Hobby Horses is populair en Ilse (17) maakt de stokpaardjes zelf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Hobby Horses is populair en Ilse (17) maakt de stokpaardjes zelf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-25 20:19

Omroep Flevoland
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Hobby Horses is een nieuwe rage. Het gaat gewoon om ouderwetse stokpaardjes, maar steeds meer mensen hebben er plezier van. Ilse Wiegmink begon vijf jaar geleden en maakt en verkoopt nu de stokpaardjes zelf. Ook organiseert ze in juni een speciale trainingsdag in Emmeloord.

Voor Wiegmink begon het met miniatuurpaarden. Daar speelde ze altijd al mee, samen met vriendinnen. Totdat een vriendin met zo'n stokpaard aan kwam zetten en vertelde dat je er best goed aan kan verdienen als je ze maakt. "Ik had eerst wel wat vooroordelen daarover, ik vond het wat kinderachtig, maar ik ben uiteindelijk ook met stokpaardjes begonnen." De moeder van Ilse was eerst nogal verbaasd. "We gingen stof halen en ze had binnen een dag het paardje gemaakt en binnen een week verkocht."

Steeds professioneler
Nu maakt Wiegmink al zo'n vijf jaar stokpaardjes. Ze worden steeds mooier en professioneler, zegt moeder Sjuan de Vreeze. "Mooie tuigjes en op een gegeven moment ging ze ook evenementen organiseren." Wiegmink krijgt ook zeer regelmatig verzoeken van paardenliefhebbers of ze een stokpaardje wil maken van hun eigen echte paard. Dat vindt ze dan ook heel leuk om te doen.

Evenementen
Naast het maken van de paardjes, rijdt Wiegmink er ook op. Dat doet ze bijvoorbeeld tijdens evenementen met andere liefhebbers. Een van die evenementen is op 1 juni in Emmeloord. Dan houdt Wiegmink een trainingsdag voor zo'n dertig liefhebbers. "Het is vooral een dag om dingen te leren van elkaar", zegt Wiegmink. "Hobbyisten van alle windstreken komen naar Emmeloord."

Op de website van Omroep Flevoland is een filmpje te zien.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 20:32

Toch merk ik dat het begint te wennen. Toen ik dit voor het eerst zag vond ik het echt heel raar. Nu kan ik het eigenlijk wel waarderen en vind ik het ook wel knap dat ze dit zo kunnen. Je moet er toch ook best sportief voor zijn om een parcours af te leggen met een stokpaard tussen je benen :-)

Leuk interview ook en ze maakt ook wel mooie paarden.

DreamGuide

Re: Hobby Horses is populair en Ilse (17) maakt de stokpaardjes zelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 21:21

Stiekem vind ik het ook gewoon hartstikke leuk. Mensen veroordelen het vaak heel erg. Maar zeker aangezien de jeugd tegenwoordig veel minder buiten speelt en te weinig beweging krijgt, lijkt dit me juist super positief! Lekker bewegen en je fantasie de vrije loop laten.

Paardrijden of een eigen pony is voor de meeste gezinnen veel te duur, dan is dit in mijn optiek een super alternatief!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:16

beert schreef:
Toch merk ik dat het begint te wennen. Toen ik dit voor het eerst zag vond ik het echt heel raar. Nu kan ik het eigenlijk wel waarderen en vind ik het ook wel knap dat ze dit zo kunnen. Je moet er toch ook best sportief voor zijn om een parcours af te leggen met een stokpaard tussen je benen :-)

Leuk interview ook en ze maakt ook wel mooie paarden.

Voor mij went het niet!

Als ik meiden van een jaar of 15 dat zie doen dan denk ik toch echt, ja leuk tot aan maximaal je tiende, maar dit ziet er zo vreselijk suf uit. Ik denk dat je het ook beter niet kunt doen als je graag een relatie zou willen :o

Overigens zeg ik niet dat het niet knap is of dat mensen die er plezier aan hebben zich iets van mijn mening moeten aantrekken.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:36

Wat jammer dat je zo denkt! Waarom moet ergens een leeftijdsgrens aan zitten? En waarom zou je in godsnaam een hobby laten omdat je een relatie wilt? Ik zie het al voor me... Dan trek je dus gelijk de verkeerde persoon aan. Beetje vaag. Heeft er ook niets mee te maken.
Nee ik vind het hartstikke leuk, jong, oud, al zijn het volwassenen en misschien zelfs ouderen die een rondje doen. Mensen leven veel te veel in hokjes, al die sociale regels, na je 10e mag je blijkbaar nog maar weinig. Anders ben je vreemd. Lekker doen wat ze leuk vinden en ervan genieten. Ongelofelijk creatief en lekker sportief bezig!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:59

Anastasia24 schreef:
Wat jammer dat je zo denkt! Waarom moet ergens een leeftijdsgrens aan zitten? En waarom zou je in godsnaam een hobby laten omdat je een relatie wilt? Ik zie het al voor me... Dan trek je dus gelijk de verkeerde persoon aan. Beetje vaag. Heeft er ook niets mee te maken.
Nee ik vind het hartstikke leuk, jong, oud, al zijn het volwassenen en misschien zelfs ouderen die een rondje doen. Mensen leven veel te veel in hokjes, al die sociale regels, na je 10e mag je blijkbaar nog maar weinig. Anders ben je vreemd. Lekker doen wat ze leuk vinden en ervan genieten. Ongelofelijk creatief en lekker sportief bezig!

Zo jij neemt het wel heel serieus op zeg, je zou bijna denken dat je het zelf stiekem ook suf vindt :+