Gezichtsuitdrukking verraadt gevoelsleven van paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Gezichtsuitdrukking verraadt gevoelsleven van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 17:09

NPO Radio1
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Er valt veel meer aan het paardengezicht af te lezen dan men tot nu toe wist. Dat concluderen onderzoekers van de universiteit van Portsmouth nadat ze meer dan 72 uur aan paardenbeeldmateriaal bekeken. Ze hadden ook even kunnen bellen met paardengedragsdeskundige Paula van de Geest. Die wist allang dat je aan de gezichtsuitdrukkingen van paarden hun gemoedstoestand kunt aflezen.

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een video.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 17:47

Goh, dat is 40 jaar geleden al eens beschreven.
Iemand z’n boekenkast eens uitgepluisd en vervolgens een wetenschappelijk sausje er overheen gegoten heeft?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 17:58

ikke schreef:
Goh, dat is 40 jaar geleden al eens beschreven.
Iemand z’n boekenkast eens uitgepluisd en vervolgens een wetenschappelijk sausje er overheen gegoten heeft?

In de psychologie ‘ontdekten’ wetenschappers ooit dat niet alleen de baby zich aan de moeder hecht, maar de moeder zich ook aan de baby hecht. De wonderen zijn de wereld nog niet uit. :')
Altijd leuk dat wetenschappelijk onderzoek, maar soms klinkt het echt gewoon idioot. :=

Sintara

Re: Gezichtsuitdrukking verraadt gevoelsleven van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:24

In de medische wereld is het belangrijk om niet van aannames uit te gaan, maar hypotheses daadwerkelijk te toetsen :)

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:31

Precies dat, er moet wel bewijs zijn.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:42

Sintara schreef:
In de medische wereld is het belangrijk om niet van aannames uit te gaan, maar hypotheses daadwerkelijk te toetsen :)

Daar kun je gewoon de boeken van o.a. Hempfling en Linda Tellington Jones op nalezen. Daarin worden deze onderwerpen vrij uitgebreid en gedetailleerd beschreven.
Na 40 jaar paarden bezit kan ik je vertellen dat die beschrijvingen gewoon kloppen en met mij een groot deel van de paardenbezittende wereld.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 18:48

Ik hoorde het stuk vanochtend op de radio, voor niet-paardenmensen ging er toch een wereld open, maar er werd ook gezegd dat echte paardenmensen dit allang wisten en konden duiden :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 19:07

prompter schreef:
Ik hoorde het stuk vanochtend op de radio, voor niet-paardenmensen ging er toch een wereld open, maar er werd ook gezegd dat echte paardenmensen dit allang wisten en konden duiden :)

Maar buitenstaanders weten wel meer niet en het is ook niet realistisch om overal alles van te willen of kunnen weten.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 21:31

ikke schreef:
Sintara schreef:

Daar kun je gewoon de boeken van o.a. Hempfling en Linda Tellington Jones op nalezen. Daarin worden deze onderwerpen vrij uitgebreid en gedetailleerd beschreven.
Na 40 jaar paarden bezit kan ik je vertellen dat die beschrijvingen gewoon kloppen en met mij een groot deel van de paardenbezittende wereld.

Tja, zo zijn er ook veel en uitgebreide verhalen over de platte aarde en het belang van sterrenbeelden. Het is maar goed dat er gecheckt is of dat wel klopt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 21:37

Sintara schreef:
ikke schreef:

Tja, zo zijn er ook veel en uitgebreide verhalen over de platte aarde en het belang van sterrenbeelden. Het is maar goed dat er gecheckt is of dat wel klopt

Dat heeft Tante Taart mij in ieder geval wel geleerd. Daar heb ik geen onderzoek voor nodig.

Ze heeft het intussen ook aan wat studenten getoond :D

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 21:46

Een van mijn paarden praat met zijn ogen.Hij keek in mijn ogen vervolgens naar het weiland en weer in mijn ogen. Heel bewust en duidelijk.
Dit heb ik ook een golden retriever zien doen die wees met zijn ogen dat zijn baasje in de schuur was.
Het verschil tussen mensen en dieren is niet zo groot als we denken.De verpakking is vooral opvallend anders de inhoud niet.Nou ja..en de taal van dieren.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 23:46

Mijn eerste gedachte was die van ‘no shit Sherlock’, het is toch al lang bekend dat een paard evenveel gezichtsuitdrukkingen heeft als een mens?
En net als Ikke zegt, dit is al lang beschreven in de boeken die we vroeger lazen.
Plus uit ervaring toch ook weten.

Maar oké, wetenschap gaat over het echt absoluut aantonen en in dat licht zou het kunnen dat er nieuwe inzichten zijn bewezen dmv onderzoek.

