Algemeen

Toen trainer Jessica Keesey eind mei 2025 met een Welsh Pony in haar trailer afreisde naar Dressage at Flintridge in Californië, was haar enige doel voor dat weekend om te zien hoe de ruin zou reageren op een grote wedstrijd. Zij is bezig om hem klaar te stomen voor zijn amazone, de 10-jarige Iona Flack, zodat zij hem later dit jaar uit kan brengen op wedstrijden. Toen het weekend voorbij was, bleek dat de pony, met de naam Keep It Special, de test glansrijk had doorstaan, en nog veel meer.
Tijdens hun derde proef van dat weekend, test drie op first level-niveau, dartelde er een ree de rijbaan in. De jury moest de proef van Keesey stilleggen tot het dier weer weg was.
Jessica Keesey vertelde dat het dier het hele weekend al rondhing bij de wedstrijden, die werden gehouden in de bosrijke omgeving van La Cañada Flintridge in Californië. Tijdens het losrijden voor haar laatste proef zag ze vanuit haar ooghoek het hert en wees de andere ruiters in de losrijbaan op het dier. “Toen ik de losrijbaan uitreed om mijn proef te gaan rijden, riep iemand ‘hey, het hert komt naar je toe’ en rende het dier door de losrijbaan onze kant op. De pony gaf geen kik. Ik dacht toen: ‘ok, dit komt wel goed'".
Keesey zag hoe het hert door de rijbaan liep tijdens de proef van de amazone voor haar, om daarna te verdwijnen. “Ik startte mijn proef en kwam tot ongeveer halverwege”, vertelt ze. “Ik was bezig met het stapgedeelte en wilde hem oppakken om weer te gaan draven, toen de bel klonk. Ik had geen idee dat het hert weer was teruggekomen. Ik zat zo in een tunnelvisie. Ze zeiden ‘we geven het hert enkele minuten’. Ik zei toen ‘waar hebben jullie het over?’. Ik dacht echt dat ze mij uit de baan wilden hebben of zoiets. Toen keek ik over mijn schouder en zie het hert, naast de rijbaan, vlakbij de witte hekjes. Het leek wel alsof hij de baan in wilde komen!”
De jury, de schrijver en enkele omstanders dirigeerden het hert weg. ‘Special’ knipperde volgens Keesey niet eens met zijn ogen. “Het hert liep praktisch naast en achter hem, en we staan daar maar gewoon. Hij bewoog niet eens”, legt ze uit.
Terwijl ze nog een beetje gefrustreerd was over alles, kreeg Keesey toestemming haar proef te hervatten. Intussen werd er een soort tikkertje gespeeld tussen de omstanders en het hert, dat nog steeds vastberaden was om de rijbaan in te gaan. “Toen kwam het hert ineens op ons af gerend. Ik reed voorbij in middendraf toen dat gebeurde. Het hert was langs iedereen heen gekomen”, vertelt ze.
Toen ze na haar proef van Special afsteeg, ging ze naar een andere ring om een leerling te helpen met losrijden. Die had het hert ook voorbij zien komen, maar gelukkig konden een paar medewerkers van de wedstrijd het dier in bedwang houden en wegjagen.
Uiteindelijk wisten Keesey en Special een score van 69.58% te rijden, hun hoogste score van het weekend. “Dit weekend ging ik niet voor de scores”, legt ze uit. “Ik wilde hem gewoon een goede ervaring geven en uiteindelijk bleek hij fantastisch. Ik denk dat het een heel erg goede ervaring voor hem is, ondanks alles.”
Keesey, 29 jaar en woonachtig in Cave Creek in Arizona, geeft les aan veel kinderen en rijdt veel op pony’s, ondanks haar lengte van bijna 1,74 meter. Ze vond Special, een 15-jarige Welsh Pony van Kooihuster Samme uit de merrie Ald Feart Rosita (v. Orchard d’Avranches) in Europa en importeerde hem in december als leermeester voor Iona Flack. Hij heeft FEI Pony-rubrieken gelopen en dus veel ervaring in de wedstrijdbaan, maar Dressage at Flintridge was zijn eerste wedstrijd in de Verenigde Staten, buiten een regionale wedstrijd in Arizona om.
Thuis wordt Special gereden door Flack.
“Deze pony is de beste”, zegt Keesey. “Toen ze hem nog maar net had, deden we uitsluitend longeerlessen. Hij heeft dat superbrave dat je niet altijd in pony’s vindt. We doen allemaal leuke dingen met hem. Zo heeft hij aan haar geleerd hoe hij gelongeerd moet worden. Hij is ook geweldig voor grondwerken. Ze kan alles uit de horsemanship met hem doen”.
Special is opgeleid tot second level en de hope is dat Flack ooit mee zal kunnen doen in de FEI Pony-rubrieken.
Naast het lesgeven houdt Keesey zich bezig met haar 4-jarige KWPN-er Robin Hood. “Voor mezelf heb ik een aantal doelen”, zegt ze. “En ik denk dat als hij het goed blijft doen, en kan omgaan met wat druk, dat we dan misschien volgend jaar gaan kijken naar enkele proeven voor 5-jarige paarden. Maar ik wil dat hij eigenlijk gewoon een heel veelzijdig paard wordt, hopelijk kunnen we samen naar een hoog niveau komen en misschien zelfs wel wat regionale en nationale wedstrijden naarmate hij verder groeit. Mijn oude FEI-paard is net met pensioen, dit is dus een nieuwe start. Ik hou er niet van om veel druk te leggen op de jonge paarden, want ik wil dat ze gelukkig zijn in hun werk. Ik laat hem de route bepalen”.
In de bronlink bovenaan dit artikel is een foto te zien van hoe het hert de baan in probeert te komen tijdens de proef van Jessica Keesy en Keep It Special.