[BLOG] Stal De Vliege: het gait gen (DMRT3) in de ponyfokkerij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Annash
Blogger

[BLOG] Stal De Vliege: het gait gen (DMRT3) in de ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-25 14:06

*Bokt.nl
Bokt Community

Hoi allemaal!

Terug van weg geweest… ik heb op persoonlijk vlak (werk) een pittige tijd gehad, waardoor ik geen energie had om te bloggen. Mijn laatste blog stamt dan ook uit juni 2024, waarbij het nog maar de vraag was of Carlijn drachtig was.

Om jullie even snel bij te praten voor ik overga tot het onderwerp waar ik het vandaag graag over wil hebben: Carlijn is vorig jaar op een inseminatie van 5 juli drachtig geworden en afgelopen dinsdag 27 mei is daar een knap perlinohengstje van geboren, genaamd De Vliege’s Maverick (vader Libenti’s Milagro van bokker Quir). Helemaal blij met dit mannetje. <3 Zijn topic vind je hier: [FA] Welkom op de wereld, De Vliege's Maverick! Daarnaast heb ik vorige week Daredevil ook opgezocht in de opfok, die nog net zo knap en lief is als hij als veulen was.

Afbeelding
De Vliege's Maverick v. Libenti's Milagro

Goed, dan nu naar het onderwerp van deze blog: het gait gen (DMRT3). Wel een disclaimer: het is allemaal nog nieuw, ook voor mij, en ik ben geen expert! Maar het is een ontwikkeling die ik op de voet volg.

Vorig jaar kwam in de Duitse ponyfokkerij naar boven dat dit gen zich in de sportpony’s bevindt. Inmiddels weten we al dat dit ook in de Nederlandse ponyfokkerij zit. Het gait gen is een genmutatie voor zogenaamde ‘meer-gangen’. Van een sportpony verwachten we normaal drie gangen:
* Stap (viertakt)
* Draf (tweetakt)
* Galop (drietakt)

Het gait gen geeft dus de kans op ‘meer gangen’, waarbij de takt en beenzetting verandert: de telgang en de tölt, iets wat je bijvoorbeeld bij IJslanders ziet–direct dus ook de reden waarom ik hier geen expert in ben! Wat ik wel kan zeggen is dat dit voor de sportpony (wedstrijdsport en fokkerij) in mijn ogen niet gewenst is. Immers, een pony die niet zuiver (viertakt) kan stappen (of tölt vertoond) levert in de dressuurbaan onvoldoende scores op. Ik kan me voorstellen dat er wel een markt is voor deze pony's, maar het is niet mijn fokdoel.

Wat ik, samen met een aantal andere ponyfokkers, inmiddels bij elkaar heb gepuzzeld, ziet het genetisch er zo uit:
C/C = geen drager van het gen, in principe drie basisgangen
C/A = drager van het gait gen met de mogelijkheid voor vier gangen
A/A = twee gait genen, mogelijkheid tot vijf gangen

Binnen de sportponyfokkerij staat onderzoek hierna nog in de kinderschoenen; het is dus nog lastig te zeggen hoeveel dragers (C/A en A/A) er zijn, en hoeveel dragers (C/A en A/A) dus ook echt de extra gangen laten zien.

Wel heb ik direct actie ondernomen. Ook als hobbyfokker vind ik het belangrijk met een gezonde merrie te fokken, vandaar dat Carlijn ook getest is op WFFS, CA, LFS, en SCID, wat allemaal negatief is. Eind februari/maart heb ik daarom ook de test voor het gait gen aangevraagd, want met een C/A (drager) is het in ieder geval van belang dit (idealiter) niet aan te paren met een C/A hengst, omdat er dan kans is op C/A, maar ook A/A. Het resultaat voor Carlijn kwam negatief terug; zij is C/C.

In de ponyfokkerij zijn er nog maar weinig hengsten getest, wat voor mij de hengstenkeus nu wel moeilijker maakt. Je weet immers niet of een hengst drager is. In eerste instantie was het nog niet geheel bekend dat C/A (dragers) ook aanleg kunnen hebben voor een extra gang, en dacht ik: een hengst die drager is, kan ik best gebruiken op mijn negatieve merrie. Nu blijkt dat dit toch niet altijd zo is, slaan de twijfels wel wat toe. Wellicht ga ik toch richting een negatief geteste hengst dit jaar, zodat ik de ontwikkelingen kan volgen.

