[DE] Peta Duitsland beschuldigt Cavalluna van dierenmishandeling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

[DE] Peta Duitsland beschuldigt Cavalluna van dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 19:24

Bokt Nieuwsredactie
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

PETA Duitsland beschuldigt paardenshow Cavalluna van dierenmishandeling. De paarden bij de shows van dit gezelschap zouden last hebben van stress, met geweld worden behandeld, in de rollkür lopen en pijn hebben. Ook worden de dieren, die van nature vluchtdieren zijn, gedwongen om angstaanjagende stunts te doen en te werken met vuur- en lichteffecten. Ook werd na een harde val in de galop tijdens een training wel een ruiter vervangen, maar het betreffende paard moest gewoon doorwerken. Volgens PETA krijgen ze elk jaar meerdere meldingen van misstanden. Ze hebben van een anonieme bron omvangrijke beelden van de shows “Grand Moments” in Riesa (oktober 2024) en Stuttgart (februari 2025) en “WinterWünscheland” in december 2024 in München, waarop dit te zien zou zijn. Dit gebeurt zowel tijdens de show als achter de schermen en tijdens trainingssessies. Een dierenarts, die voor PETA naar de opnamen heeft gekeken, bevestigd dat hier mishandeling op te zien zou zijn. Deze arts zag onder andere scherpe bitten, overmatig gebruik van de zweep en een hoge snelheid in de galop. Ook zag hij bij de paarden stresssignalen als sterk zwiepen met de staart, platliggende oren, zeer veel speeksel aanmaken en veel schuim rondom de mond. Ondanks terugkerende kritiek komt er nog steeds geen einde aan. PETA heeft daarom een klacht ingediend bij het Openbaar Ministerie in Berlijn. Deze is gericht tegen het management en de verantwoordelijke medewerkers bij Cavalluna, maar ook tegen de uitvoerende ruiters. Ook roept PETA paardenliefhebbers op om dit soort evenementen, waarbij dwang, geweld en pijn te zien zijn, niet te bezoeken.

Intussen worden ook gezondheidsrisico’s gezien bij de paarden van Cavalluna. In de show moeten de dieren steigeren en op de achterbenen lopen. Dit kan zorgen voor overbelasting van de gewrichten. Daarnaast leveren het hoge tempo in de piste en de acrobatiek een verhoogde kans op blessures op. Zo trapte tijdens de show in Stuttgart een trickruiter per ongeluk zijn paard in het gezicht toen hij een draai uitvoerde. PETA noemt de paarden ‘onvrijwillige artiesten’. Zij noemen het vervoer gedurende hun tournee door Europa, samen met het staan in krappe stallen, een grote belasting voor de beweeglijke dieren.

Reactie Cavalluna
PETA confronteerde de verantwoordelijken met deze beschuldigingen en liet videoclips zien waarin dit gedrag werd gedocumenteerd. Toen de advocaat van Apassionata World GmbH om commentaar werd gevraagd, reageerde hij slechts met het korte antwoord: “na bestudering van uw verklaringen hebben we vastgesteld dat er geen handelingen worden beweerd die het dierenwelzijn in gevaar brengen of anderszins herkenbaar zijn". Aan WA.de laten de verantwoordelijken weten dat “rollkür niet wordt beoefend of getolereerd op Cavalluna.” Ook laten zij, met betrekking tot de vermeende bewijsbeelden weten: “de geldigheid van het gebruikte materiaal is meer dan twijfelachtig en de conclusies die eruit getrokken worden, zijn simpelweg fout”.

Gebruikte bronnen:

Elisa2

Re: [DE] Peta Duitsland beschuldigt Cavalluna van dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 21:25

Schuim om de mond is dierenmishandeling..?

Zegt alles over het niveau..

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 22:45

Elisa2 schreef:
Schuim om de mond is dierenmishandeling..?

Zegt alles over het niveau..

Wat te denken van een hoge snelheid in galop.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 07:42

Maar stel je nu voor dat het wel klopt …paarden kunnen wel schuimen door stress!
Het is alleen maar goed dat er gecontroleerd als er misstanden lijken te zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 07:50

Lithya schreef:

Een paard avond aan avond op hoge snelheid door een piste laten galopperen is wel degelijk een slechte belasting die kan leiden tot blessures. Het is niet een galopje over een strand ofzo. Maar in een kleine ruimte, dus niet rechtuit, en ook bepaald niet eenmalig. Die shows worden niet alleen regelmatig opgevoerd maar er moet ook voor getraind worden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:15

Op het Instagram account staat een filmpje met stukjes van training en show lijkt het, en wat daar te zien is is nu niet echt een prettig beeld: https://www.instagram.com/reel/DKHAAovM ... kwY2pnd3Vq

Is het anno 2025 nog echt nodig op deze manier te werken met paarden voor zo’n show? Of is het tijd het type show aan te passen als het blijkbaar niet kan zonder dit soort beelden?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:26

RianneH schreef:
Op het Instagram account staat een filmpje met stukjes van training en show lijkt het, en wat daar te zien is is nu niet echt een prettig beeld: https://www.instagram.com/reel/DKHAAovM ... kwY2pnd3Vq

Is het anno 2025 nog echt nodig op deze manier te werken met paarden voor zo’n show? Of is het tijd het type show aan te passen als het blijkbaar niet kan zonder dit soort beelden?

