Laag overvliegende Defensie-helikopter fataal voor hengst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Laag overvliegende Defensie-helikopter fataal voor hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-25 20:10

1 Nieuws
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Boosheid en onbegrip overheersen bij paardenfokker Frank van de Valk uit Sevenum. Een week geleden maakte een Chinook-helikopter zijn voormalig dekhengst Painted Black II dusdanig aan het schrikken dat het dier op hol sloeg en vervolgens een been brak.

"Helaas hebben we hem daarna moeten laten inslapen omdat het niet meer te genezen was", stelt Van de Valk voor een lege wei naast zijn huis.

Lees het volledige bericht hier.
Laatst bijgewerkt door Firelight op Gisteren, 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Laag overvliegende Defensie-helikopter fataal voor hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 20:27

Wat heftig! Heel veel sterkte voor de eigenaar!
Dit is natuurlijk niet expres gegaan, maar wellicht handig om de volgende keer van tevoren te waarschuwen inderdaad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 21:08

Verschrikkelijk.

Ik denk dat iedereen wel begrijpt dat oefenen moet.
Maar in een overvol land lijkt me op de route blijven wel een goed plan en dan van te voren een app uit.

Over die app heeft het vorige week ook al gegaan.
Maar nu lijken ze daar behoorlijk hun keutel weer bij in te trekken.
Of althans met info delen. De app is er al.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 21:15

Wij wonen vlakbij een militair vliegveld en hier is het echt heel vaak raak. 1 van mijn paarden wil er ook niet echt aan wennen. Die blinde paniek is heel erg om te zien.
Van de week kwam er een luchtballon super laag over en die wilde echt omhoog. Zodra de brander aan ging waren al mijn paarden compleet in paniek. Fijn met een uitgerekende merrie en een paard wat net behandeld is in beide knieën. Echt niet leuk. Ook drones vinden ze echt heel eng. Het is gewoon niet natuurlijk voor ze.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 21:16

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 21:20

Arm dier, 22 jaar en dan zo aan je einde komen…

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 22:22

Wat vreselijk voor het paard maar heel eerlijk denk ik dat we er aan moeten gaan wennen dat dit de toekomst gaat worden. Van defensie kun je niet verwachten dat ze ons op de hoogte gaan houden van hun oefeningen en zullen we ons allemaal daar op aan moeten passen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 23:16

Urona447 schreef:
Wat vreselijk voor het paard maar heel eerlijk denk ik dat we er aan moeten gaan wennen dat dit de toekomst gaat worden. Van defensie kun je niet verwachten dat ze ons op de hoogte gaan houden van hun oefeningen en zullen we ons allemaal daar op aan moeten passen.

hoe meer ze gaan trainen en vliegen des te minder ongelukken gaan er gebeuren, paarden zijn het gewoon niet gewend omdat het er zo weinig gevlogen werd

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 23:27

Wij zitten hier ook in laagvlieg gebied maar gebeurt nooit iets. (Ook niet andere paarden in de buurt)
Oprechte vraag, vliegen ze daar maar zo weinig dat de paarden zo erg schrikken?
Hier kijken ze er nauwelijks van op, soms komt er 1 over maar enkele keren komen er 8 over. Zelf dan nog kijken ze niet.
Tijdje terug was het zo erg dat m'n ramen er bijna uit klapte en zelfs toen vraten ze gewoon door.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-25 23:29

Wij wonen gelukkig aan een vliegveld voor sportvliegtuigjes, dus de onze zijn heel wat gewend, maar zo’n chinook komt zo laag met zoveel kabaal over. Overigens is (Z)LTO voor zover ik weet in gesprek over het melden van oefeningen aan de omliggende veehouders, zodat zij er rekening mee kunnen houden en er wederzijds begrip ontstaat. Hopelijk haalt dat wat uit.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 03:08

Een chinook maakt idd wel heel veel lawaai.
Hier vliegt de Hercules ook regelmatig vrij laag. Daar komt ook een gigantisch geluid vanaf.
Ik word er soms zelf bang van wanneer zo'n gevaarte over scheert :=
Maar ik ben het eens dat het oefenen steeds vaker gaat voorkomen en dat is ook nodig.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 05:50

Wij zitten ook in een laagvlieg gebied. Maar er wordt altijd een melding gemaakt in welke week je ze kunt verwachten. Alleen geen specifieke dag.

Gelukkig reageren de mijne er niet op. Maar zet ze dan’s nachts wel binnen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:15

maar daar heb je dan toch niets aan misshorse? je kunt ze moeilijk de hele week binnenhouden

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:20

We wonen in een druk land.
En hier oefenen geeft daarbij andere vaardigheden dan ergens een land zonder bewoning.
1 van die vaardigheden is dus de mensen informeren. En dan niet in week 40 & 41 gaan we vliegen.

Nee morgen gaan we vliegen en gebruiken daarbij het zuidelijke laagvlieggebied. Het noordelijke komt een dag later. Of hoe zo'n melding ook kan zijn.

Met de technologie van nu kan dat prima.

Het niet willen is meer een stugge defensie rol.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:33

Ik wou net zeggen. Met de technologie is her super easy om het te laten weten.
Alleen hoe gepland zijn de oefeningen? Of is het ook gewoon random NU (in zon bepaalde week dan misschien). Omdat een aanval ook zo kan zijn?

