Aanval op paarden in Dwingeloo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Aanval op paarden in Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 00:01

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 00:04

"De wolf" alsof er daar eentje van in Nederland rondloopt.

tienus63

Re: Aanval op paarden in Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 00:16

Ik hoop niet dat de nachtmerrie van de omwonenden van het DFW uitkomt.
Hun angst is dat de wolven geen angst voor paarden en ponies verliezen omdat de wolven de smaak van paarden te pakken hebben vanwege de Exmoor ponies in de begrazingsprojecten die ‘mooi’ oefen materiaal zijn.
Misschien dat die volwassen dieren, de Exmoor ponies, een bepaalde mate van agressie of slimheid tegenover een wolf hebben.
Maar de rijpaarden en rijponies zijn veelal gewend aan honden en dat die daarom ondanks de grootte, inmiddels wel te handelen zijn voor een paar wolven.
Een wolf is ontzettend slim en leert voortdurend en past zijn gedrag en prooi dieren op de omstandigheden aan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 07:18

Zijn die krassen van een wolf?
Mijn paard had gisteren soortgelijke krassen en een scheurtje bij de kling. Ik zie dat als de ruin die gespeeld heeft.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 07:44

Ik vind het maar vreemde wonden voor een wolf. Ze zien er ook oud uit.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 07:54

Sure_lee schreef:
Ik vind het maar vreemde wonden voor een wolf. Ze zien er ook oud uit.

Wat vind je er vreemd aan? Waarom vind je ze er oud uitzien?

Ik vind het juist heel typische wonden met name door de locaties. Flanken en hals zijn geen typische plekken die paarden bij elkaar aandoen.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:12

Ik vind het er ook totaal niet uitzien als een wolven aanval..... heb nu de laatste tijd zoveel verschrikkelijke foto's gezien.... het lijkt nu net alsof álles onder de noemer wolven gezet wordt

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:17

ElCamino schreef:
Ik vind het er ook totaal niet uitzien als een wolven aanval..... heb nu de laatste tijd zoveel verschrikkelijke foto's gezien.... het lijkt nu net alsof álles onder de noemer wolven gezet wordt

Waar ziet het er wel naar uit volgens jou?

Ik vind de locatie van de krassen bijzonder, ten eerste bij vier paarden, verder bij een paard van kont tot hals, bij een ander onder in de flank.

Denk dat een wolf aan het spelen is geweest en niet goed grip heeft kunnen krijgen. Ik zie dit soort krassen juist weer niet door andere paarden en ook niet op sommige van die plekken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:44

Als dit werk van een wolf of wolven is geweest, lijkt het werk van een onervaren dier(en).
Paarden zijn verrast en konden stuk voor stuk ontkomen.
Zo vind ik het eruit zien.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:49

tienus63 schreef:
Als dit werk van een wolf of wolven is geweest, lijkt het werk van een onervaren dier(en).
Paarden zijn verrast en konden stuk voor stuk ontkomen.
Zo vind ik het eruit zien.

Vind vooral de krassen onder in de flank en onder aan de hals verontrustend.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:54

Dit is mijn kudde. Al deze verwondingen zijn ontstaan in één nacht. Gezien de rangorde en welke paarden er gepakt zijn, weet ik dat dit niet onderling is geweest.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:56

Wintu, ik heb geen idee..... ik weet het echt niet.
Maar daarom mag ik nog wel zeggen dat ik het er niet op vindt lijken....vgl met al die andere foto's
Kunnen ook honden zijn geweest dan toch ? Waarom wolven?

Ga wel met Tienu63 mee dan, dat zou ook kunnen... lesje in de jacht van jonge dieren....

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:57

Sodeletuut schreef:
Dit is mijn kudde. Al deze verwondingen zijn ontstaan in één nacht. Gezien de rangorde en welke paarden er gepakt zijn, weet ik dat dit niet onderling is geweest.

