Sport

Er is ophef ontstaan rondom de winnaar van de Kentucky Derby van 3 mei 2025. De Venezolaanse jockey Junior Alvaredo versloeg met het 3-jarige paard Sovereignty de favoriet Journalism voor de ogen van 155.000 toeschouwers. Maar nu blijkt dat dit niet is gelopen volgens de spelregels. De 38-jarige jockey heeft zijn paard te vaak geslagen met de zweep. Bij de Kentucky Derby mag je het paard maximaal zes keer met de zweep aanmoedigen, hij deed dit acht keer, zo bleek uit de beelden. De Horseracing Integrity and Safety Authority (HISA), het orgaan dat waakt over veiligheid en welzijn in de paardensport, heeft hem dan ook gestraft.
De wedstrijd vond plaats in Louisville, in de Verenigde Staten. Junior Alvarado is een zeer bekende naam in de rensportwereld en won in zijn hele loopbaan als jockey al 2238 races. In totaal reed hij al meer dan 150 miljoen dollar (134 miljoen euro) aan prijzengeld bij elkaar. In december 2024 ging hij ook al eens de fout in, toen bij het Cherokee Mile-event. Hier gaf hij zijn paard één zweepslag te veel en ook toen volgde een sanctie. Ook nu krijgt het zweepgebruik gevolgen voor hem. Hij mag de overwinning behouden, maar heeft wel een boete opgelegd gekregen van 62.000 dollar, omgerekend 55.000 euro. Dat is 20% van het prijzengeld dat hij verdiende door de Kentucky Derby te winnen. Dit bedroeg 310.000 dollar oftewel 277.000 euro. Ook mag hij de komende twee racedagen, op 29 en 30 mei 2025, niet starten. De Amerikaanse media dook op dit verhaal en wilde tekst en uitleg van hem. Op CNN en in The Guardian laat hij weten: “ik was mijn tel kwijt. Het is zó’n belangrijke race, en je hebt zóveel aan je hoofd. Toen ik merkte dat de favoriet naast me kwam, deed ik wat ik moest doen. Ik had geen tijd om na te denken over het aantal slagen. Ik wilde gewoon de grootste race van Amerika winnen.”
De Kentucky Derby wordt elk jaar gehouden op de eerste zaterdag van mei. De race is 2 kilometer lang en behoort tot de Triple Crown. Ook de Preakness Stakes (Baltimore, Maryland, 1910 meter) en Belmont Stakes (San Diego, Californië, 2400 meter) horen bij de Triple Crown. Als een paard alle drie deze races weet te winnen, geldt dat als het allerhoogste wat een renpaard kan bereiken.
In beroep
Alvarado kan in beroep gaan tegen zijn opgelegde straf. Hij twijfelt hierover: “ik wil dat dit voorbij is en dit achter me laten. Maar tegelijkertijd wil ik niet zo makkelijk opgeven, alsof zij gelijk hebben. Ik wil vooruitkijken. Het is nu toch echt wel duidelijk dat de sancties voor jockeys van oneerlijk zijn? Misschien kunnen we hier nog iets goed uit halen?” Naar eigen zeggen bewoog hij de zweep wel alsof hij het paard wilde raken, maar raakte hij het paard uiteindelijk niet. Hij heeft, zo zegt hij in de Daily Racing Form, contact gehad met de stewards en geprobeerd dit uit te leggen, maar geen reactie gekregen van de drie stewards. Volgens hem gingen ze niet in overleg, maar bleven ze stil. Hij kreeg ook geen antwoord op zijn vraag op welk moment zij denken dat hij het paard wel of niet raakte. “Ik heb het paard niet mishandeld”, zo stelt hij. “Niemand kan mij vertellen dat ik het paard mishandeld heb, zelfs als ze kunnen bewijzen dat ik het paard twee keer extra raakte. Dit is belachelijk. De strafmaat komt niet overeen met de overtreding. Volgens mij was er zelfs geen overtreding.” Junior Alvarado heeft 10 dagen om in beroep te gaan tegen zijn straf.
Gebruikte bronnen: