Algemeen

Tuintjes, bermen en weilanden liggen nog altijd vol glasdeeltjes van zonnepanelen na de verwoestende brand van een week geleden in Dongen. Over een afstand van twintig kilometer worden de vlijmscherpe deeltjes gevonden. “Een strook van Dongen, via Gilze en Chaam naar de Belgische grens bij Ulicoten ligt vol. Dat is enorm”, vertelt Jan van den Velden. Hij is gevraagd de deeltjes met een team vrijwilligers op te ruimen. “Dat gaat weken duren.”
Bij de brand op zondag 4 mei ging de productiehal van Ecco Leather in Dongen compleet verloren. Op het dak lagen vier tot vijfduizend zonnepanelen. Een week later vindt Saskia Keijsers nog altijd deeltjes in weilanden in Gilze waar haar paarden staan.
“Ik ben er niet blij mee”, begint Saskia als we door haar weiland lopen. “Wij zitten hemelsbreed zo’n tien kilometer van de brand af en het is hier in de buurt allemaal terechtgekomen.”
De dochter van Saskia hoorde een week geleden een vreemd geluid buiten, alsof er iets op het dak ritselde. De volgende dag werd duidelijk dat het dak, de tuin en het weiland vol lagen met glasdeeltjes van zonnepanelen. “Dat is niet grappig, met de paarden wie wij hebben lopen. Ik was echt bang dat een paard een glasdeeltje zou opeten en dat ik een dood paard zou aantreffen.”