Dierziekte EIA aangetroffen bij paardachtige in Ardennen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Dierziekte EIA aangetroffen bij paardachtige in Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 17:40

Nieuwe Oogst
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Renate Zuidema Fotografie

Bij een paardachtige in de Belgische Ardennen is deze week de meldplichtige ziekte Equine Infectieuze Anemie (EIA), of moeraskoorts, geconstateerd. Dat meldt de Wereldorganisatie voor Diergezondheid. De ziekte wordt verspreid door vliegen en dazen, die de dieren al op een afstand van 200 meter kunnen besmetten.

Omdat een dier levenslang drager is van de ziekte – en zo dus andere dieren kan besmetten – wordt bij de aanpak ervan gekozen voor euthanasie of levenslange isolatie met een minimale afstand van 200 meter tot andere paardachtigen. Vooralsnog is in de Ardennen voor de laatste optie gekozen. Er is geen behandeling of vaccin tegen de ziekte.

Er zijn volgens diergezondheidsdienst Royal GD vier ziektevormen te onderscheiden: een acuut, subacuut, chronisch en symptoomloos verloop. Bij een acuut of subacuut verloop vertoont het paard verschijnselen van koorts, sloomheid, gebrek aan eetlust, bloedarmoede, bloedinkjes in de slijmvliezen, soms leidend tot de dood. In de meeste gevallen herstelt het dier weer.

Terugkerende symptomen
Bij een chronisch verloop heeft een paard met regelmaat terugkerende sloomheid en koorts en bloedarmoede, vermagert het dier en ontwikkelt het onderhuidse vochtophopingen aan de benen en onder de buik. Daarnaast komt een subklinisch verloop voor, waarbij de dieren geen symptomen vertonen. In dat laatste geval kan een paard het virus wel verspreiden.

De ziekte werd in maart nog aangetroffen bij een dier in de buurt van Den Bosch. In sommige gebieden, zoals in en rondom Roemenië, komt moeraskoorts endemisch voor. In het verleden werd de ziekte daarom nogal eens aangetroffen bij importpaarden uit die regio.

xLoki

Re: Dierziekte EIA aangetroffen bij paardachtige in Ardennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 18:31

Levenslange isolatie???????? |( dat moet toch een grap zijn?

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 19:31

Nou zeg dat.. of zetten ze er eentje bij die het ook krijgt? En hoe voorkom je dat er nooit paardachtigen binnen 200 meter komen?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 19:36

Ik heb 2x terug gelezen of de laatste optie euthanasie was want ik dacht eerst: ik heb de vorige zin vast niet goed gelezen qua volgorde.

Ik ben zeer verbaasd.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 19:37

Melzazu schreef:
Ik heb 2x terug gelezen of de laatste optie euthanasie was want ik dacht eerst: ik heb de vorige zin vast niet goed gelezen qua volgorde.

Ik ben zeer verbaasd.

Ja, bizar he. Hoe kun je zo'n paardonwaardig leven kiezen.

Wel weer een goede reminder om je dieren te testen wanneer je het een goed idee vindt ze overal en nergens vandaan te trekken.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 19:46

_San87_ schreef:
Melzazu schreef:

Ik ben zeer verbaasd.

Ja, bizar he. Hoe kun je zo'n paardonwaardig leven kiezen.

Wel weer een goede reminder om je dieren te testen wanneer je het een goed idee vindt ze overal en nergens vandaan te trekken.

Ja zo’n euthanasie voelt natuurlijk ook als een hele slechte optie als het symptoomloos verloopt maar dat kan ik me haast niet voorstellen want hoe kom je er anders achter.

Zou het toch een foutje in de tekst zijn?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 19:49

Melzazu schreef:
Ja zo’n euthanasie voelt natuurlijk ook als een hele slechte optie als het symptoomloos verloopt maar dat kan ik me haast niet voorstellen want hoe kom je er anders achter.

Ik neem idd aan dat het dier symptomen heeft :j.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 19:53

Edit: gevonden, met de neus gelezen. Excuus.
Laatst bijgewerkt door magda_90 op 20-06-25 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 19:54

Staat bovenin, toch? Nieuwe Oogst.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 19:55

_San87_ schreef:
Staat bovenin, toch? Nieuwe Oogst.

Ik wilde mijn bericht al verwijderen, ik had er over heen gelezen. :o Niet dat dat artikel de informatie gaf die ik zocht though.

SylS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 20:14

_San87_ schreef:
Melzazu schreef:

Symptomen hoeft niet. Vaak is het een toevalsbevinding indien er bloedtesten gedaan worden voor bv export

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 20:18

SylS schreef:
_San87_ schreef:

Symptomen hoeft niet. Vaak is het een toevalsbevinding indien er bloedtesten gedaan worden voor bv export

In dit geval werd er niks over gezegd, vandaar dat ik van symptomen uit ging. Maar door bloedtesten voor export is ook logisch, idd.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 21:36

Bizar… de Ardenne zijn dunbevolkt maar er worden geregeld paarden tochten gehouden… hoe wil je dan voorkomen dat dit dier de besmetting niet doorgeeft?
En dan hebben we het nog niet gehad over het welzijnsaspect voor dit arme dier zelf.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 22:26

Vooral interessant om te weten of het paard recent ergens vandaan kwam , of dat het paard al jaren op dezelfde plek staat. Had hij symptomen of werd t bij toeval ontdekt

Edit ; lees net op de pagina van de universiteits kliniek in Luik dat het om 1 paard gaat die uit n oostblokland komt .

