Bokt Community
Ik ben Nancy, 48 jaar en ik woon inmiddels alweer bijna 10 jaar met mijn man, 2 katten en 2 paarden Harley en Ian in Oostenrijk. Eind 2015 hebben we een oud hotel met 14 kamers gekocht en compleet gerenoveerd tot een prachtige plek voor onszelf en 3 mooie appartementen voor vakantieverhuur. Ik neem jullie mee in mijn paardenleven hier in Oostenrijk.
Het dorpje waar wij wonen, Ramsau am Dachstein heeft een lange traditie met paarden, het staat bekend als de paard-vriendelijkste gemeente van Oostenrijk. Er zijn vele fokkers van Haflingers en Norikers, die nog veelvuldig ingezet worden om koetsen te trekken in de zomer, en prachtige sledes in de winter. In de zomer is er een veelvoud aan ruiterpaden, die langs boerderijen, door bossen, stroompjes water door de bergen lopen. In de winter kun je natuurlijk de bergen niet in, maar dan worden weilanden geopend om een netwerk aan wandel, langlauf en sledepaden in het winterlandschap te creëren.
Begin juni wordt hier traditioneel het Frühlingsfest der Pferde georganiseerd. Het hele weekend wordt gevierd dat de paarden de alm op gaan voor de zomer. Een alm is een middel-hoog gebergte, waar nog begroeiing is, maar het te ruig is om met machines het land te kunnen bewerken. Koeien, maar ook paarden en schapen worden voor de zomer omhoog gebracht en pas in de herfst weer naar beneden gehaald. Zo kunnen de boeren in de tussentijd voldoende hooi maken voor de lange winter.
Daarnaast zorgt de begrazing op de alm ervoor dat deze gebieden niet dichtgroeien, waardoor bodemerosie en lawines worden voorkomen. Voor de dieren die naar de alm gaan is dit natuurlijk heerlijk, ze eten kruiden en grassen die in het dal niet voorkomen, en leven deze maanden echt als wilde dieren en krijgen natuurlijke beweging.
Terug naar het feest.

De parade op zondag is het hoogtepunt, er nemen zo’n 100 paarden aan deel. Afgewisseld door dansgroepen en muziekkapellen zijn vele boerderijen en stallen vertegenwoordigd met een koets of paarden onder het zadel. De koetsen zijn versierd met bloemenfiguren, waar natuurlijk veel werk aan gedaan is doro verschillende verenigingen. De paarden met hun prachtige traditionele tuigen worden verder ook nog uitgedost met bloemen, de kinderen en vrouwen hebben bloemen in het haar en iedereen is natuurlijk gekleed in de Oostenrijkse dracht.
Dit is een promofilmpje van onze regio over het Frühlingsfest der Pferde.
Een aantal foto's en videos van de optocht en de deelnemers

De hoofdrolspeelster uit de populaire serie de Bergretter die hier in Ramsau gedraaid wordt mocht ook mee in de koets.

De bierkoets. Tijdens de optocht delen ze bekers bier uit en dat valt wel in de smaak bij het publiek.

De eigenaresse van de plaatselijke manege laat een Spaanse stap zien, ik heb het helaas net niet perfect op de foto.
Deze koets is eigenlijk een winterslede, met deze combi kun je dus ook door het winterlandschap.
Bijzonder vind ik zelf altijd de ‘Schnalzer gruppen’, dit is de traditionele kunst van het zweepknallen. Ze hebben speciale zwepen (Goasln) waarmee ze in de lucht knallen. Folklore, waarbij de boze geesten verdreven worden, een aankondiging van het voorjaar. Rijdend op hele brave Norikers, die hier natuurlijk speciaal voor getraind worden. De Norikers mogen dan heel braaf zijn, de knallen zijn echt luid!
Maar dat het best gezellig kan zijn in de tent met een muziekkapel als muzikale begeleiding zie je hier