Belangrijk in mijn ogen is in ieder geval om (sportpony)fokkers te informeren over de aanwezigheid van dit gen, zodat bewuste keuzes gemaakt kunnen worden. Dat gaat wat mij betreft hand in hand met inventariseren: als je niet weet waar en hoeveel het in je populatie zit, wordt het lastig. Hengsten testen lijkt me daardoor van belang, maar ik vind het ook belangrijk om als merriehouder verantwoordelijkheid te nemen. Dat is natuurlijk ook de reden waarom ik Carlijn direct heb laten testen.

Verder ben ik vooral benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Hoeveel zien we dit straks echt terug als er meer getest wordt? Hoe vaak zien we A/A, hoeveel is er C/A, en hoeveel dragers laten ook daadwerkelijk een vierde gang zien? Dat kan natuurlijk alle kanten op.

Een nieuwe en interessante ontdekking/ontwikkeling in de ponyfokkerij, die ik zeker op de voet ga volgen.

xChanelx

Re: [BLOG] Stal De Vliege: het gait gen (DMRT3) in de ponyfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:24

Interessant om te lezen!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:37

Ik heb het idee dat je een probleem maakt/ziet dat er niet is.

"Gang" (zeker met een heterozygote) rij je er niet zomaar uit. En ik zeg dat, met ervaring met gangenpaardkruisingen, die dus per definitie heterozygoot zijn.

Paarden die heterozygoot zijn voor het gen hebben vaak een zeer goede stap - die echt niet neigt naar telgang tenzij je dat er zelf er in rijdt/traint. Het zou heel niet slecht zijn, in mijn ogen, om juist wél heterozygoten te gebruiken, met name bij paarden die stappen voor een zesje...

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 16:50

Ibbel schreef:
Ik heb het idee dat je een probleem maakt/ziet dat er niet is.

"Gang" (zeker met een heterozygote) rij je er niet zomaar uit. En ik zeg dat, met ervaring met gangenpaardkruisingen, die dus per definitie heterozygoot zijn.

Paarden die heterozygoot zijn voor het gen hebben vaak een zeer goede stap - die echt niet neigt naar telgang tenzij je dat er zelf er in rijdt/traint. Het zou heel niet slecht zijn, in mijn ogen, om juist wél heterozygoten te gebruiken, met name bij paarden die stappen voor een zesje...

Er zijn al veulens ingeslapen die een afwijkende gang hadden…vermoedelijk dus telgangers. Er zal vast een markt voor zijn, maar de vraag die Annash terecht stelt: moet je dit willen in de sportpony-fokkerij? Ik denk van niet. Een A/A merrie of hengst zou je dan niet moeten inzetten voor de fokkerij en ik denk C/A ook niet, om A/A te voorkomen. Voor mij een reden om mijn veestapel te testen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 17:13

Super interessant en bedankt voor het plaatsen!
Nog wat extra vragen, hoe precies zit dit?

Is bij de ijslanders elk paard dus homozygoot hiervoor? En is dat hetzelfde gen als bijv bij de rocky mountain paarden? En zijn er meer genen bij betrokken?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 17:28

Ik vind het wel grappig dat je het over laat komen alsof tölt en telgang gezondheidsproblemen zijn :)).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 17:31

_San87_ schreef:
Ik vind het wel grappig dat je het over laat komen alsof tölt en telgang gezondheidsproblemen zijn :)).

Ik denk zo stiekem dat er best markt zou zijn voor dat soort pony's met goede gang-aanleg

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 17:36

troi schreef:
_San87_ schreef:

Ik denk zo stiekem dat er best markt zou zijn voor dat soort pony's met goede gang-aanleg

Ja? Waarom denk je dat?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 17:46

Ik denk niet dat de wedstrijdsport zit te wachten op tolt en telgang in de springring of dressuurbaan. Weet ook niet wat de jury dan ‘moet’ doen volgens de regels wbt cijfers geven als het dier ineens een extra gang laat zien. Sommige paarden (zie ik bij Friezen ook wel eens, voornamelijk de Tsjalles) stappen wel eens in telgang en krijgen dan niet een hoog cijfer op de stap
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 03-06-25 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 17:47

LaDonna75 schreef:
Er zijn al veulens ingeslapen die een afwijkende gang hadden…vermoedelijk dus telgangers.

