Prachtig optreden TKJ-hengsten op CHIO Rotterdam: ‘Dat was gaaf!’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Prachtig optreden TKJ-hengsten op CHIO Rotterdam: ‘Dat was gaaf!’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-25 15:48

KFPS
Sport

Hennie Roffel met Remy Martin TKJ. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

De ervaren Grand Prix-amazone Kirsten Brouwer blikt enthousiast terug op haar optreden met de Friese hengst Gentleman Jack TKJ (Hessel 480 x Michiel 442), samen met Hennie Roffel met Rémy Martin TKJ (Alwin 469 x Fetse 349). Hennie was gevraagd om de Nations Cup-springteams binnen te halen voorafgaand aan hun Nations Cup-wedstrijd gistermiddag. Het idee ontstond om dat met twee paarden te doen – “Ik had er immers twee bij me!” – en Kirsten bleek wel te porren voor dat plan.

Het was het debuut van Kirsten op een Fries paard. ‘Ja, vroeger op de manege had ik wel eens een les gereden op een Fries paard, maar dat kan ik me niet meer goed herinneren’, vertelt ze. ‘Ik wilde graag op Gentleman Jack; ik heb nogal eens samen met Hennie in de Lichte Tour gereden. Ik vind hem een heel aansprekend paard, met een mooi sportmodel. Hennie’s andere paard is wat robuuster gebouwd. Gentleman had er al een hele goeie Prix St Georges op zitten eind van die ochtend, en het was best warm. Maar hij bleef gewoon gaan hoor, geen enkel probleem. Het is een heel rittig paard met veel looplust. Supereerlijk ook, want hij bleef gewoon gaan.’

Hooguit een kwartiertje zat Kirsten in het zadel van de Friese hengst voordat ze de baan in moesten. ‘Heel braaf dat Gentleman zo met mij rondliep; alleen Hennie rijdt hem, dat moet toch even wennen zijn voor zo’n paard’, prijst ze het karakter van de hengst. Kort van tevoren hadden de amazones een soort proefje bedacht, waarbij ze af en toe naast elkaar en dan weer vanuit verschillende hoeken van de hoofdpiste, het ‘Rotterdam Stadion’ op elkaar af reden. ‘Het was een beetje improviseren vanwege het parcours dat al opgesteld stond, maar we hebben een mooi showtje weggegeven, met ook moeilijke oefeningen zoals appuyementen, wissels en pirouettes’, aldus Kirsten. ‘Ik heb er enorm van genoten!’

Live Wilhelmus
‘In principe is Gentleman wat kijkeriger dan Rémy, en het was heel grappig om te merken dat hij zijn één jaar jongere stalgenoot soort van geruststelde in die imponerende baan. Indrukwekkend was het Wilhelmus terwijl wij tegenover de koninklijke loge stonden opgesteld. Het volkslied werd live gezongen; iedereen ging staan; heel bijzonder.’