KFPS: Springlevende veulens uit 30 jaar oud diepvriessperma

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

KFPS: Springlevende veulens uit 30 jaar oud diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:36

KFPS
Fokkerij

Tymen 503. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Klaas Postma uit Tjerkgaast mocht dit jaar twee veulens verwelkomen en dat was best bijzonder. Merries heeft hij namelijk zelf niet, maar hij had nog wel diepvriessperma van de door zijn vader gefokte Sjaard 320. ‘Ik wil de fokkerij van mijn vader voortzetten, dat lukt nu.’

Van stikstofvat naar dracht
30 jaar zat het sperma in het stikstofvat, vorig jaar werden twee merries drachtig en dit jaar werd er een merrie- en een hengstveulen geboren. ‘Onvoorstelbaar toch, dat het zaad nog van zo’n goede kwaliteit was.’ Hengstveulen David P. werd geboren uit Pronkje fan Wettersicht (Tymen 503 x Alwin 469) van Gert van Dijkhuizen en Margriet Griffioen die hun merrie ter beschikking stelden aan Klaas om zijn wens in vervulling te laten gaan. Het merrieveulen Demmer P, vernoemd naar zijn moeder, – ‘daar kan ik echt mee door in de fokkerij’- werd bij Jacob op de Hoek geboren uit Nienke fan Breuningswyck (Omer 493 x Fabe 348).

Oude hengst, moderne veulens
‘Luxe, met front en snit’, beschrijft Klaas de veulens. ‘Best bijzonder van zo’n oude hengst, je verwacht eerder een wat ouderwets type veulen, maar ze zijn modern met lange benen.’

Sjaard 320 werd geboren in 1989, ruim 36 jaar geleden. Gefokt door de vader van Klaas, Meint Postma, die Sjaard ook in de tuigsport uitbracht. De hengst werd 24 jaar oud en zette 1049 nakomelingen op de wereld, waaronder de goedgekeurde, in Amerika gehuisveste Tjesse 400. ‘Toen de hengst niet helemaal fit was hebben sperma gevangen en bewaard’, herinnert Klaas zich de reden nog om diepvriessperma te winnen. ‘Ik heb er nog wel een 50 rietjes in het vast zitten.’

Laag verwant
Met 17,6% is de verwantschap van Sjaard 320 (Djurre 284 x Reitse 272) beneden het gemiddelde. ‘Het gebruik van oude hengsten helpt ook bij de verbreding in de fokkerij’, overdenkt Klaas die zowel het merrieveulen als het hengstveulen gaat opfokken. ‘Ik ben er ongelooflijk blij mee, een mooi stelletje en goed uitgangsmateriaal. We gaan het eerst de komende drie jaar maar eens afwachten.’
Laatst bijgewerkt door Firelight op Vandaag, 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

germie

Re: KFPS: Springlevende veulens uit 30 jaar oud diepvriessperma

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:58

Dit is mooi dat het kan. Zo kun je misschien weer extra bloedspreiding krijgen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:30

Oh dat vind ik ook interessant.

Ben benieuwd hoe de Friezenfokkers hier tegenaan kijken.

Mooi idee trouwens om de fokkerij van zijn vader op zo,n manier voort te zetten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:46

Elisa ik vind het een goed iets :j Zou het zelf ook wel willen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:53

Zou hij het dv sperma nog verkopen?

Mij lijkt het qua bloedspreiding ook erg interessant. Maar ken de hengst niet en heb dus geen idee of het commercieel genoeg is of dat fokkers het achteruit fokken vinden oid.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:18

Ohhh ,mijn merrie was een Sjaard nakomeling, zo'n gaaf paard, zou er bijna een merrie voor kopen om een veulentje van Sjaard te fokken <3

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:20

Wonderlijk dat het zo lang bewaard kan blijven ook, echt heel erg gaaf!

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 34 min geleden

Wat bijzonder dat het na 30 jaar nog kan!
Mooi nieuws voor het kfps