[DE] Paard ingeslapen na ongeval bij Duitse kampioenschappen eventing

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[DE] Paard ingeslapen na ongeval bij Duitse kampioenschappen eventing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-25 19:33

Bokt Nieuwsredactie
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Tijdens het cross country-onderdeel van de Duitse kampioenschappen eventing in Luhmühlen is een paard overleden. Het dier moest worden ingeslapen na een ernstige val. Het gaat om de 13-jarige merrie Chiquita van de 29-jarige amazone Maj-Jonna Ziebell. De combinatie reed het 3900 meter lange parcours met 20 hindernissen, toen het bij een reeks heuvels misging. Bij een sprong kwamen paard en ruiter zwaar ten val.

De dierenartsen van het concours waren snel ter plaatse en verzorgden de merrie. Ze werd vervolgens in een trailer gezet en voor nader onderzoek overgebracht naar een nabijgelegen dierenkliniek. Uiteindelijk bleek de merrie haar schouder te hebben gebroken en moest helaas worden ingeslapen. De amazone laat in een verklaring weten erg verdrietig te zijn: “Mijn paard was erg bijzonder. Iedereen die Chiquita beter leerde kennen, en ze koos zelf wie dat mochten zijn, werd verliefd op haar. Ik heb mijn beste vriendin verloren en ben ongelooflijk verdrietig”.

Bettina Hoy, voormalig eventingamazone en tegenwoordig trainer en paardensportexpert bij NDR, vertelt: “dit is verschrikkelijk triest voor de amazone. Natuurlijk houden we alles nauwlettend in de gaten, we proberen ook om de sport constant door te ontwikkelen en veiliger te maken. Bij veel hindernissen hebben we al geschikte veiligheidssystemen. Deze technieken worden constant verder ontwikkeld, omdat we deze valpartijen willen voorkomen. De paarden die hier deelnemen, zijn gefokt voor de eventing en ook daarvoor getraind. Door toptraining proberen we de risico’s zo klein mogelijk te maken. Maar helaas hoort een klein risico erbij, het speelt altijd een beetje mee”.

Gebruikte bronnen: