vinden. “Het is echt wel technisch. Daardoor moet je span één blok zijn en is een klein foutje al heel snel gemaakt, óók door een ervaren pony. Nee, het plan is om goed door hindernissen twee en drie te komen, want als je daar al fouten maakt kan je er nog je hele rit last van hebben. Wat dat betreft is het hier echt wel kampioenschapswaardig.” Ook Marijke verdedigt deze week haar titel. Ze won vanaf 2018 elk jaar, behalve toen het niet doorging door Corona in 2020, de Nederlandse titel bij de vierspan pony’s.

Morgen rijden de tweespan pony’s en tweespan paarden, dat ook dient als NK voor hen, de dressuur. Om 8:00 uur is Anouk de Haas de eerste die de baan binnenrijdt.

Klik hier voor de resultaten van gisteren, de startlijst voor vandaag en de hindernistekeningen van de marathon.
Laatst bijgewerkt door Firelight op 27-06-25 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Topictitel aangepast