FEI start onderzoek naar Heath Ryan inzake paardenmishandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

FEI start onderzoek naar Heath Ryan inzake paardenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-25 21:25

Persbericht FEI
Algemeen

Heath Ryan. Foto: Franz Venhaus/Flickr

De FEI heeft een onderzoek gestart naar de handelingen van de Australische ruiter Heath Ryan, naar aanleiding van de beschuldigingen van paardenmishandeling die de FEI en Equestrian Australia hebben ontvangen, en een video van paardonvriendelijke trainingsmethodes, die op social media is gepost.

Equestrian Australia en de FEI hebben Heath Ryan een voorlopige schorsing opgelegd. De schorsing van de FEI is terug te vinden in de FEI Database.

Het onderzoek zal wordengeleid door de FEI, in nauwe samenwerking met Equestrian Australia.

“De beelden die te zien zijn, zijn zeer verontrustend en staan in schril contrast met de kernwaarden van de FEI als het gaat om paardenwelzijn”, zegt secretaris-generaal van de FEI, Sabrina Ibáñez.

“De FEI heeft een onderzoek ingesteld om alle feiten grondig te onderzoeken en verdere disciplinaire maatregelen vast te stellen volgens de FEI Rules and Regulations. We zijn vastbesloten om ervoor te zorgen dat elk gedrag dat het welzijn van paarden in gevaar brengt, stevig en eerlijk wordt aangepakt.”

De CEO van Equestrian Australia, Sam Jones, zegt dat ze blij is met het onderzoek van de FEI. “Het is zowel terecht als welkom dat de FEI het onderzoek in deze zaak leidt”, zegt Jones. “Equestrian Australia blijft zeer bezorgd over het incident en de beschuldigingen, en we zullen de FEI op alle mogelijke manieren steunen. We weten dat onze gemeenschap graag antwoorden wil, maar we vragen om geduld omdat de FEI terecht een grondig en eerlijk proces volgt, in lijn met hun beleid en procedures.”

De FEI vraagt iedereen die getuige is geweest van het incident, of over relevante informatie of bewijs beschikt, om contact op te nemen met de FEI via e-mail op welfare@fei.org.

De FEI geeft geen verder commentaar zolang het onderzoek loopt, om de integriteit van het proces te beschermen.

Gerelateerd artikel: [VN] Australische ruiter Ryan geschorst voor slaan paard

Elisa2

Re: FEI start onderzoek naar Heath Ryan inzake paardenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 22:42

Heel goed!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 09:33

Perfect. Blij dat ze het zo oppakken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 12:04

"start onderzoek naar..." doet mij vaak een beetje wanhopen....

Vaak duurt dat dan een eeuwigheid (terwijl de feiten toch klip en klaar zijn), en wel zo lang dat het ergens in het achterhoofd van mensen is beland.
Na verloop van tijd sluipt zo iemand dan toch weer de sport in.

Ik zou inzake grove mishandeling graag een zero tolerance beleid zien.
One strike and you're out!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 12:19

Ik ben anders blij met onderzoek.

Zeker als je volgende voorstel is dat één fout meteen einde verhaal is.

Even zelf checken of het daadwerkelijk de persoon is (lijkt nu duidelijk, dus dat moet vlot kunnen) horen wat die daar over te zeggen heeft. Achtergrond info verzamelen. Andere personen even spreken. En in de tussentijd geschorst zijn. Aan de hand daarvan bepalen welke maatregel passend is voor de toekomst.

Sneller en minder zorgvuldig handelen neigt naar heksenjachten.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 12:39

pol013 schreef:

Even zelf checken of het daadwerkelijk de persoon is (lijkt nu duidelijk, dus dat moet vlot kunnen) horen wat die daar over te zeggen heeft. Achtergrond info verzamelen. Andere personen even spreken. En in de tussentijd geschorst zijn. Aan de hand daarvan bepalen welke maatregel passend is voor de toekomst.

Mijn gevoel is vooralsnog dat het vooral een proces is om de buitenwereld een beetje te sussen.
Helgstrand huppelt ook weer vrolijk rond, en de kans is klein dat hij zijn omgang met paarden heeft gewijzigd.

Ik denk dat dit soort filmpjes een hele heldere inkijk geven in iemands keuken. je kunt iemand berispen, tijdelijk op inactief zetten, maar iemand die zich bedient van zulke grove agressie is niet vertrouwd rond dieren (misschien ook niet rond mensen).

Dus prima dat men het correct en volgens protocollen wil afwikkelen, maar laat die man toch in godsnaam niet meer terugkeren.

En met one strike and you're out ga ik wellicht wel ver, maar deze mate van geweld laat weinig keus lijkt me.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 13:20

Ze zijn in ieder geval op deze manier bezig een dossier aan te leggen, aan de hand daarvan kunnen ze in de toekomst wel zeggen bijv. 3x in de fout is voor het leven geschorst.

Het heeft sowieso wel consequenties, die Deense (Kruth) die twee keer is betrapt (en bij Helgstrand lest) en ook geen spijt heeft die mag nu niet in Aken starten. De wedstrijdorganisatie wil haar daar niet..

