Algemeen
Ingezonden door een Bokker

Op 23 april is Andries Veeneman, de bedenker en maker van de bekende ‘onafhankelijk geveerde’ HCA Sulky, en Huifbedwagen ‘nieuwe’ stijl, overleden. Dit betekent dat ook de levering van de sulky’s en de huifbedwagens in de toekomst zal eindigen.
HCA Technische Dienstverdeling
De wortels van HCA Technische Dienstverlening liggen in de molenbouw, met als specialiteit het verplaatsen van silo’s en installaties van veevoederfabrieken. Het bedrijf is in 1982 gestart door Andries Veeneman en heeft de eerste jaren als handelsonderneming gedraaid. In 1994 werden de werkzaamheden in de molenbouw steeds minder door de ingetreden mestwet. Als gevolg hiervan is HCA Technische Dienstverlening zich gaan richten op de hobby van Andries, het bouwen en repareren van koetsen voor de aangespannen sport.
Sulky’s
Op verzoek van een sulkyrijdster met rugklachten kwam de eerste onafhankelijk geveerde sulky tot stand. Hiervan zijn er vele gemaakt, in verschillende uitvoeringen. Met plaatwielen, met rechte spaakwielen en sinds een aantal jaren met sportieve gebogen spaakwielen. Met panzitting of met comfortabel stoeltje met rugleuning.
Huifbedwagen
Bij het zien van een vierwielige huifbedwagen dat wat moeizaam door het zand van de manege werd voortgetrokken, bedacht Andries dat dat makkelijker moest kunnen. Dat heeft hem menig nachtelijk uur in de werkplaats gekost, tot het punt dat zijn vrouw Anneke dreigde de stoppen eruit te draaien zodat hij in het donker kwam te zitten en hij wel naar bed moest.
Het vele denk-, las- en montagewerk resulteerde in een driewielig voertuig wat voor koetsier, paarden en óók de cliënt prettiger werd om mee te rijden. Andries was een innovatief man dat graag meedacht met zijn klanten.