[BLOG] Deel 2; Het Frühlingsfest der Pferde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

[BLOG] Deel 2; Het Frühlingsfest der Pferde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-25 19:10

* Bokt
Bokt Community

Ik ben Nancy, 48 jaar en ik woon inmiddels alweer bijna 10 jaar met mijn man, 2 katten en 2 paarden Harley en Ian in Oostenrijk. Eind 2015 hebben we een oud hotel met 14 kamers gekocht en compleet gerenoveerd tot een prachtige plek voor onszelf en 3 mooie appartementen voor vakantieverhuur. Ik neem jullie mee in mijn paardenleven hier in Oostenrijk.

Het dorpje waar wij wonen, Ramsau am Dachstein heeft een lange traditie met paarden, het staat bekend als de paard-vriendelijkste gemeente van Oostenrijk. Er zijn vele fokkers van Haflingers en Norikers, die nog veelvuldig ingezet worden om koetsen te trekken in de zomer, en prachtige sledes in de winter. In de zomer is er een veelvoud aan ruiterpaden, die langs boerderijen, door bossen, stroompjes water door de bergen lopen. In de winter kun je natuurlijk de bergen niet in, maar dan worden weilanden geopend om een netwerk aan wandel, langlauf en sledepaden in het winterlandschap te creëren.

Begin juni wordt hier traditioneel het Frühlingsfest der Pferde georganiseerd. Het hele weekend wordt gevierd dat de paarden de alm op gaan voor de zomer. Een alm is een middel-hoog gebergte, waar nog begroeiing is, maar het te ruig is om met machines het land te kunnen bewerken. Koeien, maar ook paarden en schapen worden voor de zomer omhoog gebracht en pas in de herfst weer naar beneden gehaald. Zo kunnen de boeren in de tussentijd voldoende hooi maken voor de lange winter.

Daarnaast zorgt de begrazing op de alm ervoor dat deze gebieden niet dichtgroeien, waardoor bodemerosie en lawines worden voorkomen. Voor de dieren die naar de alm gaan is dit natuurlijk heerlijk, ze eten kruiden en grassen die in het dal niet voorkomen, en leven deze maanden echt als wilde dieren en krijgen natuurlijke beweging.

Terug naar het feest. :D Dit wordt georganiseerd door de locale Bergrettung om geld op te halen. Er wordt een grote feesttent neergezet en het is dan 2 dagen feest in Ramsau. Echt zo’n feest waar je mensen tegenkomt die je anders niet zo vaak ziet. Even lekker bijpraten dus.

De parade op zondag is het hoogtepunt, er nemen zo’n 100 paarden aan deel. Afgewisseld door dansgroepen en muziekkapellen zijn vele boerderijen en stallen vertegenwoordigd met een koets of paarden onder het zadel. De koetsen zijn versierd met bloemenfiguren, waar natuurlijk veel werk aan gedaan is doro verschillende verenigingen. De paarden met hun prachtige traditionele tuigen worden verder ook nog uitgedost met bloemen, de kinderen en vrouwen hebben bloemen in het haar en iedereen is natuurlijk gekleed in de Oostenrijkse dracht.

Dit is een promofilmpje van onze regio over het Frühlingsfest der Pferde.

Een aantal foto's en videos van de optocht en de deelnemers

Afbeelding
De hoofdrolspeelster uit de populaire serie de Bergretter die hier in Ramsau gedraaid wordt mocht ook mee in de koets.

Afbeelding
De bierkoets. Tijdens de optocht delen ze bekers bier uit en dat valt wel in de smaak bij het publiek.

Afbeelding
De eigenaresse van de plaatselijke manege laat een Spaanse stap zien, ik heb het helaas net niet perfect op de foto.

Deze koets is eigenlijk een winterslede, met deze combi kun je dus ook door het winterlandschap.

Bijzonder vind ik zelf altijd de ‘Schnalzer gruppen’, dit is de traditionele kunst van het zweepknallen. Ze hebben speciale zwepen (Goasln) waarmee ze in de lucht knallen. Folklore, waarbij de boze geesten verdreven worden, een aankondiging van het voorjaar. Rijdend op hele brave Norikers, die hier natuurlijk speciaal voor getraind worden. De Norikers mogen dan heel braaf zijn, de knallen zijn echt luid!