:(:) veel sterkte!! ik hoop dat ze niet al te erg beschadigd en getraumatiseerd zijn. Kun je ze verplaatsen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:00

Sodeletuut schreef:

Wat heftig! Lijkt me onwijs naar. Niet alleen dat het gebeurd is, maar ook de stress en onzekerheid die je nu ongetwijfeld voelt. Sterkte! Hopelijk valt de schade voor de paarden zowel fysiek als mentaal mee en voor jezelf ook...

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:01

Me dunkt als je al jaren paarden houdt in een koppel en je ziet dergelijke krassen voor het eerst, dan denk ik dat een mislukte aanval door een wolf of meerdere een hele plausibele verklaring is. En dan mag je blij zijn dat het maar krassen lijken te zijn.
De krassen kunnen ook al opgedroogd zijn toen ze ontdekt werden.
Dus wie weet is een AB kuur voor de paarden geen slecht idee.
Aangezien gewonde dieren die op eerste gezicht niet zwaargewond lijken, vaak achteraf bezwijken aan de ontstekingen omdat een beet van een wolf heel vies is.

Het schijnt daarom ook dat wolven wel soortgenoten doden, maar niet opvreten. Wat ze met honden wel doen.
Het risico op besmetting (al
Dan niet met parasieten) is te groot voor een wolf.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:02

ElCamino schreef:
Maar daarom mag ik nog wel zeggen dat ik het er niet op vindt lijken....vgl met al die andere foto's

Ga wel met Tienu63 mee dan, dat zou ook kunnen... lesje in de jacht van jonge dieren....

De kansberekening hond vs wolf valt toch echt uit richting wolf. Niet alleen vanwege de kans dat het dier onbeheerd/onbewaakt nachts vrijloopt, maar ook vanwege de aard van de verwondingen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:06

Sodeletuut schreef:

Oh wat naar zeg! :knuffel:

De schrik zal er wel goed in zitten? Kun je ze op een veilige plek zetten om herhaling te voorkomen?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:09

Sodeletuut schreef:

Sterkte, heel veel sterkte!
Hopelijk blijven de paarden koortsvrij.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:10

Veel sterkte sodeletuut. Wat een verschrikkelijke ervaring voor jou en je dieren :(:)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:34

Sodeletuut schreef:

Heel veel sterkte :knuffel:

En als ik zo die krassen zie, dan zie je ook echt wel klauw sporen.
Wat eerder ook al te zien was bij koeien.

En fijn dat de NR dit plaatst :j

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:11

Sodeletuut schreef:

Sterkte! Bah wat akelig. Kunnen ze nu ook nog nader onderzoeken of dit inderdaad een of meerdere wolven waren en gaan ze dat doen? Met DNA of zo?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:23

ElCamino schreef:

Tuurlijk mag je dat zeggen, geen probleem hoor :D

Wolf is hier meer aannemelijk dan hond trouwens, ik betwijfel of het een jachtlesje was, daarvoor zijn de jonkies nog te klein.

Sterkte Sodeletuut, ieders nachtmerrie, hopelijk gaat het je dieren goed en zijn ze niet teveel van de leg. Kan je ze ergens neerzetten voor de nacht, want kan me zo voorstellen dat je er van wakker ligt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:28

Vanaf een maand of vier gaan de jongen mee op jacht.
De jongen van dit jaar zijn te jong en te klein.
Meestal worden ze in april/mei geboren.
Maar er zitten ook jaarlingen in de roedel, die kunnen wel bezig zijn met de grenzen verleggen.
Al dan niet met hulp van de oudere leden van de roedel. Van veulens en jongvee bij het begrazingsvee naar gehouden vee en paarden

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:38

Ik had de niet-stille hoop dat dit krassen en wonden waren die zijn gekomen door toedoen van de paarden zelf.

Sodeletuur, kak! Heel veel sterkte. Ik hoop dat ze verder geen ontstekingen krijgen en dat de paarden verder niet onrustig / overstuur zijn.

En voor jezelf ook heel veel sterkte.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 13:17

Sodeletuut schreef:

Wat eng zeg. Veel sterkte