Winnaar Kentucky Derby krijgt boete wegens overmatig zweepgebruik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Winnaar Kentucky Derby krijgt boete wegens overmatig zweepgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 22:23

Bokt Nieuwsredactie
Sport

De Kentucky Derby van 2014. Foto: Bill Brine/Wikimedia Commons

Er is ophef ontstaan rondom de winnaar van de Kentucky Derby van 3 mei 2025. De Venezolaanse jockey Junior Alvaredo versloeg met het 3-jarige paard Sovereignty de favoriet Journalism voor de ogen van 155.000 toeschouwers. Maar nu blijkt dat dit niet is gelopen volgens de spelregels. De 38-jarige jockey heeft zijn paard te vaak geslagen met de zweep. Bij de Kentucky Derby mag je het paard maximaal zes keer met de zweep aanmoedigen, hij deed dit acht keer, zo bleek uit de beelden. De Horseracing Integrity and Safety Authority (HISA), het orgaan dat waakt over veiligheid en welzijn in de paardensport, heeft hem dan ook gestraft.

De wedstrijd vond plaats in Louisville, in de Verenigde Staten. Junior Alvarado is een zeer bekende naam in de rensportwereld en won in zijn hele loopbaan als jockey al 2238 races. In totaal reed hij al meer dan 150 miljoen dollar (134 miljoen euro) aan prijzengeld bij elkaar. In december 2024 ging hij ook al eens de fout in, toen bij het Cherokee Mile-event. Hier gaf hij zijn paard één zweepslag te veel en ook toen volgde een sanctie. Ook nu krijgt het zweepgebruik gevolgen voor hem. Hij mag de overwinning behouden, maar heeft wel een boete opgelegd gekregen van 62.000 dollar, omgerekend 55.000 euro. Dat is 20% van het prijzengeld dat hij verdiende door de Kentucky Derby te winnen. Dit bedroeg 310.000 dollar oftewel 277.000 euro. Ook mag hij de komende twee racedagen, op 29 en 30 mei 2025, niet starten. De Amerikaanse media dook op dit verhaal en wilde tekst en uitleg van hem. Op CNN en in The Guardian laat hij weten: “ik was mijn tel kwijt. Het is zó’n belangrijke race, en je hebt zóveel aan je hoofd. Toen ik merkte dat de favoriet naast me kwam, deed ik wat ik moest doen. Ik had geen tijd om na te denken over het aantal slagen. Ik wilde gewoon de grootste race van Amerika winnen.”

De Kentucky Derby wordt elk jaar gehouden op de eerste zaterdag van mei. De race is 2 kilometer lang en behoort tot de Triple Crown. Ook de Preakness Stakes (Baltimore, Maryland, 1910 meter) en Belmont Stakes (San Diego, Californië, 2400 meter) horen bij de Triple Crown. Als een paard alle drie deze races weet te winnen, geldt dat als het allerhoogste wat een renpaard kan bereiken.

In beroep
Alvarado kan in beroep gaan tegen zijn opgelegde straf. Hij twijfelt hierover: “ik wil dat dit voorbij is en dit achter me laten. Maar tegelijkertijd wil ik niet zo makkelijk opgeven, alsof zij gelijk hebben. Ik wil vooruitkijken. Het is nu toch echt wel duidelijk dat de sancties voor jockeys van oneerlijk zijn? Misschien kunnen we hier nog iets goed uit halen?” Naar eigen zeggen bewoog hij de zweep wel alsof hij het paard wilde raken, maar raakte hij het paard uiteindelijk niet. Hij heeft, zo zegt hij in de Daily Racing Form, contact gehad met de stewards en geprobeerd dit uit te leggen, maar geen reactie gekregen van de drie stewards. Volgens hem gingen ze niet in overleg, maar bleven ze stil. Hij kreeg ook geen antwoord op zijn vraag op welk moment zij denken dat hij het paard wel of niet raakte. “Ik heb het paard niet mishandeld”, zo stelt hij. “Niemand kan mij vertellen dat ik het paard mishandeld heb, zelfs als ze kunnen bewijzen dat ik het paard twee keer extra raakte. Dit is belachelijk. De strafmaat komt niet overeen met de overtreding. Volgens mij was er zelfs geen overtreding.” Junior Alvarado heeft 10 dagen om in beroep te gaan tegen zijn straf.

Gebruikte bronnen:

Monique1963

Re: Winnaar Kentucky Derby krijgt boete wegens overmatig zweepgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 22:53

6 of 8 keer, vind het allebei idioot dat je een dier moet slaan om samen iets te bereiken. Maar goed het is een start dat er goed op gelet wordt.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 23:18

Op dit moment is de Preakness bijna van start, dat is de tweede race van de triple crown. Er is wel sprake van dat er meer ruimte moet komen tussen de 3 races om de paarden wat meer hersteltijd te geven. Op dit moment is het telkens 2 weken tussentijd en er wordt dus over nagedacht om dat langer te maken. Ook in deze tak van sport is er best veel aandacht voor welzijn.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 23:31

Aandacht voor welzijn, afhankelijk van hoe je welzijn definieert denk ik :=
De paarden op Churchill Downs worden een paar keer per dag uitgelaten (lees: een rondje wandelen aan de hengstenketting rond het stalgebouw) en staan verder hele dagen in hun stal wanneer er niet getraind wordt.
Dat is in mijn ogen niet echt aandacht voor welzijn.

