Zeker honderd onbevoegde diergeneeskundigen in dierenklinieken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Zeker honderd onbevoegde diergeneeskundigen in dierenklinieken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-25 19:07

NOS
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Banjer

Zeker honderd diergeneeskundigen bij Nederlandse dierenklinieken en -ziekenhuizen van de drie grote ketens staan niet in het diergeneeskunderegister. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS en Omroep Brabant.

Minstens vier dierenartsen voerden zonder registratie operaties uit, schreven medicijnen voor of stelden diagnoses. Ruim honderd onbevoegde paraveterinair dierenartsassistenten hadden geen bloed mogen afnemen, medicatie meegeven of een verdoving toedienen.

Op het uitvoeren van diergeneeskundige handelingen zonder registratie staan gevangenisstraffen tot een jaar of geldboetes van 25.000 euro, maar de afgelopen jaren werd niemand vervolgd voor een dergelijke overtreding.

Negatief besluit, toch aan het werk
Dierenartsen en paraveterinair dierenartsassistenten moeten zich in Nederland laten registreren in het diergeneeskunderegister. Anders mogen ze niet de handelingen uitvoeren die bij het vak horen.

Negen onbevoegde paraveterinair dierenartsassistenten dienden een aanvraag voor registratie in, maar kregen een negatief besluit, en gingen daarna toch aan het werk. Zestien paraveterinair dierenartsassistenten en één dierenarts begonnen een aanvraag, maar stuurden nooit de juiste stukken toe. Van de rest kon het diergeneeskunderegister (CIBG) überhaupt geen aanvraag vinden.

"Zonder registratie is niet goed te controleren of een dierenarts of paraveterinair over de juiste opleiding en kwalificaties beschikt", zegt Sophie Deleu, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde, de beroepsorganisatie voor dierenartsen. "Bovendien is er zonder registratie geen mogelijkheid tot tuchtrechtelijke toetsing of klachtenbehandeling."

Topje van de ijsberg
"Wat we wel merken, is dat er door de overname van dierenklinieken door de grotere ketens beter op wordt gelet of de mensen een registratie hebben", zegt een woordvoerder van het register.

Dat ziet ook de belangenvereniging voor paraveterinairen Vedias. Voorzitter Marleen Langen ontdekte een paar jaar geleden al dat veel paraveterinairen niet geregistreerd stonden, maar wijst erop dat de ketens sindsdien veel stappen hebben gezet. "Dit probleem speelt juist bij de onafhankelijke, kleinere praktijken."

"De ketens lagen (en liggen) onder een vergrootglas", maar kleinere praktijken gaven aan "dat ze hier geen actie op gaan ondernemen, omdat de eigenaar en/of de assistente bijna met pensioen zou gaan, de kosten van de opleiding te hoog waren ten opzichte van wat het oplevert en vanwege het geringe risico dat dit aan het licht komt of dat het misgaat".

Hoge prijzen
AniCura, IVC Evidensia en VetPartners hebben ongeveer een kwart van de dierenklinieken in handen. Deze ketens vestigden zich de afgelopen jaren in Nederland en kochten gezamenlijk honderden klinieken op. Vooral Evidensia was de afgelopen tijd herhaaldelijk in het nieuws vanwege de hoge prijzen van de behandelingen en een uitloop van personeel.

De overige dierenklinieken in Nederland werden niet door de NOS en Omroep Brabant gecontroleerd. Een volledige check was ook bij de drie ketens onmogelijk. Bij een groot deel van de klinieken van met name IVC Evidensia stonden medewerkers niet, of alleen met hun voornaam, op de website.

Opleiding tot dierenartasassistent
IVC Evidensia noemt in een reactie het ontbreken van de registraties van de vier dierenartsen een "administratieve fout binnen een algemeen erkend complex, verwarrend en oud systeem zowel voor buitenlandse dierenartsen die naar Nederland komen, als voor Nederlandse dierenartsen die hun diploma in het buitenland halen".

De drie ketens zeggen dat ze voor een deel van de onbevoegde paraveterinair dierenartsassistenten na onze vragen alsnog een registratie hebben aangevraagd. Van anderen ontkennen zij dat het paraveterinair dierenartsassistenten zijn die diergeneeskundige handelingen uitvoeren, terwijl deze allemaal met de titel "paraveterinair" op de website staan.