Maar dat het best gezellig kan zijn in de tent met een muziekkapel als muzikale begeleiding zie je hier ;-)

Knuffeldier

Re: [BLOG] Deel 2; Het Frühlingsfest der Pferde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 21:37

Wat een heerlijk verslag! WAT een brave Norikers zeg! Ha, en het laatste filmpje doet me enorm denken aan de jaarlijkse dorpskermis waar we ook altijd met de muziek speelden, vaak al vanaf de ochtend aan het bier... super gezellig!

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 23:56

Wat gaaf zeg , ik hou van Oostenrijk en de tradities <3 dank je dat je ons dit stukje hebt laten zien :j

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 01:13

Wat gaaf !!!

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 07:29

Ow wat tof!
Aan de andere kant van de berg in gossau heb ik mijn noriker gekocht bij een fokker. Ze heeft daar ook op de alm gelopen.

Volgend jaar wil ik ook eens naar deze festiviteiten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 08:09

Dat ziet er leuk uit! Die paarden en vooral die Norikers lijken echt heel erg braaf te zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 08:20

Ontzettend mooi om te zien. Mijn ook had ook Norikers, hij heeft ervoor gezorgd dat deze paarden nu ook in Nederland bekend zijn. Was in het begin nog wel een dingetje want ze kenden alleen het dialect uit de streek.

Vind het mooi dat die tradities nog zo leven daar.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 08:37

Ik heb dat laatste filmpje natuurlijk net weer te kort gestopt. De jongen die achterin staat ging daarna het refrein van het lied er nog bij zingen, het was echt gaaf. Dit is een populair Austria popliedje en het gaf mij kippenvel :D

Die Norikers zijn supergraaf! Ik heb zelf met mijn oude paard 2 (KWPN) keer meegedaan, maar die vond dit wel spannend hoor. Het ergste is als er zo'n schnalzergruppe achter je zit. Maar dan hebben de Norikers ook een klapperende lip :D En eens in het centrum van het dorp kun je er echt niet meer uit, dus je moet zeker zijn dat je paard er tegen kan.

En het dialect, tja, dat was voor mij ook wel een dingetje hoor! Ik sprak vrij goed Duits, maar daar heb je hier niets aan :o Ik denk dat ik nog 2 jaar nodig had om alles in een groep ook goed te kunnen volgen. Maar er zijn hier mensen van mijn leeftijd die geen normaal Duits spreken en zeker geen Engels....

Maar ik hou van de tradities hier <3 Zodra er een feestje is gaat de Dirndl aan, maar ik werk er ook in en er is zoveel leuks te krijgen zodat er voor iedereen wel wat tussen zit. Er zijn zat vrouwen die geen Dirndl aan willen, maar met een korte lederhoze en een leuk shirt er op ook super leuk uit zien. Iedereen hier zit ook wel bij een vereniging, muziek, bergredding, vrijwillige brandweer, enz. Het zorgt voor zoveel samenhang.

Naast de verhuur werk ik soms op een berghut, gewoon omdat het daar zo gezellig is. En er zoveel feest gevierd wordt. :') Anders als ik gewend was vanuit Nederland, maar toch wel heel leuk!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 08:43

Aaah een klapperende lip. Vinden ze het toch wel een beetje spannend. Onze Haflinger zou dit ook best kunnen denk ik trouwens. Die is bijna nergens van onder de indruk.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 15:54

Ja m, ik zag het bij de koets voor de schnalzer groep. De Norikers van een normale koets zijn daar natuurlijk niet specifiek op getraind en dan is het lawaai ook nog eens achter ze. Dan vind ik het niet zo heel raar. En dan moeten ze kort blijven staan…. Niet zo gek. Heel braaf!

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 16:04

Mijn ervaring met Norikers is dat het zeker geen beginners paarden zijn, maar als je hun vertrouwen eenmaal hebt en duidelijk met zachte hand traint, dan doen ze alles voor je <3

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:24

Mooi verslag Esperanza

Tabbladen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:38

Mooie traditie! En wat een stoere paarden.

Haha ik kan me voorstellen dat t wat tijd gekost heeft ze daar goed te kunnen verstaan zelfs als je goed Duits spreekt. T is zo anders.