Dus het gaat misschien niet snel genoeg maar er gebeurd wel wat en hun acties hebben gevolgen en dat is goed denk ik.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 13:45

pol013 schreef:

Daarbij kan bij degelijk onderzoek eventueel ook opgemaakt worden of er een mate van berouw is. Wat hij niet doet blijken uit zijn eerdere statement.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 14:18

Bij een dergelijke uitbarsting van agressie is er gewoon een emotioneel defect... en de beste man is al 66, ik voorzie niet dat hij nu als herboren zachtaardig met zijn dieren zal omgaan.
Aangezien hij zelf al in een statement aangaf dat paarden gewoon moeten gehoorzamen, no matter what.

Ik weet dat het zo niet werkt, en ik weet dat ik hiermee emotioneel reageer.

Maar mijn hemel, wat is er toch veel aan de hand in de paardensport. pro en hobbymatig, en wat wordt er toch op los getrokken en geslagen.
Daar word je soms wel heel wanhopig van.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 14:37

Hoeveel waarde heeft berouw tijdens een onderzoek. Als zijn eerste reactie er nu eentje was van spijt, goh ja, oké, ik ben nog altijd wantrouwend, want spijt als je betrapt bent, is ergens gemakkelijk, maar goed, voordeel van de twijfel. Maar als je als eerste reactie alsnog om je heen slaat en goedpraat en pas "berouw" toont wanneer effectief je deelname aan wedstrijden op het spel staat, dan heeft dat voor mij persoonlijk 0,0 waarde.

Ik sta hier ook emotioneel in, Ninx. Paarden zijn zulke prachtige wezens die zo lief voor ons zijn, zo zo lief. En als iemand er dan niets beter op vindt dan er als een onderontwikkelde neanderthaler op te zitten, doet dat pijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 15:00

Elisa2 schreef:
Ze zijn in ieder geval op deze manier bezig een dossier aan te leggen, aan de hand daarvan kunnen ze in de toekomst wel zeggen bijv. 3x in de fout is voor het leven geschorst.

Het heeft sowieso wel consequenties, die Deense (Kruth) die twee keer is betrapt (en bij Helgstrand lest) en ook geen spijt heeft die mag nu niet in Aken starten. De wedstrijdorganisatie wil haar daar niet..

Dus het gaat misschien niet snel genoeg maar er gebeurd wel wat en hun acties hebben gevolgen en dat is goed denk ik.

De andere reden dat Kruth niet in Aken rijdt is dat ze, door de schorsing, geen resultaten op internationale wedstrijden heeft neergezet waardoor ze zich kwalificeert. Je kan namelijk niet zomaar aan een dergelijke 4* internationale wedstrijd meedoen, daar moet je wat voor doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 15:25

Klopt, ik las dat beide aangevoerd werden als argument..ik vond het in ieder geval wel fijn om te lezen dat de consequenties voor haar wat verder reiken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 15:47

Ze was helemaal niet eens uitgenodigd, ik denk dat de manco bij de Deense bons ligt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 16:06

"De Deense amazone Carina Cassøe Krüth was met Heiline's Danciera door de Deense federatie geselecteerd om de 4*-tour op CHIO Aken te rijden dit jaar, maar Aken zet daar een streep door: de organisatie heeft de start van Cassøe Krüth afgewezen. Eurodressage bracht dat nieuws op donderdag. De reden is volgens Aken tweeledig: Cassøe Krüth heeft (vanwege haar schorsing) geen CDI-resultaten op haar naam dit jaar én ook de video waarop te zien is hoe Cassøe Krüth haar topmerrie Danciera hardhandig slaat speelde een rol."

Bron:https://www.facebook.com/horsesnl

Kan heel goed wat je zegt, dit stond er in het artikel.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 20:40

Ja precies, dat las ik ook en daarbij de Aachen helemaal geen uitnodiging naar haar had gestuurd en dat de Deense bond haar dus ten onrecht heeft geselecteerd. Fijn dat Eurodressage het allemaal op een rijtje heeft :).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 07:46

Ja lekker slim van de bond...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 10:23

Ninx schreef:
Ik weet dat het zo niet werkt, en ik weet dat ik hiermee emotioneel reageer.

Maar mijn hemel, wat is er toch veel aan de hand in de paardensport. pro en hobbymatig, en wat wordt er toch op los getrokken en geslagen.
Daar word je soms wel heel wanhopig van.

Met de veel emotie reageren naar een ander is dus gewoon niet zo handig.
Niet zoals deze ruiter naar dit paard heeft gedaan.
En niet zoals jij deze persoon nu spreekwoordelijk wil opknopen aan de hoogste boom.

Dus ben ik blij dat ze het onderzoeken en zo rustig mogelijk een oordeel vellen.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:19

Eens met pol013, daarom is het ook verstandig om gewoon bij de feiten te blijven en te kijken waar het nou eigenlijk over gaat. Er was genoeg plaats voor boosheid richting Krüth toen het speelde, maar er is nu eigenlijk geen reden meer toe.

Hetzelfde geldt voor Ryan (waar dit topic eigenlijk over gaat), eerst maar eens zien wat er uit het onderzoek komt en dan de juiste instanties hun werk laten doen. Niemand heeft iets aan een heksenjacht, de paarden dus al helemaal niet. Voor mij is de tijd allang voorbij dat ik zomaar geloof in filmpjes en door haat ingegeven berichtgeving. De mensen die wel graag een heksenjacht beginnen kunnen ook bij zichzelf te rade gaan of het wel zo nuttig en terecht is. Want als je een heksenjacht prima vindt, besef dan dat dat ook een vorm van agressie, haat en straf is. Juist datgene waar men 'tegen' is?

En: we kunnen het zelf elke dag beter doen, stop daar maar energie in.