[BLOG] Paarden spiegelen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

naranja1
Blogger

[BLOG] Paarden spiegelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-25 15:01

*Bokt
Bokt Community
paarden spiegelen?

Coaching met paarden wordt vaak aangeduid als "spiegelen". Eigenlijk spiegelen paarden helemaal niet, ze reageren.

Toch wordt de term "spiegelen" veel gebruikt, omdat paarden vaak gedrag of emoties van mensen weerspiegelen. Dit gebeurt door synchronisatie en het overnemen van stemming en projectie krijgen we de indruk dat er een spiegel wordt voorgehouden.

Synchronisatie.
De natuurlijke drang om tegelijk op hetzelfde moment een bepaald gedrag uit te voeren. Dit komt met name doordat paarden kudde dieren zijn. Het komt dus voort uit het natuurlijke kudde gedrag van het paard. Wat goed is voor het paard als individu, is goed voor de kudde. Op het moment dat jij in de bak staat. Ben je onderdeel van de kudde. Ben jij veilig, is de kudde ook veilig. Paarden reageren hier dus vanuit nature op.

Stemmingsoverdracht
stemminsoverdracht is dat de stemming van de coachee wordt overgedragen op het paard. Wanneer jij je onzeker voelt, voelt het paard dat er wat aan de hand is en kan hierdoor ook onzeker worden. Dit is vast herkenbaar voor de ruiters onder ons

Projectie
Met projectie wordt gedrag, emoties of andere dingen van de coachee (on)bewust op het paard geprojecteerd. Hierbij houdt dus ook in dat je de coachee het gedrag van het paard laat projecteren. DUS DIT DOE JE ZELF ALS COACH NIET.

Om een beetje te voelen wat projectie nu is. Kijk naar het volgende plaatje: 'Wat gebeurd hier?' en laat dit in een reactie achter.

Afbeelding

Urbanus

Re: [BLOG] Paarden spiegelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 20:35

Paard mist hoofd?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 20:46

Bedoel je "wat gebeurt hier" of "wat is hier gebeurd"?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 20:47

Citaat:
Wat gebeurd hier

Het werkwoord “gebeuren” wordt foutief vervoegd. Het is tegenwoordige tijd dus stam + t. Gebeurt!

Wat er gebeurt is dat mensen gewend zijn om gebeur”d” te lezen. Met een “d”. Daardoor zijn mensen geneigd om overmatig deze vorm te gebruiken. Dit wordt ook wel homofoondominantie genoemd.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 15-06-25 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 20:48

Ik vind het een interessant onderwerp, maar ik snap de bedoeling van de tekst niet helemaal.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 20:55

Wat Shadow zegt heb ik ook. Het is voor mij een heel onduidelijk verhaal, maar dat kan ook komen doordat ik geen kennis heb van coaching met paarden. Paarden spiegelen niet, schrijf je, maar vervolgens benoem je direct daarna "de natuurlijke drang om tegelijk op hetzelfde moment een bepaald gedrag uit te voeren" als synchronisatie. Is dat niet ongeveer hetzelfde als spiegelen?

Vooral de laatste alinea, over projectie vind ik lastig. Kun je projectie uitleggen met andere woorden dan "wordt geprojecteerd" en "laat projecteren" in de uitleg? Stel dat de coachee bv de emotie verdriet voelt. Wat gebeurt er dan?

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 21:26

Veldbloem schreef:
Wat Shadow zegt heb ik ook. Het is voor mij een heel onduidelijk verhaal, maar dat kan ook komen doordat ik geen kennis heb van coaching met paarden. Paarden spiegelen niet, schrijf je, maar vervolgens benoem je direct daarna "de natuurlijke drang om tegelijk op hetzelfde moment een bepaald gedrag uit te voeren" als synchronisatie. Is dat niet ongeveer hetzelfde als spiegelen?

Vooral de laatste alinea, over projectie vind ik lastig. Kun je projectie uitleggen met andere woorden dan "wordt geprojecteerd" en "laat projecteren" in de uitleg? Stel dat de coachee bv de emotie verdriet voelt. Wat gebeurt er dan?

Ik heb hetzelfde. Dacht eerst: oh interessant onderwerp.

Na het lezen van de hele OP denk ik vooral: ik snap het niet. En ik heb ook echt geen idee wat ik bij de foto moet denken. Ik denk vooral: ik zie een paard en zeer waarschijnlijk zit er nog een tweede paardenhoofd achter maar verder “voel” ik er niets bij of zo.

Kortom: ik ben verward door dit topic.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 21:33

Ik schrik soms van iets of denk “ o jee gaat hij hier wel langs” en dan blijkt mijn paard dapperder dan ik.
Volgens mij traint hij mij eerlijk gezegd .Dus ik zou niet durven zeggen dat ik zijn stabiele leider ben vaak.Dus dat synchroniseren werkt niet echt direct bij ons.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-25 21:35

Is deze blog wel af..? Het is zo'n kort onduidelijk stukje tekst, met een aantal taalfoutjes en slecht lopende zinnen, dat ik half vermoed dat de verkeerde versie gepubliceerd is. Als er nog een vervolg komt, lijkt me dat interessant om te lezen!

Op de foto zie ik twee paarden die hun hoofd laag houden en vriendelijk contact lijken te hebben.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 07:13

JorineV schreef:
Is deze blog wel af..? Het is zo'n kort onduidelijk stukje tekst, met een aantal taalfoutjes en slecht lopende zinnen, dat ik half vermoed dat de verkeerde versie gepubliceerd is. Als er nog een vervolg komt, lijkt me dat interessant om te lezen!

Op de foto zie ik twee paarden die hun hoofd laag houden en vriendelijk contact lijken te hebben.

Mee eens, kort niet bondig en geen samenhang.

Foto is voor mij ontspanning

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 12:49

Een interessant onderwerp! Ik ben als hulpverlener met paarden ook een beetje allergisch voor de uitspraak dat paarden spiegelen/spiegels zijn. Ik vind dat afbreuk doen aan de persoonlijkheid en eigenheid van de paarden.
Ik werk met mijn kudde van zes pony's zoveel mogelijk in vrijheid. Op deze manier hebben ze zelf de keus of ze actief mee willen doen/contact willen zoeken en kunnen ze elkaar helpen en afwisselen binnen de sessies. 
Door op deze manier met een kudde te werken zie je ook dat verschillende pony's verschillend reageren vanuit hun eigen persoonlijkheid en ervaringen. Spiegelen gaat dus niet op want waar de ene pony zal confronteren zal de andere juist gaan vermijden. Juist dit verschillende gedrag kan voor de cliënten ook weer inzichten geven en geeft ook de mogelijkheid om verschillende ervaringen op te doen; hoe ga je om met het paard dat in jouw ruimte blijft komen bijvoorbeeld.
Cliënten kunnen in dat paard dan ook weer situaties of personen gaan herkennen; "dat gebeurt op mijn werk ook altijd" of "dit paard is net mijn vervelende broertje". Hierdoor kun je de koppeling maken naar de dagelijkse praktijk. Het is altijd belangrijk om deze interpretatie/koppeling bij de cliënt te laten en niet zelf in te gaan vullen. Het gaat ook niet om het correct lezen/interpreteren van het gedrag van het paard maar juist over wat het gedrag met de cliënt doet/voor de cliënt betekent. Voorbeeld uit mijn praktijk: de hele kudde ging (op afstand) om een cliënt heen staan. Op mijn vraag wat dit voor haar betekende vertelde ze dat ze zich helemaal opgesloten voelde en geen kant op kon. Als ik zelf had moeten interpreteren had ik het als steunende ervaren (je staat veilig ten midde van de kudde). Dat is waarom je altijd vraagt naar de ervaring van cliënt en nooit in moet vullen, mensen zijn namelijk ontzettend geneigd om daarin mee te gaan, al helemaal als je "autoriteit" hebt (in dit geval als degene die veel meer weet van  paardengedrag en dus wel gelijk zal hebben).
Ik blijf het ook altijd mooi en interessant vinden hoe verschillend de paarden op verschillende mensen kunnen reageren. We hebben soms casussen die op papier best vergelijkbaar lijken te zijn maar in de praktijk een totaal ander reactie van de paarden krijgen. Dat houdt het werk ook zo leuk en afwisselend!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:20