Hier vliegt heel af en toe eens wat lager over.. ben er geen fan van met jonge en drachtige paarden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:42

Maar random nu ineens naar een heli rennen hoeft mijn inziens niet gelijk te staan aan laagvliegen.
Dat een soldaat kan laten zien dat hij van slaap direct paraat staat kan best anders.

Laat de oefening in Nederland ook maar zijn hoe informeer ik bewoners fatsoenlijk.

En dan zal er vast iemand gaan zeggen. Als de pleuris uitbreekt waarschuwen ze ook niet.
Klopt.
Maar dat is het verschil tussen oefenen en niet.

Als er een Zirop training in het ziekenhuis was informeerde we ook de bezoekers en patiënten dat de lotus slachtoffers nep waren.
En de geplande afspraken gingen ook gewoon door.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:06

Mee eens DP, defensie moet het gewoon melden.

Dit is echt heel erg zuur voor het dier en de eigenaren, zoals ik het begrepen heb was dit geen paard die kon wennen aan die laagvliegende helicopters. Het ene paard zal er beter mee om kunnen gaan dan de andere.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:13

DuoPenotti schreef:
We wonen in een druk land.
En hier oefenen geeft daarbij andere vaardigheden dan ergens een land zonder bewoning.
1 van die vaardigheden is dus de mensen informeren. En dan niet in week 40 & 41 gaan we vliegen.

Nee morgen gaan we vliegen en gebruiken daarbij het zuidelijke laagvlieggebied. Het noordelijke komt een dag later. Of hoe zo'n melding ook kan zijn.

Met de technologie van nu kan dat prima.

Het niet willen is meer een stugge defensie rol.

De vraag is denk ik ook: is het gewenst dat dit altijd van te voren bekend is bij het publiek. En; IS het altijd van te voren bekend bij de vliegers/organisatie? Zijn het ad hoc beslisingen?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:45

Triest dit ja... Je zou denken dat er icm flight radar best een alert in te stellen moet zijn als er bepaalde toestellen overvliegen. Misschien gat in de markt voor een handige Harry?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:55

maar deze toestellen staan niet op de flight radar meen ik.. ik kom ze nooit tegen iig als ik erop kijk en ze laag overkomen ... terwijl ze zien dat er dieren in de wei staan.
En 100 mtr verder trekken ze weer op, en daar staan geen dieren. Bedoel, dan kan je ook daar laag vliegen en boven dieren hoger zou je denken.. >;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:03

Hier ook laagvlieg gebied.

Paarden zijn niet bang over het algemeen.

Ik heb echter gemerkt dat er natuurlijk wel jonge testosteronbommetjes achter de knuppel zitten (en alle andere legervoertuigen).
Dus we moeten niet alleen maar denken dat er heel serieus alleen maar volgens het boekje gehandeld wordt uit noodzaak.
Ze hingen hiernaast ook een paar meter boven het weiland omdat ze het grappig vonden naar mijn buurman te zwaaien die ook voor defensie werkt.

Dat was wel echt serieus laag en heel beangstigend voor de dieren.
Er mag dus echt wel iets strenger op toegezien worden dat er correct gehandeld wordt.

Zelfde geldt voor heel hard rijden in legervoertuigen en blikjes, eten en gebruikte condooms uit het raam gooien

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:12

Vanwege de NAVO top gisteren bij ons ook veel helikopters in vele soorten en maten en ook regelmatig vrij laag en dan blijven rondcirkelen op 1 plek. Er is geen paniek maar wel soms even schrikken.
paar jaar terug lande een traumaheli in het weiland naast de paarden en dan heb ik het over een 50 meter afstand, dat vonden ze wel rete spannend. En dat maakt ook al heel veel herrie.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:31

Hetzelfde probleem is er trouwens ook met luchtballonnen.
Die vind ik zelfs nog veel heftiger omdat ze soms onaangekondigd landen.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:42

"Hoewel Defensie wel de schade vergoedt van het dode paard"

Hoe bepaal je de waarde? En wat vergoeden ze?
Mag je als eigenaar een random bedrag noemen? Of is het de slachtprijs.

Ook hier komen ze soms laag over. En paarden zijn er relatief rustig onder.
Maar vraag me wel of of ik alle paarden moet laten taxeren voor het geval dat er toch een komt te overlijden door zo'n helikopter.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:53

In Engeland wordt het van te voren aangekondigd als ze met -in hun geval- straaljagers onder de radar gaan vliegen, dus heel laag over gaan. Dan kun je de paarden binnenhouden.

Ik weet van merries die aborteerden door helicopters. Ik denk dat het te maken heeft met de luchtverplaatsing en trillingen die ze veroorzaken. Dit is goed voelbaar voor ze als ze heel laag vliegen.

@Cayenne, ik heb een luchtballon hier achter gehad, het probleem is dat ze niet echt kunnen voorspellen waar ze heen gaan en waar ze landen. Als het gas opraakt, moeten ze landen. De volgwagen pikt ze dan op. En hoewel het heel schokkend kan zijn voor paarden, vind ik dat anders dan oefeningen van defensie, die ze gewoon aan kunnen kondigen.