Algemeen

Thamar Zweistra reed zaterdagavond een bijzonder kür tijdens het CHIO van Rotterdam. De dressuuramazone bracht met haar optreden een hommage aan de in december overleden Leunus van Lieren, haar leermeester op Stal Hexagon. "Alles gaat nu door, maar natuurlijk wel een beetje op een andere manier", zegt ze twee dagen later. "De topsport ook, in zijn geest. Ik heb andere goede mensen achter me staan."
Zweistra had mooie dagen in Rotterdam. Donderdag won ze met Oranje de landenwedstrijd en zaterdag volgde een derde plaats bij de individuele wedstrijd. Bij dat laatste optreden zette ze ook nog eens een persoonlijk record neer met haar paard Hexagon's Luxuriouzz: 77,360 procent.
Rumoer en applaus
"Ik ben heel trots op Luxuriouzz", vertelt Zweistra. "Hij heeft superveel talent, maar is ook nog wel groen. Hij is pas negen en moet nog leren om zich te ontspannen in de baan. Elk concours gaat dat beter, hij heeft de stijgende lijn te pakken. Maar het CHIO in Rotterdam is dan ook weer heel anders dan andere wedstrijden. In Rotterdam heb je rondom de ring allemaal tribunes, waardoor het rumoer en het applaus van alle kanten komt. Als hij het spannend vindt, merk je dat hij wat sneller op de hulpen reageert dan wanneer je hem thuis rijdt."
De Zeeuwse amazone werd in Rotterdam begeleid door bondscoach Patrick van der Meer en Ricky Young. "Ik heb niet zo veel keus, ik moet door", zegt ze over het overlijden van Leunus van Lieren. "En het is ook goed dat het doorgaat, hoor."
Van Lieren zette in 1982 Stal Hexagon op in Schore. Zweistra was eerst één van zijn leerlingen, later werd ze mede-eigenaar van de succesvolle stal. "Hij wordt heel erg gemist, door mij en door iedereen die bij ons werkt of les krijgt. Wij zijn nog steeds bezig om het hier in Schore allemaal opnieuw te organiseren. Het bedrijf krijgt waarschijnlijk ook twee nieuwe mede-eigenaren, Tessa Kole en Gert-Jan Slam."
EK dressuur
De topsport blijft belangrijk bij de dressuurstal. Zweistra gaat zich nu voorbereiden op op het NK dressuur van eind juli in Ermelo. Daarna hoopt ze door bondscoach Van der Meer geselecteerd te worden voor het EK, dat een maand later in Frankrijk is. "Ik denk dat ik een goede kans maak om erbij te zitten", zegt de Zeeuwse, die weet dat de equipe uit vier combinaties zal bestaan.