Kan ik me niet voorstellen. Heb je daar een bron van?

Het gemiddelde gewone veulen laat de eerste dagen in stap (ook) telgang zien. Gewoon uit onbalans.
Er is daarnaast ook best markt voor gangenpaarden, júist ook de Duitsland. En de wat grotere gangenpaarden (en trouwens ook IJslanders) doen qua prijs ook niet onder voor een Deutsche Reitpony.

Overigens is het het 'gait keeper gen'. Niet het 'gait gen'
De naamgeving komt voort uit het feit dat dit gen ervoor zorgt dan (Amerikaanse) dravers/pacers niet snel in galop vallen. Het heeft dus in de basis niets met gaiting te maken, maar met niet uit gait (ook draf dus!) vallen.
Of dit het enige gen is dat ook daadwerkelijk voor tölt en telgang zorgt, betwijfel ik persoonlijk wel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 17:48

Kabayo schreef:
Ik denk niet dat de wedstrijdsport zit te wachten op tolt en telgang in de springring of dressuurbaan. Weet ook niet wat de jury dan ‘moet’ doen volgens de regels wbt cijfers geven als het dier ineens een extra gang laat zien. Sommige paarden (zie ik bij Friezen ook wel eens, voornamelijk de Tsjalles) stappen wel eens in telgang en krijgen dan niet een hoog cijfer op de stap

Lijkt me simpel, als je moet stappen en je toont geen zuivere stap of een andere gang, dan krijg je een laag cijfer of een 1, want niet getoond.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 17:49

_San87_ schreef:
Kabayo schreef:

Lijkt me simpel, als je moet stappen en je toont geen zuivere stap of een andere gang, dan krijg je een laag cijfer of een 1, want niet getoond.

Dat dacht ik ook, maar dan is er toch geen markt voor ?

Ibbel hier een duidelijke website waar alles zeer uitgebreid is uitgelegd
https://dutchtrotters.nl/artikelen/DMRT3.htm

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-25 17:52

Kabayo schreef:

Er zijn ook gangenwedstrijden hoor. In Nederland vrijwel alleen voor IJslanders, maar in Duitsland ook voor andere gangenpaardenrassen. Er is zelfs wel eens een volle Fries kampioen geworden :P

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-25 09:40

Interessant onderwerp!
Het lijkt mij ook zeer onwenselijk in de pony sportfok.
(Anderzijds wellicht een mooie gelegenheid om een nieuw ras te fokken.)

Echter wil ik wel een kanttekening plaatsen;
Je schrijft over ponies die niet zuiver kunnen stappen, maar tölt is geen onzuivere stap ;)
Daarbij komt nog dat als een paard met extra gangen goed wordt opgeleid, deze in de standaard dressuurring geen tölt of telgang zal tonen.
Net als dat gangenpaarden hun gangen ohz enkel tonen als deze gereden worden.

ElsbethG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 08:45

interessant onderwerp! ik volg even mee

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 16:35

Ik volg dit ook even.

Het NRPS heeft hengstenhouders gevraagd om hun hengsten te testen via het stamboek. De uitslagen worden vandaag/morgen verwacht.
Voortaan worden nieuw te keuren hengsten die drager zijn bij het NRPS niet meer goedgekeurd.
Niet alle hengstenhouders hebben aan deze oproep gehoor gegeven heb ik inmiddels vernomen.

Even een interessante kanttekening bij dit gen en de uitsluiting van dragers:

Er is überhaupt nog zeer beperkt wetenschappelijk onderzoek beschikbaar naar de effecten van dit gen, zeker binnen de sportponyfokkerij. Eén belangrijk en vaak aangehaald onderzoek bij IJslandse paarden laat juist zien dat de DMRT3-mutatie een positief effect kan hebben op het gangmechanisme, met name op het ritme en het zweefmoment in draf en galop. Analoog aan deze bevindingen mag je met recht veronderstellen dat dit gen ook binnen de sportponyfokkerij mogelijk positieve eigenschappen beïnvloedt. Als je daarnaast kijkt naar de hengsten waarvan inmiddels bekend is dat ze het gen dragen, gaat het vaak om hengsten met indrukwekkende prestaties en die veel gebruikt worden (werden) in de fokkerij. Dat suggereert dat fokkers dit positieve effect mogelijk onbewust al herkend hebben en deze hengsten bewust inzetten vanwege hun kwaliteiten. Dit lijkt de veronderstelling te versterken dat dit gen niet per definitie iets negatiefs is, maar juist een (nog onvoldoende onderzocht) voordeel kan opleveren.