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 01:26

De ziekte wordt verspreid door vliegen en dazen, die de dieren al op een afstand van 200 meter kunnen besmetten.

Die snap ik niet.
Vliegen deze dazen en vliegen dan niet verder dan 200 meter? Een paard op 300 meter bijvoorbeeld, gaan ze daar dan niet heen en zo dus dat paard ook besmetten?

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 03:32

Ik vind het belachelijk dat er voor euthanasie of isolatie gekozen wordt bij een drager. Je kunt het toch niet voorkomen dat welke ziekte dan ook de wereld in komt. En voor zover ik het nu begrijp worden paarden ziek en genezen normaal gesproken weer zonder verdere gevolgen. Nou, wat een ramp dan. Nooit leuk als een dier ziek is, maar dat hoort er nou eenmaal bij. Als een paard de chronische vorm krijgt kan ik me voorstellen dat mensen euthanasie overwegen, maar anders.. Je gooit geen heel leven weg alleen omdat er een paar deuken in zitten. Als het nou een levensgevaarlijk iets was..

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 05:10

Besmette dieren worden meestal afgemaakt omdat er geen behandeling of genezing mogelijk is. Als een paard symptomatisch is dan heeft het in het eerste jaar regelmatig aanvallen (met enkele weken tot enkele dagen er tussen) met de symptomen. Na een jaar neemt het af maar dan blijft het paard wel levenslang een drager.

Texas02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 06:41

Er staat anders dat in de meeste gevallen het dier weer herstelt, duurt dat in de meeste gevallen dan langer dan een jaar voordat het paard weer herstelt? Dat is inderdaad best lang, dat wist ik niet.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 09:00

Inmiddels zijn er andere mensen die bestrijden dat het paard uit n Oostblok land komt..

Zou fijn zijn als de kliniek in Luik net even meer details kon vertellen, omdat je nu niet weet , wat waar is en hoe voorzichtig je moet zijn.

De een schrijft : geen stress, paard is in quarantaine en stal dicht. De ander raad aan, dazenvallen te kopen ( nooit slecht , natuurlijk) en dekens op te doen.

Eigenaren van paarden op dezelfde stal vrezen euthanasie voor alle paarden.
Maar als ze niet besmet zijn of drager, kan dat toch niet ?

Heb nog geen stress , maar woon niet zo ver daar vandaan en heb natuurlijk geen behoefte aan zieke paarden.

Edit : alleen besmette dieren of dragers moeten afgemaakt worden
https://favv-afsca.be/nl/themas/dieren/ ... ie-eia#wat

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 09:53

SylS schreef:

Ah ja daar had ik niet aan gedacht. Testen voor export is inderdaad ook goed mogelijk.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 10:03

Vanuit de benelux hoef je niet te testen daarop omdat het niet of nauwelijks voor komt/kwam.
Wel vanuit oostblok en zuid Italie.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 10:16

Meeste gevallen komen uit Roemenië en Hongarije

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:14

Getup schreef:
Inmiddels zijn er andere mensen die bestrijden dat het paard uit n Oostblok land komt..

Zou fijn zijn als de kliniek in Luik net even meer details kon vertellen, omdat je nu niet weet , wat waar is en hoe voorzichtig je moet zijn.

De een schrijft : geen stress, paard is in quarantaine en stal dicht. De ander raad aan, dazenvallen te kopen ( nooit slecht , natuurlijk) en dekens op te doen.

Eigenaren van paarden op dezelfde stal vrezen euthanasie voor alle paarden.
Maar als ze niet besmet zijn of drager, kan dat toch niet ?

Heb nog geen stress , maar woon niet zo ver daar vandaan en heb natuurlijk geen behoefte aan zieke paarden.

Edit : alleen besmette dieren of dragers moeten afgemaakt worden
https://favv-afsca.be/nl/themas/dieren/ ... ie-eia#wat

Ik heb idd ook een aantal tegenstrijdige Franstalige berichten voorbij zien komen.
In welke plaats bevindt zich deze stal? Ik sta zelf nl in Maastricht.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:58

Harzé, in de buurt van Aywaille
Laatst bijgewerkt door Getup op 21-06-25 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:02

SjonnieZ schreef:
Bizar… de Ardenne zijn dunbevolkt maar er worden geregeld paarden tochten gehouden… hoe wil je dan voorkomen dat dit dier de besmetting niet doorgeeft?
En dan hebben we het nog niet gehad over het welzijnsaspect voor dit arme dier zelf.

Afzonderen. (Maar er kunnen in de tussentijd natuurlijk andere paarden geïnfecteerd zijn daar op stal)
Voor altijd. Is toch niet te doen en paard waardig.

Maar in België worden dragers en geïnfecteerde paarden ingeslapen.