Henk Roel Krol na vijftien jaar afwezigheid Districtkampioen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Henk Roel Krol na vijftien jaar afwezigheid Districtkampioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 17:46

Hoefnet
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Afgelopen weekend werd de samengestelde menwedstrijd in Zuidwolde verreden, die dit jaar tevens diende als Districtkampioenschap voor Mendistrict Noord. De meest opvallende winnaar was Henk Roel Krol, die dit jaar na vijftien jaar afwezigheid terugkeerde in de sport en in Zuidwolde gekroond werd tot Districtkampioen tweespan pony’s klasse L.

We gingen erover met hem in gesprek. “Allereerst wil ik graag kwijt dat ik de wedstrijd in Zuidwolde top georganiseerd vond. Het hele weekend verliep vloeiend, het terrein lag er top bij, de vaardigheid was uitdagend genoeg en de hindernissen waren voor het publiek goed te volgen. Ik moet zeggen dat ik de afgelopen jaren ook al graag naar Zuidwolde kwam, maar dan als bezoeker”, steekt Henk Roel Krol van wal.

Van fokkerij naar sport
“Voordat ik stopte, reed ik heel even tandem, maar daarvoor lag mijn focus ook al bij de tweespan pony’s. Ik heb de wedstrijdsport destijds naast me neergelegd omdat ik steeds drukker werd met onze fokkerij Welshpony’s thuis. Ik ben daar vijftien jaar lang met heel veel plezier erg actief in geweest, maar door de wolf bij ons in de omgeving is het houden van veel pony’s (en veulens) geen pretje meer. Ik heb daarom besloten de fokkerij kleiner te maken en daardoor kwam er weer meer tijd voor de sport.”

De sport is Henk Roel Krol de afgelopen jaren blijven trekken. “Het is niet zo dat ik het niet meer leuk vond, het is wat dat betreft altijd blijven kriebelen en ik ging ook altijd graag nog bij wedstrijden kijken. Dat ik nu weer terug ben én zelfs een van de moeders van de pony’s waarmee ik start zelf gefokt is, dat vind ik heel gaaf.” Henk Roel rijdt nu met twee jonge dekhengsten van vijf jaar oud, De Weyerds Hello i’m Incredible en Rotans Red Flash. Laatstgenoemde is zelf gefokt. “De iets oudere en meer ervaren Thunders Renz stond naast Rotans Red Flash in de marathon en dat ging als een speer! Thunders Renz en De Weyerds Hello i’m Incredible zijn van Marlou Postma, we rijden de wedstrijden samen en dat is super leuk!”

Dressuur nu sterk onderdeel
Waar vijftien jaar geleden de dressuur absoluut niet het sterkte onderdeel was voor Henk Roel, is dat nu helemaal omgeslagen. Met zijn score van 51.50 eindigde hij maar 0.17 strafpunten achter Karlijne Ramaker, de winnaar van de dressuur. In de vaardigheid viel er vervolgens een bal en daardoor stond hij voor de marathon op iets meer dan drie strafpunten achter Karlijne. “Maar de marathon ging echt niet normaal, dat liep geweldig! Ik was op de eerste dag ook al super blij met de dressuur. In het verleden was dat niet mijn sterke kant, ik vond de marathon veel leuker en gaf daarom minder priorieit aan de dressuur. Onze trainingen zien er nu anders uit, veel dressuurmatiger en serieuzer in dat opzicht. Ik moet ook eerlijk bekennen dat nu het span het steeds beter gaat doen in de dressuur, ik het daardoor ook steeds leuker vind worden. Je voelt meer, boekt vooruitgang en bent écht ergens mee bezig.”

Wat is Henk Roel zijn doel voor de komende jaren? “Wedstrijden blijven rijden, haha! Ik heb er veel schik aan, vind het hartstikke leuk om weer op wedstrijd te gaan. Ik wil met dit span graag naar het Z, dat is echt wel het doel waar we de komende jaren mee aan de slag gaan!”

• Klik hier voor alle resultaten
  • Klik hier voor het fotoalbum van Wilco van Driessen

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

Paintlinger

Re: Henk Roel Krol na vijftien jaar afwezigheid Districtkampioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 19:28

Wauw gefeliciteerd buurman

cp112

Re: Henk Roel Krol na vijftien jaar afwezigheid Districtkampioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 20:03

Het was een prachtig concours weer. Gefeliciteerd Henk Roel!