Bokt Community
Hoi allemaal!
Terug van weg geweest… ik heb op persoonlijk vlak (werk) een pittige tijd gehad, waardoor ik geen energie had om te bloggen. Mijn laatste blog stamt dan ook uit juni 2024, waarbij het nog maar de vraag was of Carlijn drachtig was.
Om jullie even snel bij te praten voor ik overga tot het onderwerp waar ik het vandaag graag over wil hebben: Carlijn is vorig jaar op een inseminatie van 5 juli drachtig geworden en afgelopen dinsdag 27 mei is daar een knap perlinohengstje van geboren, genaamd De Vliege’s Maverick (vader Libenti’s Milagro van bokker Quir). Helemaal blij met dit mannetje.

De Vliege's Maverick v. Libenti's Milagro
Goed, dan nu naar het onderwerp van deze blog: het gait gen (DMRT3). Wel een disclaimer: het is allemaal nog nieuw, ook voor mij, en ik ben geen expert! Maar het is een ontwikkeling die ik op de voet volg.
Vorig jaar kwam in de Duitse ponyfokkerij naar boven dat dit gen zich in de sportpony’s bevindt. Inmiddels weten we al dat dit ook in de Nederlandse ponyfokkerij zit. Het gait gen is een genmutatie voor zogenaamde ‘meer-gangen’. Van een sportpony verwachten we normaal drie gangen:
* Stap (viertakt)
* Draf (tweetakt)
* Galop (drietakt)
Het gait gen geeft dus de kans op ‘meer gangen’, waarbij de takt en beenzetting verandert: de telgang en de tölt, iets wat je bijvoorbeeld bij IJslanders ziet–direct dus ook de reden waarom ik hier geen expert in ben! Wat ik wel kan zeggen is dat dit voor de sportpony (wedstrijdsport en fokkerij) in mijn ogen niet gewenst is. Immers, een pony die niet zuiver (viertakt) kan stappen (of tölt vertoond) levert in de dressuurbaan onvoldoende scores op. Ik kan me voorstellen dat er wel een markt is voor deze pony's, maar het is niet mijn fokdoel.
Wat ik, samen met een aantal andere ponyfokkers, inmiddels bij elkaar heb gepuzzeld, ziet het genetisch er zo uit:
C/C = geen drager van het gen, in principe drie basisgangen
C/A = drager van het gait gen met de mogelijkheid voor vier gangen
A/A = twee gait genen, mogelijkheid tot vijf gangen
Binnen de sportponyfokkerij staat onderzoek hierna nog in de kinderschoenen; het is dus nog lastig te zeggen hoeveel dragers (C/A en A/A) er zijn, en hoeveel dragers (C/A en A/A) dus ook echt de extra gangen laten zien.
Wel heb ik direct actie ondernomen. Ook als hobbyfokker vind ik het belangrijk met een gezonde merrie te fokken, vandaar dat Carlijn ook getest is op WFFS, CA, LFS, en SCID, wat allemaal negatief is. Eind februari/maart heb ik daarom ook de test voor het gait gen aangevraagd, want met een C/A (drager) is het in ieder geval van belang dit (idealiter) niet aan te paren met een C/A hengst, omdat er dan kans is op C/A, maar ook A/A. Het resultaat voor Carlijn kwam negatief terug; zij is C/C.
In de ponyfokkerij zijn er nog maar weinig hengsten getest, wat voor mij de hengstenkeus nu wel moeilijker maakt. Je weet immers niet of een hengst drager is. In eerste instantie was het nog niet geheel bekend dat C/A (dragers) ook aanleg kunnen hebben voor een extra gang, en dacht ik: een hengst die drager is, kan ik best gebruiken op mijn negatieve merrie. Nu blijkt dat dit toch niet altijd zo is, slaan de twijfels wel wat toe. Wellicht ga ik toch richting een negatief geteste hengst dit jaar, zodat ik de ontwikkelingen kan volgen.
Belangrijk in mijn ogen is in ieder geval om (sportpony)fokkers te informeren over de aanwezigheid van dit gen, zodat bewuste keuzes gemaakt kunnen worden. Dat gaat wat mij betreft hand in hand met inventariseren: als je niet weet waar en hoeveel het in je populatie zit, wordt het lastig. Hengsten testen lijkt me daardoor van belang, maar ik vind het ook belangrijk om als merriehouder verantwoordelijkheid te nemen. Dat is natuurlijk ook de reden waarom ik Carlijn direct heb laten testen.
Verder ben ik vooral benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Hoeveel zien we dit straks echt terug als er meer getest wordt? Hoe vaak zien we A/A, hoeveel is er C/A, en hoeveel dragers laten ook daadwerkelijk een vierde gang zien? Dat kan natuurlijk alle kanten op.
Een nieuwe en interessante ontdekking/ontwikkeling in de ponyfokkerij, die ik zeker op de voet ga volgen.