Na vragen van de NOS en Omroep Brabant werden titels en teksten op de websites van AniCura en VetPartners aangepast. Zo werd "paraveterinair" veranderd in "veterinair ondersteuner", "dierenartsassistent" of "assistent". Ook werden gegevens verwijderd waarin staat dat medewerkers een diploma als paraveterinair of anesthesist hebben behaald. In sommige gevallen werd "opleiding tot paraveterinair" veranderd in "opleiding tot dierenartsassistent". In Nederland bestaat geen erkende opleiding tot dierenartsassistent zonder paraveterinaire titel.

In begeleidende teksten staat nog steeds dat deze medewerkers bloed afnemen, verdovingen geven of zelfstandig consulten houden. Dit valt onder diergeneeskundige handelingen. In sommige teksten werden deze gegevens verwijderd. Van een van de medewerkers hebben de NOS en Omroep Brabant een foto in handen waarop te zien is dat zij diergeneeskundige handelingen uitvoert. IVC Evidensia verwijderde 29 profielen met informatie volledig van de websites. Bij de andere ketens gingen er twaalf offline. Op vragen hierover wilden de ketens niet ingaan.

'Geen gevaar voor dieren'
De drie ketens erkennen dat er fouten zijn gemaakt. VetPartners laat weten dat de paraveterinair dierenartsassistenten zonder registratie tijdelijk geen diergeneeskundige handelingen uitvoeren tot de registratie op orde is. AniCura is al langer bezig met het op orde maken van registraties. "In 2025 ronden we dit proces af."

IVC Evidensia biedt excuses aan voor "deze administratieve fouten". Evidensia heeft de autoriteiten geïnformeerd om het "op passende wijze af te handelen". Ook benadrukt de keten erop dat het werkt met "zeer ervaren" professionals.

Popstra

Re: Zeker honderd onbevoegde diergeneeskundigen in dierenklinieken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:20

Mijn man las het mij net voor. Echt bizar dit. En dan zo veel geld moeten betalen voor de zorg van je dier.
Ja die branche staat er niet goed op de laatste tijd

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:30

Te bizar voor woorden. Lekker alles onder het tapijt vegen met mooie woordjes en door blijven gaan met wanpraktijken, terwijl eigenaren kunnen dokken :n

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:47

denisesilver schreef:
Te bizar voor woorden. Lekker alles onder het tapijt vegen met mooie woordjes en door blijven gaan met wanpraktijken, terwijl eigenaren kunnen dokken :n

Ja en als het dan mis gaat, kan je ze niet voor het tuchtcollege roepen, want ze zijn niet geregistreerd.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 19:55

Tuchtcollege niet. Maar wel voor de gewone rechter. Je bent immers misleidt als consument.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:10

Misschien wel belangrijk erbij te vermelden dat er alleen onderzoek is gedaan bij de ketens en niet bij zelfstandige praktijken. De ketens gaan nu weer volledig door het slijk terwijl er geen enkel beeld is van hoe het bij de zelfstandige praktijken is.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/470 ... aan-liepen

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:17

Wat erg het zal maar mis gaan met de narcose dat je dier nog wel voelt maar niks aan kan geven.En wij maar betalen…

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 20:38

Klein detail wat iedereen over het hoofd ziet: niet geregistreerd betekent niet automatisch ook niet gediplomeerd!!!! Je diploma zegt iets over je bevoegdheid als dierenarts. Je registratie is alleen papierwerk en maakt je niet een betere of slechtere dierenarts.

Neemt niet weg dat je gewoon netjes geregistreerd moet zijn, absoluut. Maar de kwaliteiten van een dierenarts worden niet anders door die registratie.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:00

Jasmijn159 schreef:
Klein detail wat iedereen over het hoofd ziet: niet geregistreerd betekent niet automatisch ook niet gediplomeerd!!!! Je diploma zegt iets over je bevoegdheid als dierenarts. Je registratie is alleen papierwerk en maakt je niet een betere of slechtere dierenarts.

Neemt niet weg dat je gewoon netjes geregistreerd moet zijn, absoluut. Maar de kwaliteiten van een dierenarts worden niet anders door die registratie.

Wellicht wel wanneer een diploma in NL niet erkend is?

