Het keuringsseizoen nadert: alles komt samen op de grote dag

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Het keuringsseizoen nadert: alles komt samen op de grote dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-25 17:04

KWPN
Fokkerij

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Het keuringsseizoen nadert, en dat betekent goed voorbereide paarden in de baan en gespannen gezichten aan de zijlijn. Maar wat komt er allemaal kijken bij het keuringsklaar maken van een paard? Wij vroegen het aan expert Brian Rijsdijk, die al jaren paarden voorbereidt bij Hengstenhouderij Lauw van Vliet. In de achtste en laatste aflevering van deze serie vertelt Brian over de keuring zelf: het moment waarop alles samenkomt.

Na weken van voorbereiden, is het op de dag van de keuring erop of eronder. “De puzzel die je gedurende een paar maanden hebt gelegd, komt dan bij elkaar”, vertelt Brian. “Wij gebruiken vaste hoofdstellen en hebben een vast team van mensen die al jaren meegaan. Zij weten precies wat er moet gebeuren.” Zodra de startlijst definitief is, stelt Brian een eigen schema op. “Iedereen krijgt van tevoren een lijst van mij: hoe laat en in welke ring het paard wordt verwacht, en wat de begeleider moet doen. Geen verrassingen, alles strak geregeld.”

Niet te strak vlechten
De paarden worden altijd gevlochten door Anne van Vliet. “Zij kan dat super en de paarden staan er altijd netjes bij. Het moet er strak uitzien, maar niet strak zitten. Een te strakke vlecht kan de prestatie belemmeren - stel je maar eens voor dat je zelf continu aan je haar wordt getrokken.” Dressuurpaarden krijgen roosjes, springpaarden knotjes met elastiek. En als het nodig is, wordt er een staartkunstenaar ingevlogen. “Soms heeft een paard een te korte of dunne staart. Dan bellen we Marijke Woltink. Zij maakt daar echt iets moois van. Het paard wordt daar niet beter van, maar het totaalbeeld wel. Dat laten we wel altijd een paar weken van tevoren doen, zodat het paard eraan kan wennen.”

Communicatie is cruciaal
De band met de eigenaar is minstens zo belangrijk. “Je hebt het kapitaal van mensen op stal staan, dus goed communiceren is gewoon een verplichting. Wij houden de eigenaren steeds goed op de hoogte, al ben ik zelf ook weleens verrast door een uitslag. Een keuring blijft een momentopname, het succes is afhankelijk van veel factoren.”

100% kloppen
Brian laat niets aan het toeval over. “Op de dag zelf zorg ik dat alles waar ik invloed op heb, tot in de puntjes klopt. Het paard moet voorbereid zijn, het team op elkaar ingespeeld, de planning duidelijk. Alleen dan geef je het paard de kans om te schitteren. De rest—dat is aan het paard én aan het moment.”

Over Brian Rijsdijk
Brian werkt al dertien jaar bij Hengstenhouderij Lauw van Vliet. Zelf is hij gedeeld eigenaar van de KWPN-tuigpaardhengst Ravensgoed W. Brian verricht op het bedrijf in IJsselstein allerhande werkzaamheden, maar rijden doet hij niet: “want als ik erop ga zitten, worden daar de paarden niet beter van. Ze verbeteren juist wel door onze ruiters Thimo van Kuijk en Anouk Slabbers”. Keuringsklaar maken is meer zijn ding. Hiervoor hanteert hij al verschillende jaren een vast systeem en dit wil hij graag met ons delen.

Gerelateerde artikelen: