Algemeen

WEZEP - Dierenrechtenactivisten zijn in de nacht van woensdag op donderdag het terrein van Gelders gedeputeerde Harold Zoet (BBB) in Wezep binnengedrongen. Ze hebben daarbij vernielingen aangericht, waaronder bekladdingen op een muur. De provinciebestuurder en zijn gezin waren op dat moment thuis, en sliepen.
Animal Liberation Front (ALF) heeft de verantwoordelijkheid opgeëist van deze actie. Volgens de activistische groep moeten de wolf en andere dieren beschermd worden tegen wat zij noemen 'BBB-terreur'.
ALF verwijt Zoet dat hij een 'wolvenhater' zou zijn. Als provinciaal bestuurder is hij verantwoordelijk voor het Gelderse wolvenbeleid, en wil het beschermde dier strenger beheren.
'Emotionele schade'
Zoet heeft aangifte gedaan bij de politie. De paardenstal op zijn privéterrein is beklad met leuzen. Op foto's is te zien dat onder meer de tekst 'Zoet wolvenhater nr. 1' op een muur is geschreven. 'Het gaat me niet om de materiele schade, maar dit heeft gewoon veel grotere emotionele schade. Ik pleit juist voor een goede balans tussen veiligheid voor mensen en bescherming van dieren', schrijft hij.
De gedeputeerde noemt de actie 'brutaal' en spreekt op Facebook zijn afschuw uit. 'De brutaliteit om zomaar ons privéterrein te betreden, vernielingen aan te richten en ons als gezin te intimideren. Nogmaals: ik ben geen wolvenhater, maar een grote dierenvriend.' Hij noemt de actie van ALF een terroristische daad, en wil niet meer in gesprek met de groep. 'Ik ben voor vrijheid van meningsuiting. Maar op deze manier moeten we het gesprek niet aangaan.'
Van der Plas: 'hard aanpakken'
BBB-leider Caroline van der Plas is ook ontstemd over wat er is gebeurd. Op de website van de partij schrijft ze: 'Dit is pure terreur. ’s Nachts op iemands erf sluipen, muren bekladden en politici thuis bedreigen: dat is geen protest, dat is misdaad. Wie dit goedpraat, staat aan de kant van geweld en intimidatie. Wij laten ons niet chanteren. BBB staat pal voor onze mensen, en we gaan ervoor zorgen dat deze extremisten keihard worden aangepakt.'
De politie onderzoekt het incident, en overlegt ook of er verder nog maatregelen getroffen worden. "We hadden dit eigenlijk al verwacht en hebben overal camera's opgehangen. Maar de inbrekers hebben dit precies gedaan waar geen camera's hangen", zegt Zoet tegen Omroep Gelderland.
Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een foto van de bekladde paardenstal.