Anky van Grunsven is manusje-van-alles voor dochter bij CSIO De Wolden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Anky van Grunsven is manusje-van-alles voor dochter bij CSIO De Wolden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-25 16:55

RTV Drenthe
Sport

Ava Eden van Grunsven. Foto: © FEI/Lukasz Kowalski

PAARDENSPORT - Hoog bezoek bij het internationale jeugdconcours voor springruiters in Veeningen. Dressuurkoningin van Nederland en drievoudig olympisch kampioene Anky van Grunsven (57) meldde zich als groom van haar dochter Ava Eden (18).

"Ik ben mee als verzorger van het paard, voor de gezelligheid en om de vrachtwagen te rijden. Eigenlijk een manusje-van-alles", reageert Van Grunsven. "Verder ben ik, denk ik, een moeder zoals alle andere moeders. Je hoopt dat je dochter het goed doet. Maar ik ben niet mega-nerveus. Gewoon een beetje want dat hoort erbij. En verder vind ik het gewoon leuk om samen op pad te gaan."

Dochter Ava Eden van Grunsven
Maar als je moeder negen olympische medailles heeft gewonnen, weet je dat mensen je 'als dochter van' herkennen. "Ik doe aan springen en niet aan dressuur. Daarom word ik niet vaak met haar vergeleken. Dus dat is wel fijn", legt Ava Eden uit.

En je zou denken dat de dochter van Anky van Grunsven voor dressuur zou kiezen. "Ik kom juist uit een spring-familie", licht Anky toe. "Heel mijn familie springt. Dus ik was de degene waar het 'misging'. Maar ik vind het wel leuk dat mijn zoon en dochter allebei springen, Want ik was toen niet zo stoer." En net als haar moeder droomt ook Ava Eden ervan om medailles op belangrijke toernooien te winnen. "Ik denk dat het bij springen wel iets lastiger is dan bij dressuur. Maar het moet wel lukken."

'Plezier moet voorop staan'
Moeder Anky wil juist benadrukken dat plezier voorop moet staan. "Ik denk dat ik met die instelling zover ben gekomen. En je moet vooral genieten van het moment, want je weet niet wat morgen brengt."

Thuisonderwijs
Hoe lastig het is om op jonge leeftijd al als internationaal springruiter de wereld over te reizen, zien we aan de 14-jarige Lieselot Kooremans. Zij is de dochter van Raf Kooremans die vorig jaar zomer als eventing-ruiter ons land vertegenwoordigde bij de Olympische Spelen van Parijs. Het gezin woont net over de grens in het Belgische Turnhout.

"Bij ons in de buurt is er niet echt een school die meewerkt en dus krijgt Lieselot thuisonderwijs", legt Raf uit. "Ik rij nu 's morgens al mijn paarden en pony's en 's middags leer ik voor school", vult Lieselot aan.

Bondscoach Edwin Hoogenraat beaamt het verhaal van de familie Kooremans. "Het is voor die kinderen best wel zwaar. Ze doen heel veel schoolwerk in de vrachtwagen. Ze krijgen huiswerk mee en doen veel online. Dus het is niet zo dat het hier 'een grote speeltuin' voor ze is."

Nederland wint landenwedstrijd
Lieselot Kooremans wint samen met Pedro Mansur, Amy Tan en de regerend Nederlands kampioen Joep Schaap de landenwedstrijd voor Children. Dat is de leeftijdscategorie van twaalf tot en met veertien jaar. Ze is de enige amazone van de Nederlandse equipe die in beide omlopen foutloos blijft.

Toegang gratis
Bij het concours in Veeningen strijden 580 paarden uit heel Europa tegen elkaar. De jongste ruiter is 12, de oudste is 22. Het concours duurt nog tot en met zondag en de entree voor publiek is gratis.
Laatst bijgewerkt door Nieuwsredactie op 31-05-25 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tekst aangepast