En het is imo goed dat hier aandacht voor is, want het is alleen maar goed als de paarden goed gelezen en begrepen worden, daar ontbreekt het toch regelmatig nog wel aan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:14

Marigold schreef:
Mijn eerste gedachte was die van ‘no oliebol Sherlock’, het is toch al lang bekend dat een paard evenveel gezichtsuitdrukkingen heeft als een mens?
En net als Ikke zegt, dit is al lang beschreven in de boeken die we vroeger lazen.
Plus uit ervaring toch ook weten.

Maar oké, wetenschap gaat over het echt absoluut aantonen en in dat licht zou het kunnen dat er nieuwe inzichten zijn bewezen dmv onderzoek.

En het is imo goed dat hier aandacht voor is, want het is alleen maar goed als de paarden goed gelezen en begrepen worden, daar ontbreekt het toch regelmatig nog wel aan.

Dat is inderdaad wel een punt, je vindt de voorbeelden zonder moeite op Bokt :roll:

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:28

Weer zo’n wetenschapper die is afgestudeerd in open deur theorie.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 09:16

Ja het is iets wat de meeste paardenmensen al lang weten, net zoals alle andere dieren ook hun eigen lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen hebben en dat als je je dier goed kent je meestal wel weet wat deze betekenen.

Als alles tegenwoordig "bewezen" moet worden door studies, dan is het wel goed dat er zo'n studie is.

Zie wel dat een hoop mensen er regelmatig naast zitten met het beweren van painfaces gebaseerd op 1 foto moment opname. Dus ik hoop dat dit vooral gaat om de beoordeling irl met het totale pakketje.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 11:43

‘t klinkt een beetje als het HAVO profiel werkstuk biologie.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 12:16

Dit soort onderzoeken zijn nodig om weer verder te gaan met onderzoek wat daarop bouwt. Ze zullen wellicht iets willen onderzoeken over de emoties van paarden, maar geen wetenschappelijke onderbouwing van dit aspect hebben gehad. Nu dus wel.

Een ander voorbeeld is zoals in de VS, waar een onderzoek is geweest met de uitkomst dat LHBTI+ kinderen mentaal beter in hun vel zitten bij ouders die hen respecteren en accepteren. Dat is ook zo'n onderzoek waarbij je denkt vork gevonden in bestekla, maar zo'n onderzoek kan wel bijdragen aan bijvoorbeeld voogdijschap bij scheidingen, of om nieuwe ingevoerde wetten aan te vechten.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 19:35

Elisa2 schreef:
Ja het is iets wat de meeste paardenmensen al lang weten, net zoals alle andere dieren ook hun eigen lichaamstaal en gezichtsuitdrukkingen hebben en dat als je je dier goed kent je meestal wel weet wat deze betekenen.

Als alles tegenwoordig "bewezen" moet worden door studies, dan is het wel goed dat er zo'n studie is.

Zie wel dat een hoop mensen er regelmatig naast zitten met het beweren van painfaces gebaseerd op 1 foto moment opname. Dus ik hoop dat dit vooral gaat om de beoordeling irl met het totale pakketje.

Niet anders dan de drie kruintjes van Linda Tellington Jones....

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 20:01

Straks gaat er nog iemand beweren dat paarden emoties hebben ....
(kan geen sarcastisch icoontje vinden :D )

Ieder mens die dieren/paarden heeft weet dit toch allang ?,
Soms vind ik het apart dat er bewijs gevonden moet worden voor iets "normaals".
Wetenschap kan heel nuttig/zinnig zijn maar soms is praktijk m.i. ook voldoende.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 21:21

jetm schreef:
Straks gaat er nog iemand beweren dat paarden emoties hebben ....
(kan geen sarcastisch icoontje vinden :D )

Ieder mens die dieren/paarden heeft weet dit toch allang ?,
Soms vind ik het apart dat er bewijs gevonden moet worden voor iets "normaals".
Wetenschap kan heel nuttig/zinnig zijn maar soms is praktijk m.i. ook voldoende.

Nee, zo werkt dat helaas niet met wetenschappelijk onderzoek. Daarbij moet elke uitspraak onderbouwd zijn met gedegen vooronderzoeken of bronnen naar eerdere onderzoeken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 08:31

Ja best bijzonder inderdaad..maar als het positief is uiteindelijk voor de dieren dan ben ik voorstander..dus kom maar op met die studie dat paarden ook emoties hebben. :D

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:43

Ik ben er gisteren wat dieper in gedoken en het is best een mooi onderzoek, waarin zeer gedetailleerd omschreven staat welke gezichtsuitdrukkingen worden waargenomen (welke spieren aangespannen, welke juist ontspannen, etc etc) waardoor ze een heel mooie en heel uitgebreide lijst hebben die ze in volgende (gedrags)onderzoeken kunnen gebruiken om gedrag te kwantificeren.

Het gaat dus een heel stuk verder dan goed nieuws! Paarden hebben gezichtsuitdrukkingen :D

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:57

Ik hoop dat ze die gegevens in een app zetten lijkt me leuk :) .