Wat ook meeweegt is dat de praktijk laat zien dat het risico op ongewenste AA-veulens met echt problematische gangen relatief klein is. Het weren van hengsten op basis van het gen om een kleine kans te verkleinen, terwijl er een grote kans is dat waardevolle genetische eigenschappen verloren gaan, lijkt niet in het belang van het stamboek.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:16

LDRD schreef:
Analoog aan deze bevindingen mag je met recht veronderstellen dat dit gen ook binnen de sportponyfokkerij mogelijk positieve eigenschappen beïnvloedt. Als je daarnaast kijkt naar de hengsten waarvan inmiddels bekend is dat ze het gen dragen, gaat het vaak om hengsten met indrukwekkende prestaties en die veel gebruikt worden (werden) in de fokkerij. Dat suggereert dat fokkers dit positieve effect mogelijk onbewust al herkend hebben en deze hengsten bewust inzetten vanwege hun kwaliteiten. Dit lijkt de veronderstelling te versterken dat dit gen niet per definitie iets negatiefs is, maar juist een (nog onvoldoende onderzocht) voordeel kan opleveren.

Dat dus. Dit gen circuleert al jaren in de populatie, en er is nog nooit geklaagd over spontaan töltende veulens van bepaalde hengsten of zo.
Wat ik al eerder schreef, mijn ervaring met 'halfbloed gangenpaarden' (met de andere helft Arabisch bloed) is dat ze juist vaak een excellente stap hebben, waar volbloed Arabieren over het algemeen niet echt goede stappers zijn. En als je er tölt uit wilt rijden, je echt van goede huize moet komen om het uberhaupt voor elkaar te krijgen.

Wat eventueel een probleem zou kúnnen zijn is eerder de galop. Die neigt bij paarden met gangaanleg vrij snel naar 4-takt. Sommige gangenpaardentrainers zeggen zelfs: toon mij de galop van je paard en ik zeg je of er töltaanleg in zit.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:24

Ibbel schreef:
Kabayo schreef:

Er zijn ook gangenwedstrijden hoor. In Nederland vrijwel alleen voor IJslanders, maar in Duitsland ook voor andere gangenpaardenrassen. Er is zelfs wel eens een volle Fries kampioen geworden :P

Plus er zijn ook gewoon recreatieruiters die graag buitenritten maken. Ik zou daar een stevige nuchtere pony met extra gangen heel geschikt voor vinden :j Lang niet iedereen doet keuringen en dat is imo ook niet de enige markt waar je naar zou moeten kijken bij fokken.

EquinoxNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:30

Ibbel schreef:
LDRD schreef:
Analoog aan deze bevindingen mag je met recht veronderstellen dat dit gen ook binnen de sportponyfokkerij mogelijk positieve eigenschappen beïnvloedt. Als je daarnaast kijkt naar de hengsten waarvan inmiddels bekend is dat ze het gen dragen, gaat het vaak om hengsten met indrukwekkende prestaties en die veel gebruikt worden (werden) in de fokkerij. Dat suggereert dat fokkers dit positieve effect mogelijk onbewust al herkend hebben en deze hengsten bewust inzetten vanwege hun kwaliteiten. Dit lijkt de veronderstelling te versterken dat dit gen niet per definitie iets negatiefs is, maar juist een (nog onvoldoende onderzocht) voordeel kan opleveren.

Dat dus. Dit gen circuleert al jaren in de populatie, en er is nog nooit geklaagd over spontaan töltende veulens van bepaalde hengsten of zo.
Wat ik al eerder schreef, mijn ervaring met 'halfbloed gangenpaarden' (met de andere helft Arabisch bloed) is dat ze juist vaak een excellente stap hebben, waar volbloed Arabieren over het algemeen niet echt goede stappers zijn. En als je er tölt uit wilt rijden, je echt van goede huize moet komen om het uberhaupt voor elkaar te krijgen.

Wat eventueel een probleem zou kúnnen zijn is eerder de galop. Die neigt bij paarden met gangaanleg vrij snel naar 4-takt. Sommige gangenpaardentrainers zeggen zelfs: toon mij de galop van je paard en ik zeg je of er töltaanleg in zit.