Precies. Anno nu moeten we ons afvragen of we dit nog wel moeten willen.

LaPluche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:27

Zoals die man met dat steigerende paard, die dan ook totaal en compleet in de mond van het paard hangt, daar vind ik wel wat van. Sws ben ik wel tegen dieren die in de "vermaak" industrie werken.
Circus dieren zijn niet meer van deze tijd.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:32

Koper schreef:
Lithya schreef:

Een paard avond aan avond op hoge snelheid door een piste laten galopperen is wel degelijk een slechte belasting die kan leiden tot blessures. Het is niet een galopje over een strand ofzo. Maar in een kleine ruimte, dus niet rechtuit, en ook bepaald niet eenmalig. Die shows worden niet alleen regelmatig opgevoerd maar er moet ook voor getraind worden.

Ze staan door de week op een eigen stal, weekenden staan ze dan op locatie en erna gaan ze weer naar de stal en wei.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:41

Ik ben geen peta fan en veel van hun argumenten slaan vaak nergens op maar in het geval van Cavalluna hebben ze op bepaalde punten zeker gelijk.
Ik ben bij de show geweest en weggelopen omdat ik het dierenleed niet kon aanzien. Ik kreeg plaatsvervangende pijn in mijn mond en flanken.
Lekker stoppen wat mij betreft.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:47

Christiene schreef:
Ze staan door de week op een eigen stal, weekenden staan ze dan op locatie en erna gaan ze weer naar de stal en wei.

En dat maakt het okee om ze zo hard op een klein cirkeltje te laten galopperen?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:55

Ik zie wat dingen die beter zouden kunnen (pony slaan met zweep, aan de mond teugel hangen met steigeren, en paard die te hard gaat en onderuit gaat bijvoorbeeld)

Absoluut ruimte voor verbetering!

Maar dat een paard die in verzameling loopt rollkur wordt genoemd slaat echt de plank compleet mis. Hopelijk beseffen jullie dat als een rechter ze hier gelijk in geeft dat het afgelopen is met al het dressuur rijden. En ook met de andere sporten..want wat denk je van de marathon waar er ook op korte stukken flink hard gegallopeerd wordt?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 09:00

Christiene schreef:

Ze worden ook getraind tussen de shows door, dus ze staan echt niet alleen maar in de stal en op de wei na de shows.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 09:21

Wij zijn meerdere keren geweest en we werden tijdens de shows ook niet altijd even blij van het beeld.
Opengesperde monden, oren plat in de nek, zwiepende staarten en andere signalen van stress.
Ik vraag me ook af of we dit nog wel moeten willen anno nu.
Ik denk dat Peta zeker overdrijft, maar wij gaan in ieder geval niet meer.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 09:39

Ik denk dat dit soort shows niet meer van deze tijd zijn.
Alle voorstellingen en circus activiteiten met dieren zijn wel klaar.
Het is sneu voor de betrokkenen, maar de tijden veranderen ten gunste van de dieren

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 09:49

Het is in principe inderdaad gewoon een circusshow waar je naar kijkt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:31

RianneH schreef:

Dat ziet er zeker niet fijn uit. Als ik in het publiek had gezeten was ik absoluut weggelopen. Circus show idd :n

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:39

Elisa2 schreef:
Ik zie wat dingen die beter zouden kunnen (pony slaan met zweep, aan de mond teugel hangen met steigeren, en paard die te hard gaat en onderuit gaat bijvoorbeeld)

Absoluut ruimte voor verbetering!

Maar dat een paard die in verzameling loopt rollkur wordt genoemd slaat echt de plank compleet mis. Hopelijk beseffen jullie dat als een rechter ze hier gelijk in geeft dat het afgelopen is met al het dressuur rijden. En ook met de andere sporten..want wat denk je van de marathon waar er ook op korte stukken flink hard gegallopeerd wordt?

De soep zal zo heet niet gegeten worden. Maar de wedstrijdsport is ook zeker iets waar we met zijn allen kritisch naar moeten zijn. Zeker de topsport waar het vooral om ego en geld gaat. Het feit dat Andreas Helgstrand weer vrolijk de ring in rijd. En dus weer dagelijks op een paard zit vind ik behoorlijk zorgelijk.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:01

Het gaat me meer om dat alles tegenwoordig lukraak rollkur genoemd wordt.

Paarden zijn in principe prima inzetbaar in shows, wedstrijden etc. Alleen niet als het ten koste van hun welzijn gaat. Waar die grenzen liggen, dat is goed om te bepalen.

