CHIO geeft paarden en mensen extra verkoeling en water

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

CHIO geeft paarden en mensen extra verkoeling en water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 20:24

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Dit weekend is het weer tijd voor het jaarlijkse sportevenement in het Kralingse Bos: CHIO Rotterdam. Dit weekend doet echter ook een ander fenomeen zijn intrede in Nederland: hitte. Er worden temperaturen van rond de 30 graden voorspeld.

De organisatie van het CHIO neemt de nodige voorzorgsmaatregelen. Op de tribunes voor het publiek worden grote blowers geplaatst, die voor een verkoelend windje moeten zorgen. Op het hele terrein zijn extra koelers en waterpunten te vinden, en bij de ingang van het kinderdorp en bij de toiletten staan kranen voor gratis drinkwater. Bij de paarden wordt gezorgd voor een hogere waterdruk en extra brandslangen.

Dit is niet de eerste keer dat het CHIO te maken krijgt met tropische temperaturen: in 2023 en 2019 was het ook heel warm. De meeste tribunes waren toen open. Inmiddels zijn bijna alle tribunes overdekt en kan iedereen in de schaduw zitten.

Abu Dhabi en Florida
Anita Lussenburg, van de organisatie, zegt dat de meeste paarden en ruiters wel wat gewend zijn, als het gaat om hitte. "We horen bij een reeks internationale toernooien, de ruiters en paarden komen ook in actie in warmere gebieden dan Nederland, zoals Abu Dhabi en Florida."

Daarnaast verblijven de paarden niet op de Rotterdamsche Manege, maar in het Kralingse Bos naast de manege. "Dat is een fijne plek voor de dieren. Volgens de ruiters komen de dieren voor het evenement écht tot rust, zo in de koelte van de bossen. Nergens ter wereld verblijven de paarden op zo’n unieke plek", aldus Lussenburg.

Er staan enorme ventilatoren tussen de bomen om frisse lucht naar de paarden te blazen. Ook worden ze ter verkoeling natgespoten met slangen.

Nog nooit sneeuw meegemaakt
CHIO Rotterdam is wel wat gewend, qua weer. "We hebben onweer gehad, kletsnatte omstandigheden, ontruiming van de tribune door te harde wind. Het enige dat we nog niet hebben meegemaakt, is sneeuw."

Het is in alle 76 jaren dan ook nog nooit voorgekomen dat het is afgelast vanwege het weer. Wel zijn er losse rubrieken geannuleerd. Dat wordt niet bepaald door de organisatie, maar door de jury. "Eenmaal boven de 37 graden is de kans aanwezig dat er onderdelen worden afgelast."

Pushmeldingen in de app
Naast de al eerder genoemde voorzorgsmaatregelen, verstuurt de organisatie ook pushmeldingen via hun eigen app, om de bezoekers eraan te herinneren dat ze zich moeten beschermen tegen de hitte, voldoende water moeten drinken en zich moeten insmeren.

Gebruikte bronnen:

Jildau

Re: CHIO geeft paarden en mensen extra verkoeling en water

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 23:57

Ik blijf het bijzonder vinden dat sportevenementen voor mensen worden afgelast maar paarden morgenmiddag een parcours van 1,50 moeten springen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 04:43

Bijzonder...

Goed vergelijk ook met andere landen waar de luchtvochtigheid heel anders ligt ...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 08:54

Nouja zolang ze de Olympische spelen bij 35 graden in Tokyo doen...dat vond ik toen ook zo apart.

Heb hier wel wat gemengde gevoelens bij, goed dat er in ieder geval veel dierenarts toezicht en controles zijn.

Sanano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:27

ik heb met recht medelijden met die paarden is toch geen doen met die tempraturen

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:40

Cantodea11 schreef:
ik heb met recht medelijden met die paarden is toch geen doen met die tempraturen

Precies, die paarden moeten er ook nog komen in bloedhete trailers

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:42

Malbec schreef:
Cantodea11 schreef:

Nee... Die paarden staan er al een paar dagen en komen met luxere vrachtwagens als de gemiddelde auto. Het vervoer en de stalling is echt het minst erge daar en juist veel koeler en beter geregeld als heel veel stallen. Het is geen normale knhs wedstrijd he?

Alleen de wedstrijd, tja. Sommige zijn heter weer gewend met vergelijkbare luchtvochtigheid en zullen er weinig last van hebben, voor andere is het wel zwaarder,maar die paarden hebben door het reizen naar al die wedstrijden wel vaker in zulke omstandigheden gelopen. Alsnog vind ik het een ding en zou ik het liever anders zien. Maar wel van andere orde als de normale nationale wedstrijden met paarden die wel op dezelfde dag vervoerd worden en het allemaal niet gewend zijn.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:56

Ik heb volgens mij gister een rubriek op tv gezien en de paarden waren niet eens bezweet bij het betreden van de ring.
Maar verder heeft het mijn voorkeur ook niet. Als ruiter ook niet trouwens. Iedereen was in vol ornaat met jasje en evt bodyprotector. %)

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 13:07

Ik reed net in de auto. Thuis was het 26 graden, ik moest een half uur. Daar was het 28. Terug thuis weer 26.