Ik bedoel, dit lijkt me duidelijk niet de bedoeling:

"Zonder registratie is niet goed te controleren of een dierenarts of paraveterinair over de juiste opleiding en kwalificaties beschikt", zegt Sophie Deleu, voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde, de beroepsorganisatie voor dierenartsen. "Bovendien is er zonder registratie geen mogelijkheid tot tuchtrechtelijke toetsing of klachtenbehandeling."

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 21:59

Nyaleti schreef:
Misschien wel belangrijk erbij te vermelden dat er alleen onderzoek is gedaan bij de ketens en niet bij zelfstandige praktijken. De ketens gaan nu weer volledig door het slijk terwijl er geen enkel beeld is van hoe het bij de zelfstandige praktijken is.

Dat maakt de overtredingen bij de ketens toch niet minder erg?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 22:04

Lieser schreef:
Nyaleti schreef:

Dat maakt de overtredingen bij de ketens toch niet minder erg?

Dat klopt. Maar op FB gaat het weer los met intense haat naar de ketens (soms terecht) terwijl er dus geen eerlijk beeld is van hoe het met alle dierenarts praktijken in NL gesteld is. Even beetje nuance er in dat het dus zeker niet alleen bij de ketens gebeurd.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 08:23

Waarschijnlijk omdat je bij overname door die ketens het dubbele aan dierenarts kosten kan gaan betalen. Als ze dan hun zaken niet op orde hebben, zou ik ook flink pissig zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:13

Jasmijn159 schreef:

Dit :j

maar snap wel dat mensen boos worden aangezien alles steeds duurder wordt en dan blijken de zaken ook nog niet op orde te zijn.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:19

Vorig jaar had ik op zaterdagmorgen een verlamd konijn. Ik kon alleen bij Evidensia, 54 km terecht.
Alleen binnenkomen was € 200 werd gelijk gezegd aan de telefoon.
Konijn was niet te redden, dus moest ingeslapen worden.
Dat heeft lang en 3 spuiten geduurd, was echt vreselijk. Uiteindelijk iets van € 260 betaalt.
Ik had er geen goed gevoel bij, maar had op dat moment geen keus.
Doordeweeks kunnen wij hier bij een kleine dierenartspraktijk terecht.
Maar in het weekeind heb je geen keus.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:21

Jasmijn159 schreef:

Ik ben het 100% met je eens.
Registratie en kwaliteit staan los van elkaar.

Maar dat er na aanvraag 9 negatieve besluiten genomen zijn, dat vind ik dan weer wel zorgwekkend.
En die andere 17 aanvragen... Waarom zijn de juiste stukken niet ingestuurd? Heeft men deze stukken niet?

Nieuwsredactie schreef:
Negen onbevoegde paraveterinair dierenartsassistenten dienden een aanvraag voor registratie in, maar kregen een negatief besluit, en gingen daarna toch aan het werk. Zestien paraveterinair dierenartsassistenten en één dierenarts begonnen een aanvraag, maar stuurden nooit de juiste stukken toe. Van de rest kon het diergeneeskunderegister (CIBG) überhaupt geen aanvraag vinden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:26

Nyaleti schreef:

Ik ben bang dat het bij kleine zelfstandige praktijken misschien nog wel veel erger is :=

Ik weet van een aantal dierenartsen dat het probleem ontstaan is doordat ze uit het buitenland kwamen en er hier problemen waren met de administratie rond hun registratie.
Dat wil overigens niet zeggen dat zij niet over voldoende goede kennis beschikken, maar het blijft evengoed niet netjes en het moet gewoon op orde zijn.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-06-25 09:32, in het totaal 3 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:29

Ik vind dat wel kwalijk hoor, grote praktijk of kleine praktijk boeit me niet, zorg dat je je zaken op orde hebt.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:33

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 09:40

Een belangrijke nuance is misschien wel dat veel oudere dierenarts assistentes geen diploma paraveterinair dierenartsassistent hebben, maar wel een diploma dierenarts assistent. Dit zijn bijvoorbeeld de vrouwen van de dierenarts die hem altijd geassisteerd hebben.

Petpa schreef:
Indien iemand wil controleren of de registratie van zijn / haar dierenarts (of aanverwante beroepen) op orde is, dan kan dat via de volgende link:

https://zoeken.diergeneeskunderegister.nl/producten

De check op de namen is nog wel een dingetje. Soms kan je iemand niet vinden in het register, maar dat komt dan omdat ze bijvoorbeeld geregistreerd zijn op hun meisjes naam of zelfs nog op de naam van de ex- man.

