Topprestatie van Marc Peter Spahn en Parel op Belgisch kampioenschap

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Topprestatie van Marc Peter Spahn en Parel op Belgisch kampioenschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-25 17:29

KFPS
Sport

Marc Peter Spahn, hier met Jeroen 535. Foto: Aniek Molenaar Fotografie

Afgelopen week reed Marc Peter Spahn de Platinum Tour op het Belgisch kampioenschap in Lier. Omdat zijn hengsten Mees 497 en Jeroen 535 aan hun dekverplichtingen moesten doen, mocht Parel van de Goffert Ster Sport Elite (Goffert 369) van f/e Nienke Schrale de honneurs waarnemen. En dat deed hij met verve. In een indrukwekkende entourage en een sterk deelnemersveld eindigde de 12-jarige hengst als vierde.

Het was het eerste meerdaagse concours van deze combinatie. Parel staat sinds november op stal Spahn-Baron, waar Peter eerst rustig de tijd heeft genomen om hem te leren kennen en een combinatie te worden. De hengst is immers altijd alleen maar gereden door Nienke. Omdat zij acuut een nieuw onderkomen voor haar paarden moest zoeken na het overlijden van Jaap van der Meulen van Stoeterij Bommelsteyn, koos ze voor Peter als nieuwe trainer/ruiter voor Parel. Haar ander Grand Prix-hengst Joppe Ster Sport Elite AAA (Maurus 441) kon bij haar thuis staan, maar is inmiddels ook verhuisd naar Niebert.

Klein hartje
Op woensdag stond de Intermediaire B op het programma. "Het is dan even afwachten hoe de jury hem beoordeelt, omdat ze hem niet kennen", vertelt Nienke, die deze dag nog niet in Lier aanwezig kon zijn vanwege haar werk. "Maar ruim 67% was een veelbelovende score, waarmee Peter en Parel op dat moment op de vijfde plek stonden. Voor Parel was het heel wat; in zijn eentje op pad, zonder andere paarden. Hij is een stoer paard, maar heeft maar een klein hartje! Er stonden daar maar liefst 400 paarden, en hij voelde zich helemaal niet op zijn gemak. Toen ik op donderdag arriveerde, kwam hij wat tot rust, dat was een opluchting!"

Gemakkelijk
"Ik was zo blij met hem", vertelt Peter. "We hadden tot nu toe alleen nog maar op kleine wedstrijden gestart, en Nienke had al gewaarschuwd dat hij zo’n concours wel spannend zou vinden. Dat was ook zo, maar ik dacht tegelijkertijd 'Wow wat een paard, dat hij met al die spanning in zijn lijf toch zo gemakkelijk door de proef loopt en op zijn eerste grote evenement zo’n resultaat behaalt!'"

Internationaal
De tweede proef, de Inter II, werd op donderdagavond gereden. "Ik kon Peter helpen met losrijden; een paar ogen op de grond is altijd handig", aldus Nienke. "Vanwege de verlichte en steeds verschuivende lichtreclame op de boarding kregen we een grote storing in de overgang piaffe-passage, en in de laatste passen van de piaffe en de spanning bleef nog even terugkomen in de stap. Dit zijn dubbele coëfficiënten, en dan gaat de score hard naar beneden", vult Peter aan. "Toch is het goed om te merken dat hij zich herpakte en ondanks die zeer lage onderdelen nog gemakkelijk naar dik 65% reed."

Complimenten
Tijdens de kür op muziek, die op Inter A/B-niveau gereden werd, steeg Parel boven zichzelf uit. Peter: "ik voelde bij het afgroeten al dat het een 70%-score moest zijn. Het was een emotioneel moment om te beseffen dat Parel zo enorm zijn best gedaan heeft en het in zijn allereerste kür zo’n prestatie neerzet". Met 70.385% steeg de combinatie naar de vierde positie in het totaalklassement. Nienke genoot vanaf de zijlijn van de geslaagde proef van het duo. "Ze maakten geen enkele fout, zo knap! De jury kwam na afloop op ons af om Peter te complimenteren met zijn manier van rijden. Ze vonden dat hij zijn paard heel goed voor elkaar heeft. Ik ben geweldig trots op Peter en Parel!"

Nieuwe ambassadeur Friese paard?
Als kers op de taart betekent de tweede score boven de 67% (de eerste werd in Nederland gehaald) dat de combinatie nu internationaal mag starten. Peter: "Parel is echt een topper, hij verdient een mooie vermelding, misschien wordt hij straks de nieuwe grote ambassadeur van het Friese paard in de dressuursport in Europa?"

Uitslag Belgisch Kampioenschap Dressuur 2025 Platina Cup

Op de website van het KFPS zijn foto's van Marc Peter en Parel te zien.