Maar, ondanks dat, goede zaak dat een jockey wordt beboet voor het overtreden van de regels!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 01:19

Takkesport….

Je paard ‘aanmoedigen’ met de zweep…. Hahaha, ja… zo kun je het ook noemen natuurlijk

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:10

Ninx schreef:
Takkesport….

Je paard ‘aanmoedigen’ met de zweep…. Hahaha, ja… zo kun je het ook noemen natuurlijk

Tja, je kunt het ook anders bekijken.
Je kunt als jockey geen beenhulpen geven. Maw, in de hele race heb je 6 momenten om je paard een hulp te geven. De rest van de tijd lopen ze dus zónder (drijvende) hulpen van de ruiter te kunnen ontvangen.

Als ik dat vergelijk met de bij iedere pas kloppende onderbenen van de gemiddelde dressuurruiter die dat met sporen 6 minuten lang volhoudt in een proef, weet ik niet per se wat er nu erger is...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:31

Daarnaast is een racezweep ook totaal niet vergelijkbaar met de dressuur/springzwepen die je hier in de winkel koopt. Er zit een energieabsorberend schuim in, bijvoorbeeld. En er is maar 1 bedrijf dat racezwepen goedgekeurd voor de races mag maken.

Hier staat er meer over:
https://www.britishhorseracing.com/regu ... hip-2-2-2/

Dat zweepgebruik ziet er altijd wat heftig uit, omdat het gezwaai nogal intens oogt. Het is echter niet mogelijk veel kracht te zetten om hard te slaan wanneer je balanceert boven een paard dat 70 km/h gaat. Naast dat de zweep door het materiaal dat gebruikt wordt niet geschikt is om hard mee te slaan, is dat ook niet wat je wil in racing. Het is inderdaad echt een aanmoediging die gelimiteerd ingezet mag worden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:41

Probeer je het nu echt goed te praten??
Een paard voelt een fucking VLIEG zn huid.....

Laat de jockeys stikken in die schuim absorberende zweep werking van ze..die krengen kunnen heus wel hard aankomen...

Drijvende kracht is ook de beweging van de jockey bovenop het paard...gewichtsverdeling naar voren..hoeveel drijvende kracht wil je hebben?

En dan met een 3 jarige...donder op met deze sport zeg...

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:50

Zeker niet tijdens een race, dat is natuurkundig gewoon niet mogelijk. Daar rennen die paarden te hard voor.

Maar ik snap dat het lastig is rationeel te kijken naar iets dat heftige emoties oproept.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:53

Ik denk dat het gemiddelde manegepaard meer en hardere klappen in zijn leven krijgt dan een renpaard. Ik praat niks goed, maar ik vind de verontwaardiging wel meten met twee maten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:05

Ik weet niet zoveel van de rensport, heb ook geen idee of ze hard geslagen worden of niet? Maar vindt de nuancering wel fijn om te lezen. In eerste instantie dacht ik ook, waarom racen ze uberhaupt met zweep maar ik heb er nooit over nagedacht dat ze geen been kunnen geven. Voor mij ligt de mate van "zieligheid" dus aan of er hard geslagen wordt of dat het echt gewoon als een hulp wordt gebruikt zeg maar..maar dat trek ik dan wel door naar de hele paardensport.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:07

De renzweep is in ieder geval kort, niet zwiepend en bekleed met foam, dat zorgt er in ieder geval voor dat er veel minder harde klappen mee uit gedeeld kunnen worden dan met de gemiddelde zweep die je in de ruitersportwinkel koopt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:08

Mja, wat is goedpraten. Racepaarden zijn totaal niet bang voor de zweep omdat ze het niet met pijn associeren. Jockeys zitten regelmatig met die dingen te zwaaien en te klooien van en naar de gallops. Overpakken, dingen aanwijzen, de paarden laten ruiken, een vlieg wegjagen.

De racezweep maakt geluid, wat naast de 'grote' bewegingen van de jockey de boel intenser maakt.

Racing is niet perfect, maar het is naar mijn mening een van de weinige paardensporten dat qua hulpmiddelen minimaal en heel erg gereguleerd is. Er zijn twee soorten bitten toegestaan en 1 soort zweep waarvan gebruik gereguleerd is. De rest mag niet. In tegenstelling tot het scala aan bitten en sporen die je, bijvoorbeeld, in de springsport ziet.

Edit: er zit ook een chip in de zweep dat bijhoudt hoe oud de zweep is en hoe of de padding nog naar behoren werkt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:16

Goed om te lezen, ik ben vroeger weleens op Duindigt geweest maar dat is zolang geleden en de ontwikkelingen staan niet stil natuurlijk. Het is altijd het beste om het met eigen ogen te zien vind ik.