Ik herken spiegelen wel een beetje - we deden een rondje bos vrijdag, en ik vind dat nog steeds erg spannend. Uiteindelijk stil gaan staan, goed op mijn ademhaling letten en na een tijdje ook echt een diepe uitademing. Een seconde later ademt ook het paard een keer diep uit en ontspant verder. Dat was beslist geen toeval.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 13:23

Ik ga het hier en daar nog wat aanpassen. Voor mij is het zo vrij duidelijk haha. Maar ga proberen om het voor anderen ook te verduidelijken.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:26

Dit is toch geen volledige blog?
Dit lijken wat gedachtekronkels die een schrijver nog moet uitwerken tot een normaal en volwaardig artikel....
Wat doet dit op VN?

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-25 13:34

manzano schreef:
Dit is toch geen volledige blog?
Dit lijken wat gedachtekronkels die een schrijver nog moet uitwerken tot een normaal en volwaardig artikel....
Wat doet dit op VN?

Zie boven*

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 19:27

Dankjewel Swift, voor jouw bijdrage! Dat geeft mij als leek wat meer inzicht in hoe coaching met paarden werkt.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 20:44

JorineV schreef:
Dankjewel Swift, voor jouw bijdrage! Dat geeft mij als leek wat meer inzicht in hoe coaching met paarden werkt.

Graag gedaan! Ik vind het altijd leuk om mensen wat meer inzicht te geven in mijn geweldige werk met de paarden! Het blijft heel bijzonder om zo met de paarden te kunnen samenwerken.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:06

Swift: ja, ik vind het ook heel interessant. Ik ben benieuwd, zou je in zo'n coachingssituatie, nadat iemand dus benoemt dat het opgesloten voelt en je daarmee iets gedaan hebt, ook nog benoemen dat het vanuit de paarden beschermend bedoeld zou kunnen zijn?

(Ik denk dat ik het heel interessant zou vinden, en het ook heel lief zou vinden dat paarden me zouden beschermen, maar dat is natuurlijk wel vooral mijn eigen perspectief.)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 21:28

Dat is afhankelijk van de situatie en de hulpvraag Shadow0. Als je bijvoorbeeld iemand hebt die faalangstig is of het lastig vindt om zijn/haar eigen gevoel onder woorden te brengen laat ik het bij de interpretatie van de cliënt (zodat ze niet het gevoel hebben het "fout" te hebben). Maar bij iemand die bijvoorbeeld de neiging heeft om alles heel pessimistisch te bekijken zou ik er wel een andere interpretatie ter overweging tegenover kunnen stellen.
Het is dus altijd maatwerk en er is (wat mij beteft) niet één juiste manier, elke dynamiek is anders en vraagt dus ook een andere benadering en dat is juist zo leuk. De paarden kunnen daarin ook wel dingen laten zien, ik ben een vrij direct persoon (ook in mijn hulpverleningsstijl) maar als ik te direct ben voor een cliënt gaat er bijvoorbeeld een pony tussen mij en de cliënt in staan.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:07

Swift schreef:
JorineV schreef:

Graag gedaan! Ik vind het altijd leuk om mensen wat meer inzicht te geven in mijn geweldige werk met de paarden! Het blijft heel bijzonder om zo met de paarden te kunnen samenwerken.