Zo dichtbij en toch best verschil in temperatuur.
Net als ervaring van mens en dier. Ik hoor al mensen die in trailers gaan staan testen en het warm vinden. Ik vind dat dus niet zolang die rijdt.. ik lig niet graag te bakken in de zon maar straks even in de volle zon bezig met mesten en voeren is geen probleem..

Laten we hopen dat iedereen de goede beslissing maakt. Wedstrijd organisaties, eigenaren, dierenartsen etc.
En de knhs krijgt zoveel geld die mag ook best wat doen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 13:50

Malbec schreef:
Cantodea11 schreef:

Vrijwel alle paarden die vandaag starten staan er al een aantal dagen, en de meeste zijn gekomen in veewagens met climate control.
Stallen worden gekoeld en het is daar altijd wat beter te doen omdat het midden in het bos is. Ik weet ook wel dat ze de temperatuur in de ring en het losrij terrein over het algemeen wel goed in de gaten houden daar.
Neemt niet weg dat het nog steeds vrij heet is, ik zou zelf niet rijden met deze temperaturen. Al heeft mijn paard doorgaand nergens last van... die is top fit nu in tegenstelling tot de anderen hier op stal :')
Dus het is altijd met deze temperaturen altijd kijken en afwegen waar je goed aan doet per paard.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:21

Jildau schreef:
Ik blijf het bijzonder vinden dat sportevenementen voor mensen worden afgelast maar paarden morgenmiddag een parcours van 1,50 moeten springen.

Paarden hebben veel minder moeite met de hitte dan een mens. En een parcours duurt 2 minuten,de sportwedstrijden of marathons voor de mens vele malen langer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 15:26

pillow schreef:
Jildau schreef:

Paarden hebben veel minder moeite met de hitte dan een mens. En een parcours duurt 2 minuten,de sportwedstrijden of marathons voor de mens vele malen langer.

Wanneer je iets zegt, zorg dan dat het waar is.

Paarden verdragen hitte NIET beter dan mensen.
Sterker nog: vele malen slechter.
Paarden zijn ontvankelijker voor hittestress, en eenmaal oververhit ontstaat er snel schade.
Hitte en sport/ beweging bij hogere luchtvochtigheid maakt de kans op oververhitting enorm groot.
Paarden raken zelfs tot 10x (!!!) sneller oververhit dan mensen.

Explosieve inspanning of duurinspanning maakt daarvoor niet uit.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 17:13

Paarden kunnen inderdaad helemaal niet goed tegen hitte.

Ik vind dit echt dierenmishandeling en krijg zo steeds meer een hekel aan onze sport.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 18:29

Ronduit belachelijk en schandalig dit

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 19:33

pillow schreef:
Jildau schreef:

Zeg dat tegen mijn Shet met beginnend astma... die heb ik vandaag overdag binnen moeten houden met de hitte. Staan nu net buiten voor de nacht.
Mijn mini verdraagt de hitte beter, maar ook hij heeft het warm.
Ik zie het ook elke keer weer dat zodra het afkoelt qua temperaturen paarden en pony's veel beter in hun vel zitten.
Dus nee. Paarden en pony's kunnen juist slecht tegen de hitte en ik blijf het ook te bizar vinden dat wedstrijden dan gewoon door gaan.

rozebadeend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 19:53

xYaartje schreef:
pillow schreef:

Zeg dat tegen mijn Shet met beginnend astma... die heb ik vandaag overdag binnen moeten houden met de hitte. Staan nu net buiten voor de nacht.
Mijn mini verdraagt de hitte beter, maar ook hij heeft het warm.
Ik zie het ook elke keer weer dat zodra het afkoelt qua temperaturen paarden en pony's veel beter in hun vel zitten.
Dus nee. Paarden en pony's kunnen juist slecht tegen de hitte en ik blijf het ook te bizar vinden dat wedstrijden dan gewoon door gaan.

Je kan een shetlander met astma ook niet echt vergelijken met een topfit sportpaard.....

Mijn ervaring is dat ze er echt niet zoveel last van hebben. Er word zoveel rekening mee gehouden, wat kortere warm-up, extra rondje stappen. Ventilators en vernevelaars in de stallen en vaak ook nog bij de in/uitgang van de wedstrijdpiste.

Edit; quote stuk..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 20:03

rozebadeend schreef:
Je kan een shetlander met astma ook niet echt vergelijken met een topfit sportpaard.....

