HEA! Hele familie met het paardenvirus naar Franeker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

HEA! Hele familie met het paardenvirus naar Franeker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 17:55

Omrop Fryslan
Sport

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

De hele familie met het paardenvirus naar Franeker
In Franeker worden dressuurmenwedstrijden gehouden. Met commando's moeten de ruiters en paarden hun proeven zo goed mogelijk rijden. Ze krijgen een beoordeling van de jury. De ruiters krijgen instructies over hoe ze moeten rijden via een oortje te horen. Jildou leest de proef voor haar moeder Ria Hettinga voor. De hele familie heeft het paardenvirus, ze zijn er allemaal bij betrokken.

Zo'n kür betekent wel dat er veel getraind moet worden. De hele winter wordt er dan ook hard getraind. Schaar je hoog in de wedstrijd, dan kan de combinatie in een hogere klasse komen.

Klik op de link van de bron bovenaan de pagina voor een video.

Disclaimer: Wij hebben geen foto die aansluit bij dit artikel, of waar wij toestemming voor hebben om te gebruiken. Daarom hebben wij er een foto ter illustratie bij gezet. Heb jij een passende foto met toestemming voor commercieel gebruik? Stuur dan even een PB naar een van de Nieuwsredactieleden of het Nieuwsredactie-account.

germie

Re: HEA! Hele familie met het paardenvirus naar Franeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 10:50

En hier ben ik de enige met het paardenvirus. Dus ik ging ook wel alleen naar wedstrijden. Dat is eigenlijk veel knapper, want je moet dan alles alleen doen van wassen, vlechten, inladen, rijden, opzadelen, tijd in de gaten houden en ik reed ook wel proeven uit het hoofd (soms vroeg ik iemand, maar was altijd blij dat ik een proef ook uit het hoofd kon rijden, want niet iedereen was even goed in voorlezen). En dan vervolgens weer alleen afzadelen, naar huis en paard verzorgen. Zonder steun van familie. De keren dat mijn ouders bij een wedstrijd zijn komen kijken zijn op 1 hand te tellen. Mijn vader zou een keer op springwedstrijd uitstappen, dat betekende dat mijn paard met hem over de parkeerplaats wandelde, want hij had totaal geen controle. Was voor mij wel lachen (en niets doen, want paard is geen gevaar voor anderen, is super mak en braaf).
Ook op stal zijn ze amper wezen kijken. Het interesseerde ze gewoon niet.
Ooit kreeg ik een kano, als ik dan mijn paardenhobby zou stopzetten (lees zou stoppen met verzorgpony's, want les betaalden ze toch al niet). Dat heeft niet geholpen kan ik je vertellen :D