KFPS: Mees 497 als Grand Prix-hengst terug naar Zweden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

KFPS: Mees 497 als Grand Prix-hengst terug naar Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-25 19:09

KFPS
Fokkerij

Afbeelding ter illustratie. Dit is niet Mees 497. Foto: Marlies Trap Fotografie

Op de Subtop wedstrijd in Haskerhorne vorig weekend behaalde Mees 497 Sport Elite (Tymon 456) in zijn Grand Prix-debuut meteen een ruime winstpunt. ‘Daarmee mag de hengst zich officieel bij het groepje Friese paarden voegen die Grand Prix-geklasseerd zijn’, is zijn ruiter Marc Peter Spahn trots.

‘Vroeger wilde ik graag zodra ik de benodigde punten bij elkaar gereden had, starten in de koningsklasse’, blikt Peter Spahn terug. ‘Tegenwoordig wacht ik wat langer, misschien wel té lang. Dan vind ik het wel fijn om in de Inter II te blijven en in die proeven mooie 67%-scores te behalen. Natuurlijk had ik de Grand Prix thuis al wel eens doorgereden; ik wist wel dat Mees 497 wel aan het allerhoogste niveau toe was. Het moest maar eens gebeuren.’

Nog onervaren
De bodem was wat zwaar door de droogte van de laatste weken, wat invloed had op de prestatie van de hengst. ‘Vooral in het tweede deel van de proef raakte Mees 497 vermoeid’, aldus de ruiter. ‘Dat leidde tot fouten in de wissels en een mindere piaffe. De hengst is nog onervaren op dit niveau. Hij moet nog leren zijn energie beter te verdelen tijdens de proef, al is zijn uithoudingsvermogen in principe goed.’ Ondanks de foutjes kwam er nog een mooie 61,196% op het protocol te staan. Overigens rijdt Spahn de hengst op een trens. ‘Daar laat hij zich heel fijn mee rijden, waarom zou ik dan een stang en trens gebruiken’, luidt zijn commentaar.

Indrukwekkende prestatie
De prestatie van Mees 497 is indrukwekkend voor een Grand Prix-debuut, zeker gezien de omstandigheden en zijn beperkte ervaring op dit niveau. De combinatie laat veel potentie zien voor de toekomst. Maar het blijft voorlopig bij één GP-wedstrijd voor het duo Peter-Mees 497. De 13-jarige hengst – begin dit jaar werd hij definitief goedgekeurd op afstammingen – heeft inmiddels de reis terug naar Zweden gemaakt, waar hij opnieuw onder de hoede is van zijn eigenaresse Sandra Åhs Nilsson van Stoeterij Aftonmora Friesians in Zweden.

Stroomversnelling
Peter Spahn: ‘Hoewel ik wist dat onze samenwerking zou eindigen — onder andere vanwege het feit dat we geen sperma naar Zweden kunnen exporteren — kwam dit afscheid toch sneller dan verwacht. De communicatie over de timing had misschien duidelijker gekund, maar soms verlopen dingen anders dan voorzien en komt alles in een stroomversnelling. Dat neemt niet weg dat ik met ontzettend veel voldoening terugkijk op de weg die we samen hebben afgelegd. Mees 497 heeft zich ontwikkeld tot een hengst van topniveau, en het was een eer om hem te mogen trainen en uitbrengen. Zijn debuut in de Grand Prix was een kroon op ons werk, en ik ben trots dat ik hem heb mogen begeleiden tot dit hoogste niveau binnen de dressuursport. Ik wens Sandra veel succes en plezier met deze bijzondere hengst terug op Zweedse bodem, zowel in de fokkerij als in de sport.

Echte persoonlijkheid
De klik met Mees 497 was er niet meteen, zo blikt de ruiter terug. ‘Hij kwam hier omdat zijn vorige amazone, Leonie Evink, zwanger was. Zij leste al bij ons, en ik kende hengst dus al. Maar de band tussen Leonie en Mees 497 was ontzettend sterk, en hij moest heel erg aan mij wennen. Als Leonie hier op stal was, dan was hij altijd zo blij! Ik wilde graag dat Mees 497 ook zo op mij zou reageren … Op een gegeven moment zag hij in dat ik ook wel aardig was. Toen vonden we elkaar en ging het rijden ook veel beter. Het is frappant dat mijn buurmeisje en hij elkaar ook heel goed lagen. Zij reed Mees 497 toen ik mijn been gebroken had. Stiekem is hij gewoon een damespaardje, denk ik … Ik ga hem missen, hij is een echte persoonlijkheid met een fantastisch karakter.’

Dankbaar voor samenwerking
Inmiddels is Mees 497 gisteravond in Zweden gearriveerd. Sandra Åhs Nilsson van Aftonmora Friesians meldt op Facebook (zie hieronder): ‘We kochten Mees bijna vijf jaar geleden en voor ons was het doel heel duidelijk: we wilden hem naar Grand Prix-niveau in de dressuur brengen, een doel dat onlangs in Nederland werd bereikt. Natuurlijk was dat debuut slechts het begin van zijn potentiële Grand Prix-avontuur met zo’n fantastische ruiter als Marc Peter Spahn. We zijn trots en dankbaar voor de jarenlange samenwerking en alle inspanningen die zijn geleverd om Mees zo goed mogelijk op te leiden.’

Aantrekkelijk voor Zweedse fokkerij
‘Nu denken we dat het tijd is om ons ook te richten op Mees’ fokkerij carrière, nadat hij eerder dit jaar zijn goedkeuring voor nakomelingen kreeg. Voor de Scandinavische markt is Mees een zeer aantrekkelijke hengst om in te zetten vanwege zijn formaat, rijdbaarheid en werkwillige, vriendelijke karakter. We zijn momenteel op zoek naar geschikte ruiters in Zweden om Mees op het hoogste niveau te blijven uitbrengen. Maar we hebben nog geen haast om met wedstrijden te beginnen, omdat we geloven dat Mees de tijd moet krijgen om te wennen aan zijn nieuwe leven.’ (CD)

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.