Bijzonder deze aannames, en waarschijnlijk niet op paarden met het A/A gen gebasseerd. Maar bij deze een “klacht” over een pony met het gen.
Stap is vaak NIET in de juiste takt, draf schommelt met telgang & tolt.
Galop is bij haar heel gedragen.

Ik ben in het bezit van een A/a geteste jaarling, zelf gefokt.
5 ganger, en als ik geweten had dat mijn veulen hier kans op had. Hadden wij uiteraard nooit deze combinatie gekozen.
Ik heb heel lang gedacht, dat ze een neurologische afwijking had. Tot in december 2024 er steeds meer bekend werd over het gen.
Toen vielen alle puzzelstukjes in elkaar.

De pony is gezond, maar absoluut niet wenselijk hoe zij zich voortbeweegt. Ze blijft bij ons de rest van haar leven, maar we hadden de toekomst wel heel graag anders gezien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:32

Heb je filmpjes van haar gangen? Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe dat eruit ziet :j.

EquinoxNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:35

_San87_ schreef:
Heb je filmpjes van haar gangen? Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe dat eruit ziet :j.

Die heb ik uiteraard, maar gaan niet open het internet op.
Je mag me even pb’en.
Vele ponyfokkers kennen ons, en onze jaarling. Dus een bewuste keuze dit niet openlijk “nog”
Neer te zetten. Ook ivm de hengstenhouders de mogelijkheid te geven eerst zelf hun hengsten te testen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:37

EquinoxNL schreef:
_San87_ schreef:

Die heb ik uiteraard, maar gaan niet open het internet op.
Je mag me even pb’en.
Vele ponyfokkers kennen ons, en onze jaarling. Dus een bewuste keuze dit niet openlijk “nog”
Neer te zetten. Ook ivm de hengstenhouders de mogelijkheid te geven eerst zelf hun hengsten te testen.

Oh, ja dat snap ik heel goed uiteraard :j.

Voor mij is het puur interesse, ik heb verder geen belangen in de ponyfokkerij. Ik stuur je een pb!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:43

EquinoxNL schreef:
Bijzonder deze aannames, en waarschijnlijk niet op paarden met het A/A gen gebasseerd. Maar bij deze een “klacht” over een pony met het gen.

5 ganger, en als ik geweten had dat mijn veulen hier kans op had. Hadden wij uiteraard nooit deze combinatie gekozen.
Ik heb heel lang gedacht, dat ze een neurologische afwijking had. Tot in december 2024 er steeds meer bekend werd over het gen.

De pony is gezond, maar absoluut niet wenselijk hoe zij zich voortbeweegt. Ze blijft bij ons de rest van haar leven, maar we hadden de toekomst wel heel graag anders gezien.

Geen aannames, ervaring. Veel ervaring, met gangenpaarden en gangenpaardenkruisingen.

Wat betreft jouw jaarling, als jij vindt dat ze ongewenst voortbeweegt, laat haar inrijden door een gangenruiter en verkoop haar aan een gangenpaardenliefhebber. Da's een stuk leuker voor een dier, denk ik, dan dat de gangen als ongewenst worden gezien en worden bestreden. Als er echt spontaan 5 gangen uitkomen heb je een goudmijntje in je handen.

EquinoxNL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:47

Ibbel schreef:
EquinoxNL schreef:

Geen aannames, ervaring. Veel ervaring, met gangenpaarden en gangenpaardenkruisingen.

Wat betreft jouw jaarling, als jij vindt dat ze ongewenst voortbeweegt, laat haar inrijden door een gangenruiter en verkoop haar aan een gangenpaardenliefhebber. Da's een stuk leuker voor een dier, denk ik, dan dat de gangen als ongewenst worden gezien en worden bestreden. Als er echt spontaan 5 gangen uitkomen heb je een goudmijntje in je handen.

Ongewenst is het zeker, als je mijn fokdoel; kwalitatieve sport/kinder pony’s fokken.

Voorlopig blijft ze lekker opgroeien bij ons, en vermoedelijk ook gewoon lekker bij ons der hele leven.
En zien we wel wat de toekomst brengt.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-25 17:49

Ik heb ook enkele pony’s gezien die de extra gangen lieten zien als jaarling en daarna nooit weer. Die zijn er ‘overheen’ gegroeid