‘Met Friese Paarden TV komen mijn twee passies samen’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

‘Met Friese Paarden TV komen mijn twee passies samen’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-25 17:02

KFPS
Algemeen

Friese hengst. Foto: Sanne Wammes Fotografie

Wie de social media een beetje in de peiling houdt, heeft wellicht de prachtige interessante en positieve video’s van Friese Paarden TV al voorbij zien komen. Kevin Nieuwhoff is de man achter Friese Paarden TV. We maken graag kennis met deze gedreven jongeman.

Hij reed al vroeg op een manege en kreeg een eigen Welsh pony waar hij zich fanatiek mee bezighield. Totdat hij op zijn zeventiende Musical- en Muziektheater ging studeren. De paarden verdwenen deels uit zijn leven en Kevin deed mee met grote theaterproducties van het bedrijf van Hoorne Studio’s, die theaterproducties zoals Woezel en Pip produceert.

Mooie kans
De directeur van dit bedrijf is gek op paarden en startte in 2022 het prestigieuze paardenbedrijf Stoeterij Molenwaard, waar onder andere goede Friese fokmerries kwamen te staan. ‘Ik werd gevraagd om mee te werken in het bedrijf’, vertelt Kevin. ‘En daar hoefde ik niet lang over na te denken. Ik vond het een mooie kans om me full time met paarden bezig te houden. Het leuke is dat we zelf alles in handen hebben – bijvoorbeeld de keuze van de hengsten op onze merries.’

Fokkerij
Er wordt gefokt met vier merries; de oudste ‘van Molenwaard’-producten zijn nu twee jaar, en staan met hun één jaar jongere (half)broers en zussen in de opfok. Dit jaar worden er vier veulens geboren, waarvan één veulen middels ET – uit de Kroon Sport AAA-merrie Roswitha fan Ass (Andries 415), die uit dezelfde moeder komt als Tizian fan Ass Ster Sport Elite AAA en Wiebert 527. Deze laatste werd in 2022 KFPS-goedgekeurd bij Stoeterij Adelprag in Zuid-Afrika, waar hij een jaar later overleed.

Friese ras voor het voetlicht
De plannen van Molenwaard gaan verder dan fokkerij. ‘Waarom produceren we geen video’s om het mooie Friese ras voor het voetlicht te halen?’, opperde mijn werkgever Michael van Hoorne. Nou, dat hoefde hij geen twee keer te zeggen! Ik begon het plan uit te werken samen met een technisch team. Het lag voor de hand dat ik de presentatie en de regie op me zou nemen; ik ben gewend om voor de camera te staan.’

Kijkje achter de schermen
En zo werd op 20 mei jl. de allereerste aflevering van Friese Paarden TV op YouTube gezet. ‘Alle facetten van de zwarte parels komen aan bod’, aldus Kevin. ‘De eerste drie afleveringen hebben we aandacht besteed aan de hengstenshow bij De Nieuwe Heuvel, we hebben een kijkje genomen op het dekstation bij Van Manen in Ede en een rondleiding gehad op Stal Raepshille om meer te weten te komen over de opfok van jonge paarden. Zo kijken we telkens mee achter de schermen van een Friesepaardenbedrijf.’

Inspiratie genoeg
Het is de bedoeling dat er elke week een nieuwe video online komt. ‘We maken nu één seizoen tot de zomer en zullen daarna weer gaan draaien voor het volgende seizoen.’ Plannen voor nieuwe afleveringen zijn er genoeg. Kevin lacht: ‘Aan inspiratie geen gebrek! De komende afleveringen – ja, we hebben besloten om er twee te maken, we hadden zoveel interessant materiaal! – lopen we mee met topsport amazone Hennie Roffel op een internationale dressuurwedstrijd in Lier. Ja, en volgende onderwerpen kun je eigenlijk wel invullen: hoe werkt het op een keuring, achter de schermen van een Concours Hippique, binnenkijken bij een trainings- of handelsstal, een kampioensfokker … en wat dacht je van de hengstenkeuring, daar valt genoeg te beleven voor wel tien afleveringen!’

Bert de Ruiter
Een bijzondere persoonlijke wens wil de paardenliefhebber/presentator hier wel kwijt: ‘Ik zou graag kennismaken met speaker Bert de Ruiter. Hem bewonder ik enorm! Als ik met hem zou mogen meelopen en van hem zou mogen leren … dat zou ik fantastisch vinden!’