Oproep KFPS: lever haarmonsters van 25 jaar en oudere Friesen aan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Oproep KFPS: lever haarmonsters van 25 jaar en oudere Friesen aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-25 15:05

KFPS
Fokkerij

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De Fenway Foundation en het KFPS willen graag van oude Friese paarden het dna-materiaal veilig stellen. Eigenaren met een Fries paard van 25 jaar of ouder wordt gevraagd haarmonsters van hun paarden beschikbaar te stellen.
Waardevol genetisch materiaal

De afgelopen jaren is uit onderzoek gebleken hoe waardevol het genetisch materiaal van sommige van de oudste Friese paarden kan zijn voor de wetenschap. Daarom willen het KFPS en de Fenway Foundation het DNA van deze paarden graag bewaren zodat het in de toekomst beschikbaar is voor onderzoek. Eigenaren van deze oude Friese paarden kunnen hierbij behulpzaam zijn door het insturen van een haarmonster. De vraag is:

- alle eigenaren van raszuivere Friese paarden van 25 jaar of ouder worden aangemoedigd een haarmonster
- monsters van over de hele wereld zijn welkom
- van paarden met interessante genotypen kan op vrijwillige basis worden gevraagd om een bloedmonster in te sturen voor dna-onderzoek
- doe de haren (zie hieronder hoe en wat) in een zakje, levensnummer en naam van het paard erbij, plus gegevens eigenaar (naam, adres, woonplaats, telefoonnummer) en stuur het naar het KFPS tav Marije Steensma

Klik hier eventueel voor het aanmeldformulier. (Engels)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 15:55

Goed project! Hopelijk zijn er veel eigenaren die mee willen doen. Zoveel Friezen worden er niet 25.

Buxy

Re: Oproep KFPS: lever haarmonsters van 25 jaar en oudere Friesen aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 15:59

Inderdaad goed, ik zal een plukje op sturen ;)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 16:36

Staart haar van een overleden dier (wat langer dan 25 jaar geleden geboren is) kan ook nog waardevol zijn? (Schrijf ik met een vraagteken.) Heel veel mensen hebben immers -een deel van- de staart van hun overleden dier.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 16:43

rien10 schreef:
Staart haar van een overleden dier (wat langer dan 25 jaar geleden geboren is) kan ook nog waardevol zijn? (Schrijf ik met een vraagteken.) Heel veel mensen hebben immers -een deel van- de staart van hun overleden dier.

Dat zal niet werken denk ik, ze willen ook de haarwortels erbij hebben. Staarten van overleden paarden die mensen hebben zijn meestal afgeknipt.
https://kfps.nl/dna-verzamelen/ .

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-25 21:36

Bij ons liep er eentje van ruim 30 jaar maar die leeft helaas niet meer. Daar kan ik dus niks meer van opsturen jammer genoeg.

Buxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 14:32

Ik heb inmiddels een monster opgestuurd, is er bij iemand toevallig bekend of je daar ook nog wat van te horen krijgt?