Sport

De Nederlandse dressuurruiters hebben zojuist tijdens CHIO Rotterdam de FEI Nations Cup gewonnen. TeamNL ruiters Hans Peter Minderhoud, Marlies van Baalen, Thamar Zweistra en Marieke van der Putten, scoorden allemaal boven de 70% en wisten de Britten nipt achter zich te houden, 215.587 om 215.152. De Grand Prix werd gewonnen door de Britse topamazone Charlotte Fry met de KWPN-hengst Glamourdale met 75.109%. Hans Peter Minderhoud stuurde Glock's Taminiau in zijn waarschijnlijk laatste wedstrijd met dit paard naar de tweede plek met 72.739%. Marlies van Baalen werd derde met Habibi DVB met 71.957%.
Voor Nederland kwam Thamar Zweistra met de getalenteerde Hexagons Luxuriouzz N.O.P.T. als eerste in de baan. De pas negenjarige zoon van Johnson TN gaat heel fijn over de benen in alle onderdelen. Hij laat onder meer een geweldige piaffe zien en maakte geen enkele fout. Dit resulteerde in een score van 70.891%. Marieke van der Putten kwam als tweede namens het team in de ring met eveneens een N.O.P.T paard, Kuvasz RS2 N.O.P.T.. Voor de tienjarige Glamourdale-zoon was het zijn tweede internationale Grand Prix en dat deed hij goed met een score van 70.652%. De combinatie viel op door de mooie wisselseries. Hans Peter Minderhoud en Glock's Taminiau was combinatie drie voor TeamNL. Vanwege het beëindigen van het sponsorcontract van Glock was dit was waarschijnlijk het laatste optreden van Minderhoud en de tienjarige hengst. Aan het begin van de proef was het paard nog iets met de omgeving bezig, maar Minderhoud kon hem goed op lengte houden en mooi in de aanleuning. Een klein foutje in de wissel om de twee drukte de score iets waardoor zij uitkwamen op een score van 72.39%. Dit betekende tevens de tweede plaats in het individuele klassement. Slotruiter was Marlies van Baalen met haar eigen gefokte Habibi DVB. Ze deed wat ze moest doen, een score van 71.522% rijden om de Britten achter zich te houden. Habibi was scherp en begon sterk aan de proef. De stap was ietwat matig, maar de wisselseries haalden deze punten weer omhoog. De combinatie eindigde op 71.957% wat precies voldoende was om de zege in de Nations Cup binnen te halen.
Bondscoach Patrick van der Meer was zeer tevreden over het binnen halen van Nations Cup in eigen land. "Het was een goede start met drie relatief onervaren paarden die hier veel, zeer nuttige ervaring hebben opgedaan met het oog op de toekomst. Ze hebben alle vier hartstikke knap gereden, ik vond dat ze alle vier een hele goed prestatie hebben geleverd", vertelt hij. "En oke, al hadden we niet de meeste aantal teams, het was toch nog spannend met Engeland. Marlies heeft gedaan wat ze moest doen en we hebben gewonnen, dat is mooi!" Er waren maar drie teams voor de landenwedstrijd, en de Britten waren sterk. "Met een Lottie (Fry) en Laura (Tomlinson) waren ze zeker sterk en dat bleek uit de scores. En ik moet zeggen, Onze ruiters en paarden deden het alle vier heel erg goed, dus dan ben je ook blij dat je daarmee kunt winnen", aldus Van der Meer.
Hans Peter Minderhoud over zijn proef: "Ik was ergblij met mijn proef. Het is een jong paard dat nog niet veel ervaring heeft. Hij was aan het begin iets gespannen, maar dat ging snel over en ik ben zeer tevreden!"
Uitslag Nations Cup:
1. Nederland 215.587
Thamar Zweistra (Schore) - Hexagons Luxuriouzz N.O.P.T. (v. Johnson TN), 70.891%
Marieke van der Putten (Groesbeek) - Kuvasz RS2 N.O.P.T. (v. Glamourdale) 70.652%
Hans Peter Minderhoud (Oosterbeek) - Glock's Taminiau (Glock's Toto jr.), 72.739%
Marlies van Baalen (Brakel) - Habibi DVB (v. Blue Hors Don Schufro), 71.957%
2. Groot Brittannië 215.152
3. België 205.609
Bekijk hier de uitslag landenwedstrijd en uitslag individueel.