Blijft dat het niet netjes is, maar ik denk wel dat we ons vooral druk moeten maken over de manier waarop het systeem werkt.
Want een paraveterinair handelt sowieso alleen onder verantwoordelijkheid van de dierenarts. Daarom kan je ook geen klacht indienen bij de tuchtraad tegen een paraveterinair. De dierenarts is ten alle tijde verantwoordelijk. Daarnaast zijn zowel dierenarts als paraveterinair (op een uitzondering na) wel gediplomeerd en kundig alleen niet geregistreerd.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 10:36

Ik ben zelf inmiddels al jaren niet meer werkzaam in het vak (paraveterinair in mijn geval)
Maar kreeg toevallig een maand of 2/3 geleden een mailtje dat er iets mis was met mijn registratie in het diergeneeskunderegister, en dat ze gegevens van mij nodig hadden om mij er alsnog in te zetten. Blijkbaar stond ik er dus ook al die tijd niet in?

Ik ben gaan zoeken naar mijn documenten, omdat ik eerst dacht dat het een spam mail was van iemand die gegevens van mij wou hebben.., en heb gewoon de bevestigingsmail en document van mijn registratie in 2018 na mijn diplomering en inschrijving ontvangen. (Na onderzoeken bleek het ook geen spam mail)
Naar mijn weten stond ik daarom dus ook altijd geregistreerd.

Als ik gecontroleerd was in mijn jaren werkzaam in de kliniek, en daar was uitgekomen dat ik niet geregistreerd stond, dan was dit dus ook absoluut geen fout van de kliniek, ik heb alle papieren, zowel diploma en inschrijving register en kon alles aantonen. Het register heeft een fout gemaakt en in mijn geval gegevens verwijderd of niet goed opgeslagen.
Vind het wel vrij kwalijk dat de klinieken of medewerkers dan van een foute registratie beschuldigd worden.

Ik weet natuurlijk niet of dit toevallig zo gelopen is, of dat ik een van de vele ben waarbij er fouten gemaakt zijn in de registratie, maar het ligt wel ingewikkelder dan Evidensia de schuld geven van foute registraties denk ik hierdoor.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 12:48

Petpa schreef:
Indien iemand wil controleren of de registratie van zijn / haar dierenarts (of aanverwante beroepen) op orde is, dan kan dat via de volgende link:

Ik heb zojuist meerdere grote en kleine namen hier ingevuld, ik kon welgeteld 1 dierenarts vinden. Als ik het bericht van Faelynn lees kon het wel eens aan de registratie liggen en niet perse alleen aan de diergeneeskundigen/ketens die hier nu van beschuldigd worden. Degene waarvan de functieomschrijving aangepast is daargelaten, natuurlijk.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 12:55

EvaC schreef:
Petpa schreef:

Ik heb zojuist meerdere grote en kleine namen hier ingevuld, ik kon welgeteld 1 dierenarts vinden. Als ik het bericht van Faelynn lees kon het wel eens aan de registratie liggen en niet perse alleen aan de diergeneeskundigen/ketens die hier nu van beschuldigd worden. Degene waarvan de functieomschrijving aangepast is daargelaten, natuurlijk.

Dat is apart.
Ik heb 15 dierenartsen hier uit de regio ingevuld en ik kon slechts 1 dierenarts niet vinden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 13:25

Kan ook best zijn dat vrouwen bijvoorbeeld op hun meisjesnaam ingeschreven staan maar inmiddels getrouwd zijn en met de naam van hun man door het leven gaan (en dus ook zo op de praktijkwebsite staan).

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 16:52

davinci2412 schreef:
Een belangrijke nuance is misschien wel dat veel oudere dierenarts assistentes geen diploma paraveterinair dierenartsassistent hebben, maar wel een diploma dierenarts assistent. Dit zijn bijvoorbeeld de vrouwen van de dierenarts die hem altijd geassisteerd hebben.

Er was een tijd dat assistentes die wel voldoende ervaring hadden, zich konden laten inschrijven als paraveterinair. Dat was een overgangsperiode.
https://vedias.nl/van-dierenartsassiste ... veterinair.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 17:11

Petpa schreef:

Mijn drie dierenartsen staan in het register *\o/*