En natuurlijk zijn er nog wel andere aspecten in de rensport die aandacht vragen, hopelijk blijven de positieve ontwikkelingen qua welzijn zich steeds verder uitbreiden.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:22

Weet niet wat ik erger vind. 7x een tik of tot de knieën in de blubber moeten rennen op vol vermogen… Ik vind dat de organisatie ook beboet moet worden omtrent de kwaliteit van de baan. Suicide mission

Btw, de jockeys wapperen vooral heel veel met de zweep, maar slaan niet daadwerkelijk

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:40

Race industrie is geweldig!

Paarden staan 23/7 binnen, krijgen extreem veel krachtvoer en staan 9 uit 10 keer met maagzweren.
in 2023 stierven er nog 7 paarden tijdens deze race.
Sowieso is het een soort Mc Donalds mentaliteit: gebruiken en wegflikkeren. Alles wat niet snel genoeg is, of te oud wordt op een veiling gedumpt en eindigt meestal in Mexico (ik hoef je vast niet te vertellen hoe gezellig slachten daar gaat).
Het gaat dus echt om duizenden dieren per jaar.

Deze dieren worden uitgebuit, opgebruikt, en weg gedonderd. En leuk dat ze het vinden! Dat kun je wel zien aan de expressie van deze dieren.

Ik kan echt helemaal NIETS verzinnen om dit goed te praten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:44

Ninx schreef:

Paarden staan 23/7 binnen, krijgen extreem veel krachtvoer en staan 9 uit 10 keer met maagzweren.
Sowieso is het een soort Mc Donalds mentaliteit: gebruiken en wegflikkeren. Alles wat niet snel genoeg is, of te oud wordt op een veiling gedumpt en eindigt meestal in Mexico (ik hoef je vast niet te vertellen hoe gezellig slachten daar gaat).

Deze dieren worden uitgebuit, opgebruikt, en weg gedonderd. En leuk dat ze het vinden! Dat kun je wel zien aan de expressie van deze dieren.

Ik heb geen idee hoe ze gehouden worden. Ik geloof ook niet elk cowboy verhaal op internet. Ik weet wel dat ze vaak niet jaren lang hoeven te rennen. Of ze zijn kapot natuurlijk, of ze stoppen gewoon vroeg.

Even kritisch hè, hoeveel denk je dat grand prix dressuur of springpaarden buiten komen? Denk ook 23/7 op stal. Stel je voor dat ie een spiertje verrekt. Schrijnend. Nou gaat een spring of dressuurpaard bijna nooit dood in de ring, maar er gaan ook kilo’s krachtvoer in en als je op de startlijst kijkt is 8 een redelijk gemiddelde leeftijd om grand prix te lopen

Even erg in mijn ogen, maar daar hoor je nooit wat over. De heilige warmbloedpaarden, zonder leven

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:45

De ene sport met paarden is niet zieliger dan de andere.
Het is gewoon debiel dat we op een proodier gaan zitten en dan
- zo hard mogelijk rennen
- zo hoog mogelijk springen
- zo klein mogelijke trippelpasjes maken
- zo sierlijk mogelijk dansen
- zo snel mogelijk een stuk land met sloten en hekken oversteken.

Het is allemaal debiel.
En toch doen we het.
Steek hand in eigen boezem, wij hebben een paarden forum, we hebben het rijden op dieren gecultiveerd tot een levenswijze. Dat is ook debiel.
En ik doe mee aan die debiliteit. Ik vind paardrijden leuk.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:45

Ninx schreef:

Yep, want als een jockey eraf valt dan rennen de paarden nog steeds mee!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:57

Ninx schreef:

Er zullen vast stallen zijn waar dat gebeurt. Maar de VS is niet de standaard voor de hele wereld. Gelukkig niet, zelfs.

In Engeland staan de racepaarden gewoon hele dagen buiten, bijvoorbeeld.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:01

_San87_ schreef:
Ninx schreef:

Er zullen vast stallen zijn waar dat gebeurt. Maar de VS is niet de standaard voor de hele wereld. Gelukkig niet, zelfs.

Daar kan ik ook niets van zeggen.... Maar dit gaat over Kentucky, en dat is gewoonweg vreselijk....

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:02

Europa is qua dierenwelzijn inderdaad een stuk beter dan Amerika en Azië.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:42

Van wat ik in Engeland gezien heb zijn het gelukkige paarden met een beter leven dan het gemiddelde paard in Nederland. Kunnen er dingen beter? Vast. Is het een afschuwelijke sport? Nee.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:47

Ninx schreef:
_San87_ schreef:

Daar kan ik ook niets van zeggen.... Maar dit gaat over Kentucky, en dat is gewoonweg vreselijk....

Ik dacht dat je post over de gehele race industrie ging omdat je het hebt over 'Race industrie is geweldig!'.

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:53

Ik vind sporten met dieren allemaal niet kunnen. Veel teveel prestatiedruk en geld, waardoor dierenwelzijn vaak niet op de eerste plaats staat.