Het is namelijk niet alsof ze het bij een particulier over het algemeen beter hebben.. alleen dat komt niet onder de aandacht.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 13:19

Koper schreef:
Lithya schreef:

Dan wordt de volgende stap barrage op direct op tijd rubrieken verbieden. Op hoge snelheid galopperen, springen en kort draaien.

Zeker hebben ze op punten gelijk. Ik hoop alleen echt dat mensen wakker worden en de paardensport echt richting einde aan het gaan is.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:05

Ik ben in 2024 en 2023 geweest. Vond het beeld in 2023 vriendelijker dan in 2024 maar heb er ook niet echt veel kijk op. Wel heb ik het weer wel gezien na 2x.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:36

Laten we eerst maar eens stoppen met direct reageren dat PETA overdrijft. Het filmpje geeft gewoon aan dat ze dus een punt hebben. Deze discussie blijft gaande zolang we onze kop in het zand steken.

Als het zo moet, dan maar niet. Dan is de paardensport inderdaad maar ten dode opgeschreven. Ben blij dat PETA zich er wel druk om maakt.

Iemand enig idee hoe dit nu verder gaat via het OM?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:39

Ik vind dat filmpje er ook niet echt goed uitzien. Die "Kapriole" is iets wat bij de Lippizaners in Wenen ook getoond wordt, maar die worden niet met de zweep geslagen om ze daartoe te bewegen, althans, ik heb dat nooit gezien of gehoord. Dat zijn allemaal hengsten die allerlei showbewegingen van nature zouden vertonen. Als men vindt een Shetlander met een zweep te moeten africhten, dan staat dat nogal zielig. Ik vind trouwens dat paarden best enig (passend) werk mogen verrichten voor hun zeer dure onderhoud hoor. Deze paarden zien er wel goed doorvoed uit in elk geval. Ik zou zelf niet naar zo'n show gaan kijken, een beetje uit de tijd is het wel. Vroeger richtte men paarden af voor in de oorlog, bijv. die capriole was om tegenstanders weg te schoppen. Ook de "military" was voor de training van paarden en hun ruiters om inzetbaar te zijn in de oorlog.Toen er nog cavalerie was.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:41

anjali schreef:
Ik vind dat filmpje er ook niet echt goed uitzien. Die "Kapriole" is iets wat bij de Lippizaners in Wenen ook getoond wordt, maar die worden niet met de zweep geslagen om ze daartoe te bewegen, althans, ik heb dat nooit gezien of gehoord. Dat zijn allemaal hengsten die allerlei showbewegingen van nature zouden vertonen. Als men vindt een Shetlander met een zweep te moeten africhten, dan staat dat nogal zielig. Ik vind trouwens dat paarden best enig (passend) werk mogen verrichten voor hun zeer dure onderhoud hoor. Deze paarden zien er wel goed doorvoed uit in elk geval. Ik zou zelf niet naar zo'n show gaan kijken, een beetje uit de tijd is het wel. Vroeger richtte men paarden af voor in de oorlog, bijv. die capriole was om tegenstanders weg te schoppen. Ook de "militairy" was voor de training van paarden en hun ruiters om inzetbaar te zijn in de oorlog.Toen er nog cavalerie was.

Maar zo'n paard kan er toch niets aan doen dat het onderhoud duur is. Daar kies je als mens toch echt zelf voor. Het hebben van een paard is nog altijd een luxe. Hoeft het dier niet onder te lijden.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 14:52

Gnome schreef:
anjali schreef:
Ik vind dat filmpje er ook niet echt goed uitzien. Die "Kapriole" is iets wat bij de Lippizaners in Wenen ook getoond wordt, maar die worden niet met de zweep geslagen om ze daartoe te bewegen, althans, ik heb dat nooit gezien of gehoord. Dat zijn allemaal hengsten die allerlei showbewegingen van nature zouden vertonen. Als men vindt een Shetlander met een zweep te moeten africhten, dan staat dat nogal zielig. Ik vind trouwens dat paarden best enig (passend) werk mogen verrichten voor hun zeer dure onderhoud hoor. Deze paarden zien er wel goed doorvoed uit in elk geval. Ik zou zelf niet naar zo'n show gaan kijken, een beetje uit de tijd is het wel. Vroeger richtte men paarden af voor in de oorlog, bijv. die capriole was om tegenstanders weg te schoppen. Ook de "militairy" was voor de training van paarden en hun ruiters om inzetbaar te zijn in de oorlog.Toen er nog cavalerie was.

Maar zo'n paard kan er toch niets aan doen dat het onderhoud duur is. Daar kies je als mens toch echt zelf voor. Het hebben van een paard is nog altijd een luxe. Hoeft het dier niet onder te lijden.

Klopt, maar veel mensen verwachten toch enige tegenprestatie van het paard. Als die jong en gezond genoeg is om iets te doen. Dat vind ik heel normaal maar het moet wel passend werk zijn waar het paard niet onder lijdt .Een jong gezond paard helemaal niets laten doen is meestal ook niet bevordelijk voor zijn welzijn.Of wou je ze allemaal loslaten in de Oostvaarder Plassen ? :(