Algemeen

Hobby Horses is een nieuwe rage. Het gaat gewoon om ouderwetse stokpaardjes, maar steeds meer mensen hebben er plezier van. Ilse Wiegmink begon vijf jaar geleden en maakt en verkoopt nu de stokpaardjes zelf. Ook organiseert ze in juni een speciale trainingsdag in Emmeloord.
Voor Wiegmink begon het met miniatuurpaarden. Daar speelde ze altijd al mee, samen met vriendinnen. Totdat een vriendin met zo'n stokpaard aan kwam zetten en vertelde dat je er best goed aan kan verdienen als je ze maakt. "Ik had eerst wel wat vooroordelen daarover, ik vond het wat kinderachtig, maar ik ben uiteindelijk ook met stokpaardjes begonnen." De moeder van Ilse was eerst nogal verbaasd. "We gingen stof halen en ze had binnen een dag het paardje gemaakt en binnen een week verkocht."
Steeds professioneler
Nu maakt Wiegmink al zo'n vijf jaar stokpaardjes. Ze worden steeds mooier en professioneler, zegt moeder Sjuan de Vreeze. "Mooie tuigjes en op een gegeven moment ging ze ook evenementen organiseren." Wiegmink krijgt ook zeer regelmatig verzoeken van paardenliefhebbers of ze een stokpaardje wil maken van hun eigen echte paard. Dat vindt ze dan ook heel leuk om te doen.
Evenementen
Naast het maken van de paardjes, rijdt Wiegmink er ook op. Dat doet ze bijvoorbeeld tijdens evenementen met andere liefhebbers. Een van die evenementen is op 1 juni in Emmeloord. Dan houdt Wiegmink een trainingsdag voor zo'n dertig liefhebbers. "Het is vooral een dag om dingen te leren van elkaar", zegt Wiegmink. "Hobbyisten van alle windstreken komen naar Emmeloord."
Op de website van Omroep Flevoland is een filmpje te zien.