Britt Muis en It’s Britt’s Hebbe naar 66,2% in de Grand Prix

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Britt Muis en It’s Britt’s Hebbe naar 66,2% in de Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 18:48

KFPDS
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het oranje lint kon Britt Muis met It’s Britt Hebbe (stamboeknaam Hindrik fan Lytsepost v. Olgert 445) niet ontgaan op de Subtopwedstrijd in Nieuw-Leusden afgelopen donderdag. De amazone kwam met een goed gevoel de ring uit en de score van 66,2% bevestigde dat gevoel.

‘Er zaten wat rommeltjes in de proef, dus we kunnen beter’, aldus Britt. ‘Maar ik was supertevreden. Zoals altijd kon de jury de piaffe-passage en pirouettes van Hebbe waarderen. Het meest opvallend aan Hebbe is zijn werklust. Vroeger zat die hem wel eens in de weg, maar hoe lastiger de proeven werden, hoe beter dat bij Hebbe paste. Hij is heel eerlijk en heeft altijd heel veel energie, en die heeft een paard nodig bij een veeleisende proef als de Grand Prix.’

Iets extra’s
Britt heeft It’s Britt’s Hebbe zelf opgeleid vanaf zijn vijfde. ‘Ik kocht hem bij Roos Kolkman, bij wie ik in eerste instantie niet echt vond wat ik zocht. Toen kwam Roos met Hebbe, die alleen te koop zou zijn voor een passende amazone die zijn looplust en sensibiliteit in goede banen zou kunnen leiden. Het klikte goed met hem, en zo kwam ik aan mijn eerste Friese paard, een paard ‘met iets extra’s.’

Tweede amazone
De inmiddels 15-jarige hengst heeft er sinds kort een amazone bij. Britt vertelt: ‘Wytske Schuth, die altijd bij mij in de kapsalon komt, liet weten dat ze heel graag Grand Prix wil rijden om vervolgens aan haar opleiding tot jurylid tot en met het hoogste niveau te beginnen. Toen zei ik eigenlijk heel spontaan: “Dan pak je Hebben toch!” Het is geweldig dat het tussen die twee goed werkt. Wytske heeft nog nooit met een Fries paard gereden, maar ze kon hem zo overnemen en startte al snel op haar eerste wedstrijd. Nu nog in de Lichte Tour, maar ze gaat als een speer, dus dat GP-startbewijs is in zicht!’

Energie voor tien
En zo heeft Hebbe tegenwoordig een dubbele taak. Britt laat lachend weten dat dat hem gemakkelijk afgaat; hij heeft energie voor tien. ‘Wytske rijdt hem twee keer per week en ik mag lekker de overige dagen van hem genieten. Ik vind het leuk om op deze manier iemand te kunnen helpen.’

It’s Britt’s Ernst K
Naast It’s Britt’s Hebbe startte Britt ook met It’s Britt’s Ernst K, in de Lichte Tour. De Markus 491-zoon kreeg begin mei het Sport Elite-predicaat. Britt: ‘Ernst is de laatste tijd zeer stabiel in de Prix St.Georges; hij loopt steevast naar 65, 66% of hoger. In de training pak ik wel eens wat Grand Prix-oefeningen mee en ik denk dat hij ook daarin goed kan meekomen straks. Maar met zijn acht jaar is hij jong genoeg, we hebben geen haast. Ernst heeft waarschijnlijk meer talent dan Hebbe, maar tegen Hebbe’s karakter, energie en wilskracht om het goed te doen kan geen enkel ander paard op!’ (CD)

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.