TeamNL bondscoach Wout Jan van de Schans blikt vooruit naar CHIO

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

TeamNL bondscoach Wout Jan van de Schans blikt vooruit naar CHIO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-25 20:22

CHIO
Sport

Kim Emmen met Imagine tijdens het CHIO Rotterdam 2024. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Na een korte afwezigheid is hij er weer: TeamNL-chef d’équipe Wout-Jan van der Schans. Volgende week staat hij weer langs de piste, tijdens één van de hoogtepunten van het internationale hippische seizoen: de Longines League of Nations tijdens het CHIO Rotterdam.

We spraken Wout-Jan over zijn verwachtingen voor de landenwedstrijd, de kracht van het team en zijn terugkeer op het juiste moment. “Rotterdam is altijd speciaal – en we zijn er klaar voor."

Het gaat goed met hem is het eerste wat Wout-Jan ons toevertrouwt. Hij is weer rustig aan het opbouwen. Te paard gaat hij nog niet, maar hij is wel op zijn bedrijf aan het werk. Hij verhuisde onlangs met zijn bedrijf van het Gelderse Nijkerk naar het Overijsselse Dedemsvaart. Zoon Patrick blijft achter in Nijkerk.

Beauville Z, Monaco, Grandorado TN en Imagine
Wout Jan: “Overigens ben ik nooit echt weggeweest hoor. Ik ben alles blijven volgen via de live streams, stelde de teams samen en bepaalde ook wie naar de andere wedstrijden gingen. Ik heb beloofd dat ik het sterkst mogelijke team op zal stellen in Rotterdam en dat doe ik dan ook. De eerste ruiter die ik wil noemen is Maikel van der Vleuten, een ruiter die vaak voor het team rijdt in Rotterdam en vrijwel altijd foutloos blijft of met slechts één fout over de finish komt. Dit jaar komt hij samen met zijn toppaard Beauville Z aan de start, een geweldig dier dat zelfs al twee Olympische medailles behaalde. Onlangs in de Longines Global Champions Tour in Cannes wisten ze samen een 1.50m proef te winnen en daarna zijn ze gaan opbouwen naar Rotterdam.

Ook Harrie Smolders is van de partij, ook met zijn toppaard Monaco. Net als Maikel en Beauville Z is dit duo al jaren samen. Harrie staat bekend als een koele kikker die als laatste starter vaak de 'nul' weet te behouden. Harrie en Monaco wonnen onlangs een de Grote Prijs in Cannes.

Willem Greve is mijn derde ruiter en hij rijdt zijn krack Grandorado TN N.O.P. Willem zit in de luxe positie dat hij momenteel drie absolute toppaarden heeft. Richting kampioenschappen heeft hij de laatste jaren vaak wat pech gehad met zichzelf of zijn paard en Rotterdam is dan ook heel belangrijk voor hem in aanloop naar het komende Europees Kampioenschap. Ik heb er alle vertrouwen in dat hij de verwachtingen waar kan maken.

Tenslotte Kim Emmen en haar stoere schimmel Imagine. Vorig jaar in Rotterdam begon het voor dit duo en wist ze zelfs een startbewijs voor de Olympische Spelen in Parijs te veroveren. Drie dagen waren ze foutloos, alleen op de finaledag sloeg de vermoeidheid jammer genoeg toe. Afgelopen winter is dit duo nog sterker geworden; ik heb in hen alle vertrouwen. Garantie kan ik nooit geven, want paarden blijven levende wezens, maar ik heb goede hoop op een sterk resultaat in Rotterdam.”

Via EK en WK naar Olympische Spelen
“We hebben als TeamNL niet heel veel springcombinaties op het hoogste niveau, maar dit is echt een sterk team en in vorm maken ze zeker kans op een medaille. In Parijs presteerden deze ruiters ook sterk en inmiddels hebben ze weer een jaar meer ervaring. Ik denk dus dat we redelijk op hetzelfde niveau zijn gebleven.”

“Dit jaar is het Europees Kampioenschap, maar volgend jaar staat het Wereldkampioenschap in Aken op het programma waar we ons startbewijs voor de Olympische Spelen van 2028 in Los Angeles moeten zien te verdienen. Het jaar daarna is er nog een mogelijkheid op het EK van dat jaar, maar ik wil graag de eerste mogelijkheid grijpen. Beauville Z en Monaco worden wat ouder en we moeten dus zorgen voor verjonging. Ik denk dat die er aankomt. Op het Nederlands Kampioenschap dit jaar heb ik goede, jonge combinaties gezien die ik kort na Rotterdam in Aken de kans wil geven ervaring op te doen. Ook hebben een aantal ervaren ruiters talentvolle jonge paarden in opleiding. De eigenaren moeten die paarden echter wel voor ons willen behouden en dus moeten we deze groep verwennen waar we kunnen. In Rotterdam doen jullie dat goed.”

Corland en ET
“Ja ik zie er naar uit en hoop op een sfeervolle, oranje vrijdag in de Rotterdam piste. Ik heb als ruiter ook mooie herinneringen aan het CHIO. In het jaar 2000 reed ik met de schimmel Corland in de kwalificatie voor de Grote Prijs op de eerste dag Hugo Simon met de beroemde ET eraf en won ik die proef. In de Grote Prijs op zondag behaalden we beiden de barrage en waren we weer beiden foutloos. De tijdwaarneming was toen nog niet zo perfect als deze nu is en toen ik door de finish reed kwam, leek het dat ik gewonnen had. Helaas bleek heel kort daarna dat ik toch tweede was geworden. Ook mooi natuurlijk, maar toen was ik daar behoorlijk zuur van.”

Favoriete fans
“Over mooie herinneringen gesproken, het heeft mij als ruiter altijd gestimuleerd als er iemand van het Koninklijk huis aanwezig was op de tribune. Dit omdat ik weet hoe ze meeleven en bij wijze echt op de stoelen staan van enthousiasme. Ze houden van de sport, zijn spontaan en zeker niet gemaakt. Welke Rotterdammer ik graag eens op de tribune zou willen zien? Ondanks dat ik Ajacied ben, is dat Willem van Hanegem. Hij heeft zulke mooie humor en hoe hij kan vertellen, geweldig.”

Eten in Rotterdam
“Over de tijd van Corland en ET gesproken, in die tijd gingen we altijd met het team in de stad eten. De laatste jaren dat ik reed als ruiter, ging ik altijd naar huis. Dit jaar wil ik de traditie van in de stad eten met het team weer in ere herstellen. Het typisch Rotterdamse restaurant De Pijp, bestaat dat nog? Daar zou ik graag heen gaan. Eten is natuurlijk altijd een dingetje als je bijna ieder weekend op concours bent en een goede catering of leuke adresjes in de buurt zijn dan ook waardevol voor de ruiters en hun teams. Helaas is De Big weg en dus moeten we iets anders zoeken.”

“Tenslotte wil ik graag zeggen dat ik hoop dat iedereen die de paardensport een warm hart toedraagt komt kijken in Rotterdam en met een goed gevoel weer naar huis gaat na van mooie rubrieken te hebben genoten.”

Een enthousiast verhaal van een bevlogen bondscoach. We sluiten ons graag bij hem aan en hopen dat iedereen de TeamNL springruiters in groten getale komt aanmoedigen op vrijdag tijdens de Longines League of Nations™. In het oranje gekleed natuurlijk!