Zoals jij met paarden werkt doe ik dat ook graag, paarden in vrijheid die zelf mogen kiezen of ze wel of niet aansluiten.
Ik heb o.a. een paardencoach opleiding gedaan waarbij je als coach het gedrag van het paard duidt en daar vervolgens betekenis aan geeft en dat past ook minder bij mij, al kan je, zoals Swift ook aangeeft soms wel helpen door als coach aan te geven dat gedrag van een paard soms ook nog een andere betekenis kan hebben.

Ooit heb ik zelf een sessie ervaren (in de tijd dat ik een opleiding zocht) waarbij het paard weggehaald werd bij zijn eten om de sessie met mij te doen. Het moment dat we het paard loslieten liep het paard weg en ging (in mijn ogen logisch) terug naar zijn eten. De coach vroeg aan mij "Voel je je nu niet afgewezen ?" Ik niet dus ... Voor mij voelde dat als invullen en (verkeerde) interpretatie van de coach.

Stel dat mijn paard tijdens een sessie wegloopt en de cliënt geeft aan zich (wel) afgewezen te voelen dan is dat informatie (en projectie). Je kan daar als coach dan verder op in gaan of bv een andere verklarende optie voor het gedrag geven.

Het "spiegelen" herken ik wel bij ruiters met angst. Daar kan het paard zeker reageren op onzekerheid van de ruiter. Wat daarin weer mooi is dat je als mens aan jezelf, en je vaardigheden, kunt (leren) werken en daarmee ook weer de juiste (bege)leider voor je paard kunt worden.

Paardencoaching kan op verschillende manieren plaatsvinden (met opdrachten, spiegelen, paard in vrijheid, metaforen, opstellingen, ervarend leren, "zijn", enz.) en houdt mensen vaak een spiegel voor.
Zelf blijf ik leren van en met paarden.

@Swift: Even op je website gekeken mooie bedrijfsnaam met uitleg heb je: Horsequality

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 09:35

Swift schreef:
De paarden kunnen daarin ook wel dingen laten zien, ik ben een vrij direct persoon (ook in mijn hulpverleningsstijl) maar als ik te direct ben voor een cliënt gaat er bijvoorbeeld een pony tussen mij en de cliënt in staan.

Dat is ook geweldig!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 13:01

Bedankt voor het compliment over de naam van mijn praktijk jetm! Ik ben er ook nog steeds heel blij mee!
Maar ik werk inmiddels ook veel met slechthorende en dove mensen en voor dove cliënten is het wel een lastige naam, het is veel vingerspellen voor mij :')

Wat leuk dat jij op een vergelijkbare manier met jouw kudde werkt! Ik hoor niet heel veel mensen die met een kudde werken en vind dat jammer, in een kudde is de belasting voor de paarden veel minder groot en kan de ervaring voor de cliënt rijker zijn.

Ik heb natuurlijk ook even op jouw site gekeken, jij hebt wel een heel mooi compleet aanbod zo! Het lijkt me heel mooi om op zo'n manier kennis en ervaring op verschillende gebieden te kunnen combineren!

Ja dat soort momenten blijven zo bijzonder Shadow0, ik kan daar na al die jaren nog steeds van genieten!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:06

