CHIO Rotterdam: Van Dalsen, Westerink en Reef winnen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

CHIO Rotterdam: Van Dalsen, Westerink en Reef winnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-25 17:36

CHIO Rotterdam
Sport

Yasmin Westerink, hier met Dibert L. Foto: Marlies Trap Fotografie

Kersverse Nederlands kampioen Dominique van Dalsen wint Cavalor Prijs voor Junioren

Alle jeugdklassen rijden dit jaar hun laatste EK observatie in het mooie Kralingse bos. De Junioren mochten op donderdag het spits afbijten voor een plaats in de equipe die Nederland gaat vertegenwoordigen op het Europees kampioenschap in Le Mans. De winst ging naar Dominique van Dalsen. Alle combinaties scoorden boven de 66% en de top drie wist zelfs de 70 procent te overschrijden.

Tweede werd Jessica Nesselaar in het zadel van Indigo met een score van 70.60%, en de derde plaats was voor Britt Kikkert. Samen met de KWPN hengst Jerenzo liet zij precies 70% noteren.

Op het Nederlands kampioenschap zette Van Dalsen al een persoonlijk record neer en scoorde een hattrick door alle drie de proeven te winnen. Vandaag wist ze in de Dura Vermeer-piste maar liefst 71.66% te scoren met haar stoere elfjarige ruin Just Johnson (v. Johnson).

Yasmin Westerink zegeviert in Cavalor Young Riders Prijs

Ook de Young Riders streden in de Dura Vermeer Arena voor de winst en selectie voor het Europees kampioenschap. Yasmin Westerink en Amphitryon sleepten de overwinning in de wacht met een sterke proef, die goed was voor 72.15%.

Tweede werd Anniek van Dulst. Anniek reed My First Choice - Dutopia en liet 71.02% noteren. De derde plaats was voor Tessa Kole en Hexagon’s Nachtwacht: Zij scoorden 70.68%.

Ook in deze leeftijdsklasse mochten de beste acht combinaties na wedstrijden in Tolbert en Exloo hun kunnen vertonen aan de internationale jury. De zon scheen uitbundig en de internationale juryleden werden duidelijk ook blij van de prestaties van de acht te beoordelen combinaties. De gehele top drie van deelnemers in de Cavalor Young Riders Prijs scoorde vandaag boven de 70%.

Yasmin Westerink: “ik ga nooit met verwachtingen ergens heen, maar ik ben nu heel blij. Ondanks wat spanning voor ik de ring in moest, kon ik echt de proef rijden die ik wilde. Hoogtepunten waren de draftour, de pirouettes en series. De stap kan nog veel beter, daar moet ik echt op gaan oefenen. In Tolbert ging de eerste proef niet zo fijn, de tweede dag werd ik tweede en de derde zelfs beste Nederlandse. In Exloo werd ik Nederlands kampioene. Nu ga ik er stiekem vanuit dat ik naar het EK in het Duitse Kromberg mag”.

Direct een klik
Trainster Adelinde Cornelissen luistert ondertussen aandachtig en glimlachend mee. Wat vindt zij de sterke punten van haar pupil? Cornelissen: “Yasmin is gruwelijk gefocust, kan heel erg naar een doel toe werken en tenslotte pieken. Ze maakt ver van tevoren een planning en weet waar ze wil staan, ze is mentaal heel sterk”.

Yasmin vertelt verder: “vorig jaar was ik hier voor de eerste keer als toeschouwer aanwezig, en dit jaar mocht ik voor de eerste keer rijden. Ik vond het super leuk, en extra leuk dat er zoveel publiek was. Amphitryon en ik worden daar niet nerveuzer van. Sterker nog, we doen dan extra ons best. Ik rijd Alf - zo noemen we hem thuis - nu anderhalf jaar. We konden hem kopen van RS2 Dressage en hij is heel speciaal. Ik had direct een klik met hem en wist: dit wordt ‘m. Hij is heel koel en nuchter en gaat voor me door het vuur”.

Allerhoogste niveau als wens
“Ik ben achttien jaar en ben samen met mijn vriend bezig om een eigen stal op te zetten. We kopen veulens op een veulenveiling en leiden die op. Mijn vriend rijdt ze in, en wanneer de tijd rijp is, neem ik ze over met als doel de verkoop.”

“Onlangs hebben we voor onze stal ook ons eerste volwassen paard gekocht, een schitterende driejarige hengst van McLaren. Op termijn zou ik het allerliefste net als Adelinde op het allerhoogste niveau topsport bedrijven. Ik ben overigens bij haar gekomen door het Rabobank Talenteam. Ik kwam voor een keer en ben niet meer weggaan. Naast bij Adelinde train ik ook bij Isabell Werth.”

“Ik wil graag mijn ouders, vriend en Adelinde bedanken. Zonder hen zou dit alles niet mogelijk geweest zijn.”

Sophie Reef sterkste in Cavalor Prijs voor U25-ruiters

De U25-ruiters betraden op donderdag als laatste de Dura Vermeer Piste. Met een score van 70.427% behaalde Sophie Reef de overwinning. Met de veertienjarige ruin Gideon K.H. (v. Rhodium) bleef ze Quinty Vossers en Milou Dees voor.

Quinty Vossers reed in het zadel van Inforno naar een score van 69.91% en de tweede plaats. Milou Dees en Francesco werden met 69.65% derde.

Sophie Reef straalt na haar overwinning, maar is ietwat beduusd: “ik ben heel blij en dankbaar dat ik hier in Rotterdam mocht rijden. Ik had helemaal niet verwacht dat ik zou winnen. Het niveau was heel hoog. De Dura Vermeer-piste is een uitdagende baan omdat het publiek dichtbij de ring zit, en er waren veel toeschouwers. Gideon was erg gericht op de omgeving en onze proef had meer losgelatenheid kunnen tonen. Maar hij bleef braaf. Ik ben blij dat we geen grote fouten hadden en we hadden een goede piaffe en passage. Het bos en de sfeer waren geweldig om in te mogen rijden”.

Reef traint bij Sabine Egbers, bondscoach Monique Peutz en Joyce Heutink. “Daarnaast kijk ik graag naar goede ruiters zoals Charlotte Fry, Isabell Werth en Hans Peter Minderhoud. Mijn paard Gideon K.H. heb ik sinds januari in mijn bezit. Voorheen werd hij in de Grand Prix uitgebracht door de Zweedse Juliette Ramel. Hij is heel lief en braaf, maar snel onder de indruk. Ook is hij een opvallend kieskeurige eter. Hij is eigenlijk alleen maar heel gek op wortels, zelfs appels vindt hij niet lekker.”