Hoe zijn de Oostenrijkers over het algemeen? Kom je er makkelijk tussen als je als buitenlandse daar komt wonen?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:12

@ Hannanasjuh, idd beginnerspaarden zijn ze zeker niet. Ik heb zelf KWPN'ers, dus veel ervaring heb ik niet met ze, maar wat ik van ze merk zijn ze niet altijd heel makkelijk. Er schijnen 5 basislijnen te zijn in de fokkerij met echt ook verschillende typen, zeker ook qua karakter. Mijn instructrice uit Nederland wilde er eentje hebben, en dat moest natuurlijk een bepaalde lijn/type zijn dus ik ben er nu iets in thuis. Ik ben voor haar veulens gaan kijken en heb het gekozen veulen opgehaald in Karnten en naar onze stal gebracht. Daar is ze op transport naar Nederland gegaan. Inmiddels is dat een uit de kluiten gewassen puber, en daar heeft mijn instructrice haar handen vol aan :D En zij is toch niet onervaren....

@Thanks Monique! Jij zult paard-technisch in Frankrijk ook wel wat verschillen kunnen vinden tov Nederland denk ik zo?

@Tabbladen, Ik vind ze heel toegankelijk, maar ik ben zelf een spontaan en open persoon. :o Oostenrijkers vinden Nederlanders over het algemeen fijne mensen, relaxed en aardig. Ik denk dat door normaal te integreren altijd welkom bent. Door de paarden leer je gelijkgestemde mensen kennen en ook de buurt is heel gezellig en lief. De buurman Bernhard waar we het huis van gekocht hebben is volgens velen een knorrepot, maar ik heb hem geloof ik ontdooid :') Hij is nu op vakantie naar Amerika en dan heb ik 'Huhnerdienst' en verzorg ik zijn 'meisjes'. Ik neem kaas mee als ik uit Nederland kom en hij gaat paddestoelen plukken in het bos en kookt dan voor ons.

Ik heb het idee dat hier nog wat meer samenhang is, in de buurt, in verenigingen, de stalgemeenschap enz. En ik doe daar graag aan mee. Een uitrit van de rijvereniging, BBQ op stal, straatfeest, we organiseren zomers personeelsfeesten bij ons thuis met zwembad en BBQ. Als het watergenootschap waar de stal in hoort een feestje heeft dan vind iedereen het gezellig dat we komen. Maar als ik het dialect niet zou verstaan dan wordt zoiets lastig. Dus het ligt een beetje aan jezelf denk ik.

Ik kan me niet voorstellen dat je als buitenlander ergens gaat wonen en dan de taal niet gaat leren. Ik zou me denk ik heel eenzaam voelen. Nu hebben wij natuurlijk geen mega grote cultuurverschillen met Oostenrijk, maar er zijn wel eens dingen hoor. Geen erge, maar ik ben natuurlijk vrij direct. Als mij wat dwars zit zeg ik dat en de mensen om me heen kunnen dat wel waarderen, maar niet iedereen hier kan daar tegen. Ze schuiven hier problemen liever onder het tapijt en dan vooral hard negeren. En gewoon jaren lang :o Oh en hier iedereen feliciteren op een verjaardag vinden ze raar :')

Er is een jongen uit nieuwzeezand die in Oostenrijk woont en filmpjes maakt over dingen die hem opvallen van hier. Die zijn soms heel grappig. Ik zal het bij de 2 leukste houden.

https://www.tiktok.com/@austriankiwi/video/7247171366590385435

En bieropenen kunnen ze hier met alles, bieropeners zijn niet toegestaan :D Het is gewoon echt zo, das nog het ergste.
https://www.tiktok.com/@buonomemes/video/7253725671988399387

Hannanasjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:17

Ja mijn eerste Noriker ben ik wel een paar jaar mee bezig geweest voor we de connectie hadden die we zochten. Maar sindsdien is ze dan ook echt mijn beste vriendin(netje)
Mijn 2 jarige heb ik een kleine 2 jaar terug op 3 maanden leeftijd voor het eerst ontmoet op de alm aan de andere kant van de berg, van waar jij zit. Ze was toen al een pittige tante en nu 2 jaar oud en ze ziet er bijna uit alsof je er zo mee op buitenrit kan. Ik ben dan ook wel erg blij dat ik van mijn eerste Noriker veel heb mogen leren over norikers. Mijn 2 jarige lijkt een makkie nu :+ tenzij ze bedenkt dat het geen nut heeft wat we doen :')
De fokker wou toen ook alleen iemand die al norikers gehad had.