Swift schreef:
Een interessant onderwerp! Ik ben als hulpverlener met paarden ook een beetje allergisch voor de uitspraak dat paarden spiegelen/spiegels zijn. Ik vind dat afbreuk doen aan de persoonlijkheid en eigenheid van de paarden.
Ik werk met mijn kudde van zes pony's zoveel mogelijk in vrijheid. Op deze manier hebben ze zelf de keus of ze actief mee willen doen/contact willen zoeken en kunnen ze elkaar helpen en afwisselen binnen de sessies. 
Door op deze manier met een kudde te werken zie je ook dat verschillende pony's verschillend reageren vanuit hun eigen persoonlijkheid en ervaringen. Spiegelen gaat dus niet op want waar de ene pony zal confronteren zal de andere juist gaan vermijden. Juist dit verschillende gedrag kan voor de cliënten ook weer inzichten geven en geeft ook de mogelijkheid om verschillende ervaringen op te doen; hoe ga je om met het paard dat in jouw ruimte blijft komen bijvoorbeeld.
Cliënten kunnen in dat paard dan ook weer situaties of personen gaan herkennen; "dat gebeurt op mijn werk ook altijd" of "dit paard is net mijn vervelende broertje". Hierdoor kun je de koppeling maken naar de dagelijkse praktijk. Het is altijd belangrijk om deze interpretatie/koppeling bij de cliënt te laten en niet zelf in te gaan vullen. Het gaat ook niet om het correct lezen/interpreteren van het gedrag van het paard maar juist over wat het gedrag met de cliënt doet/voor de cliënt betekent. Voorbeeld uit mijn praktijk: de hele kudde ging (op afstand) om een cliënt heen staan. Op mijn vraag wat dit voor haar betekende vertelde ze dat ze zich helemaal opgesloten voelde en geen kant op kon. Als ik zelf had moeten interpreteren had ik het als steunende ervaren (je staat veilig ten midde van de kudde). Dat is waarom je altijd vraagt naar de ervaring van cliënt en nooit in moet vullen, mensen zijn namelijk ontzettend geneigd om daarin mee te gaan, al helemaal als je "autoriteit" hebt (in dit geval als degene die veel meer weet van  paardengedrag en dus wel gelijk zal hebben).
Ik blijf het ook altijd mooi en interessant vinden hoe verschillend de paarden op verschillende mensen kunnen reageren. We hebben soms casussen die op papier best vergelijkbaar lijken te zijn maar in de praktijk een totaal ander reactie van de paarden krijgen. Dat houdt het werk ook zo leuk en afwisselend!

Mooi bericht!

Dat verschillende paarden zo verschillend op mensen kunnen reageren heb ik ook al vaak gezien. Ook bijv. hele sensibele die gewoon compleet over de fles gingen van alleen al de energie van iemand. En andere hele (ik noem dat Aardse) paarden die gewoon nooit verblikken of verblozen ongeacht wie er bij staat. En sommige mensen en paarden die gewoon instant lijken te "klikken" ofzo. Heel mooi.

Heb bij paardencoaching ook wel gezien dat een zelfde pony op drie verschillende mensen heel anders reageerde. Ik denk dan dat als een coach de pony goed kent dat daar best veel informatie uit te halen is.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 15:56

Voor mij is het inderdaad wel essentieel om de paarden waarmee ik werk door en door te kennen Elisa2! Ik werk dan ook alleen met mijn eigen kudde. Sommige signalen zijn zo subtiel... Ik heb een IJslander die uiterlijk vrijwel onbewogen lijkt te blijven, het heeft een tijd geduurt voor ik het subtiel optrekken van zijn onderlip als stress/emmertje vol signaal ging herkennen. Super belangrijk om te weten en op in te spelen want niet ieder paard kan zichzelf goed genoeg in bescherming nemen door weg te lopen of steun te zoeken in de kudde.

Dat instant klikken heb ik inderdaad ook al een aantal keer mogen zien, heel bijzonder hoe een paard dan helemaal voor iemand kan gaan! Het mooiste voorbeeld was een  klein doof jongetje dat niet communiceerde en vooral erg boos/ongeremd reageerde bij pogingen tot contact. Onze Shetlander Skyla was toen nog niet zo lang bij ons maar ging steeds heel rustig bij hem staan met haar neusje tegen hem aan. Uiteindelijk begon hij contact te maken met haar en nu is hij open, contact gericht en kent en gebruikt al heel veel gebaren!

Afbeelding

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 16:11

Wat mooi, dat vind ik dan toch echt heel bijzonder dat paarden dit voor elkaar kunnen krijgen. Ze maken toch op een hele bijzondere en andere manier contact dan mensen.