Mijn ervaring is dat ze er echt niet zoveel last van hebben. Er word zoveel rekening mee gehouden, wat kortere warm-up, extra rondje stappen. Ventilators en vernevelaars in de stallen en vaak ook nog bij de in/uitgang van de wedstrijdpiste.

Edit; quote stuk..

Ik quote mezelf nog maar even. Het is toch altijd beter bewezen feiten aan te houden dan eigen ervaringen.....

Paarden verdragen hitte NIET beter dan mensen.
Sterker nog: vele malen slechter.
Paarden zijn ontvankelijker voor hittestress, en eenmaal oververhit ontstaat er snel schade.
Hitte en sport/ beweging bij hogere luchtvochtigheid maakt de kans op oververhitting enorm groot.
Paarden raken zelfs tot 10x (!!!) sneller oververhit dan mensen.

Explosieve inspanning of duurinspanning maakt daarvoor niet uit

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 09:23

Weer terug thuis van paard dagen wedstrijd. Gister geshowd met 35 graden en savonds terug naar huis gereden.
Paarden staan nu fris en fruitig buiten in hun paddocks of ze nooit zijn weg geweest.

Denk dat ik er zelf meer moeite mee had :D Paarden worden na het rijden gelijk gekoeld met koude douche. En gaan gewoon weer verder staan knabbelen aan hun hooi in de box of ze er niet uit zijn geweest.

Ik denk dat er te veel drama over word gemaakt en dan vooral door de mensen die zelf nooit op pad gaan.
Wellicht dan ook beter niet zo hard schreeuwen want de mensen die wel gaan weten echt wel waar ze mee bezig zijn!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:07

Popstra schreef:
Weer terug thuis van paard dagen wedstrijd. Gister geshowd met 35 graden en savonds terug naar huis gereden.
Paarden staan nu fris en fruitig buiten in hun paddocks of ze nooit zijn weg geweest.

Denk dat ik er zelf meer moeite mee had :D Paarden worden na het rijden gelijk gekoeld met koude douche. En gaan gewoon weer verder staan knabbelen aan hun hooi in de box of ze er niet uit zijn geweest.

Ik denk dat er te veel drama over word gemaakt en dan vooral door de mensen die zelf nooit op pad gaan.
Wellicht dan ook beter niet zo hard schreeuwen want de mensen die wel gaan weten echt wel waar ze mee bezig zijn!

Klassiek gevalletje: "mijn opa rookte ook en is 90 geworden hoor!".

Een mooie anekdotische ervaring, en fijn dat het goed gegaan is.

Maar mensen doen er verstandiger aan zich te richten op feitelijke informatie, in plaats van advies aan te nemen van veteranen die maar moeizaam nieuwe informatie willen opnemen en iets willen veranderen aan wat ze al 100 jaar zo doen.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 10:52

Wow pas boven de 37 graden kunnen er onderdelen geannuleerd worden. Dat is serieus heet hier in Nederland...

Ik weet niet zo goed wat ik daar nou van vind. :\

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:15

Ninx schreef:
Popstra schreef:

Klassiek gevalletje: "mijn opa rookte ook en is 90 geworden hoor!".

Een mooie anekdotische ervaring, en fijn dat het goed gegaan is.

Maar mensen doen er verstandiger aan zich te richten op feitelijke informatie, in plaats van advies aan te nemen van veteranen die maar moeizaam nieuwe informatie willen opnemen en iets willen veranderen aan wat ze al 100 jaar zo doen.

Advies??? Waar?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:18

Nou ik moet eerlijk zeggen dat de paarden hier vanmorgen ook veel fitter en sneller waren dan ik. :+ Ondanks de warmte..had wat meer slomigheid verwacht.

Gisteren het CHIO gekeken en de paarden leken goed fit te zijn en niet overmatig te zweten oid. Denk dat ze wel meer kunnen hebben dan we denken...maar..dat voorzichtigheid wel altijd geboden blijft bij zulke temperaturen.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:35

Ja, en die van mij komen loom uit de stal en staan nu loom op de wei, omdat ze er duidelijk last van hebben. Ik denk dat ik maar uitga van de mensen die er studies naar hebben gedaan.

Het CHIO is sowieso niet te vergelijken met de huis, tuin en keuken wedstrijd. Allereerst al omdat het in het bos is. Gekoelde vrachtwagens, gekoelde stallen, monitoring van de hitte in de ring.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:43

Dat zeg ik ook niet toch? :)

Het viel me alleen op, heb er extra op gelet.
Ik zou zelf niet op wedstrijd gaan bij 30 graden en inspanning sowieso beperken en alleen in de ochtend en avond.

En die van ons hebben er kennelijk minder moeite mee dan ik verwacht had, maar dat wil niet zeggen dat ik dan maar toch meer inspanning ga vragen. :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-25 12:47

Hier was de pony vrijdagavond echt wel sloom van de warmte...