Sport

Afgelopen weekend vond de internationale wedstrijd in het Franse Saumur plaats, dat tevens diende als Frans kampioenschap voor de enkel-, twee-, en vierspan pony’s. Marie Verna (FRA) won de rubriek enkelspan pony’s en daarmee ook het Frans kampioenschap. Claire Lefort (FRA) eindigde als tweede en de derde plaats was voor Sebastien Pallen (BEL).
Niet zomaar een wedstrijd
Pieter van den Broeck (BEL) en Daniel Pineda Andic (ESP) wisten de Franse menners voor te blijven, zij wonnen de rubriek twee- en vierspan pony’s. Ook bij de 3* paarden deden de Spanjaarden goede zaken. Oliver Lange Felleman won bij de tweespannen en Jose Solana Marti won de 3* vierspan paarden rubriek.
We spraken na afloop met Pieter van den Broeck (BEL) over zijn overwinning. “Saumur is echt niet zomaar een wedstrijd. Ondanks dat we er nog niet eerder geweest waren, stond hij vanaf het begin van het seizoen op ons lijstje. Ik vind het vergelijkbaar met Lähden en Le Pin au Haras, top geregeld maar sportief gezien best een uitdaging!”
Rechtuit voor het binnenrijden
Pieter van den Broeck won op donderdag de dressuur met 50.30 strafpunten. Daarmee stond hij bijna drie strafpunten los op Mathieu Toublacn (FRA), de nummer twee. “Ik was heel blij met mijn proef, de pony’s deden het top. Het binnen rijden had wel een stuk beter gekund. Voordat je in Saumur de dressuurring binnen rijdt, moet je een behoorlijk stuk rechtuit rijden, en daarna pas rijd je op de middellijn de baan binnen. Ik was de verbinding met de pony’s daardoor iets kwijt geraakt, de eerste lijn was daardoor wat slordig.”
Na de marathon waren de rollen omgedraaid, voor aanvang van de vaardigheid stond Mathieu 0.24 strafpunten voor op Pieter. “De marathon is een uitdaging. De hindernissen zijn lang, het traject is niet licht en de koets schoof op de bodem van verschillende hindernissen meer dan ik gedacht op voorhand dacht. Best even schakelen dus, maar tegelijkertijd een hele mooie uitdaging! In de laatste paar hindernissen heb ik voor mijn gevoel wat laten liggen. Zo miste ik een poort en moest wat ruimer rijden omdat de koets schoof.”
Van alles mogelijk
Toch heeft Pieter dat in de vaardigheid meer dan goed kunnen maken! “Ja, ik zei voordat de vaardigheid begon al dat er vanalles mogelijk zou zijn. Ik zei dat ik kans had om te winnen, maar dat ik ook zomaar als vierde kon eindigen. Ik vind de vaardigheid een heel leuk spelletje, het telt in verhouding behoorlijk zwaar mee en je ziet vaak dat de snelle rijders een beter resultaat behalen.” Over de gehele dag bleven maar zeven deelnemers dubbel foutloos. Pieter won zijn rubriek met één gevallen bal op poort twee. Voor concurrent Mathieu vielen twee ballen (poort twee en dertien) en hij had 8.64 strafpunten voor tijdsoverschrijding. Uiteindelijk een klinkende overwinning, met negen strafpunten minder dan Eve Verna (FRA) de nummer twee, voor Pieter van den Broeck!
“We gaan nu richting CAI Bornem werken en daarna gaan de ogen op het WK in Le Pin au Haras, als we ons kwalificeren natuurlijk. Maar ik heb een goed gevoel, de pony’s staan er fijn aan. Ik heb sinds vorig jaar een nieuwe marathonpony die het heel goed doet, maar mocht er iets gebeuren heb ik ook nog een vierde pony als reserve. We kijken de komende maanden stap voor stap vooruit!”
Klik hier voor alle resultaten en de fotoalbums.
Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.