Na brand glasdeeltjes in paardenweiland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Na brand glasdeeltjes in paardenweiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 15:02

Omroep Brabant
Algemeen

Afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Tuintjes, bermen en weilanden liggen nog altijd vol glasdeeltjes van zonnepanelen na de verwoestende brand van een week geleden in Dongen. Over een afstand van twintig kilometer worden de vlijmscherpe deeltjes gevonden. “Een strook van Dongen, via Gilze en Chaam naar de Belgische grens bij Ulicoten ligt vol. Dat is enorm”, vertelt Jan van den Velden. Hij is gevraagd de deeltjes met een team vrijwilligers op te ruimen. “Dat gaat weken duren.”

Bij de brand op zondag 4 mei ging de productiehal van Ecco Leather in Dongen compleet verloren. Op het dak lagen vier tot vijfduizend zonnepanelen. Een week later vindt Saskia Keijsers nog altijd deeltjes in weilanden in Gilze waar haar paarden staan.

“Ik ben er niet blij mee”, begint Saskia als we door haar weiland lopen. “Wij zitten hemelsbreed zo’n tien kilometer van de brand af en het is hier in de buurt allemaal terechtgekomen.”

De dochter van Saskia hoorde een week geleden een vreemd geluid buiten, alsof er iets op het dak ritselde. De volgende dag werd duidelijk dat het dak, de tuin en het weiland vol lagen met glasdeeltjes van zonnepanelen. “Dat is niet grappig, met de paarden wie wij hebben lopen. Ik was echt bang dat een paard een glasdeeltje zou opeten en dat ik een dood paard zou aantreffen.”

germie

Re: Na brand glasdeeltjes in paardenweiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:10

Ze zijn toch wel mooi he die zonnepanelen. Het zal je maar gebeuren, ik weet niet of ik het weiland ooit weer kan vertrouwen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:46

Het "nieuwe asbest"

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:54

Erger. Voor dieren dan denk ik.
Denk dat panelen /glas in de mond en darmen op korte termijn meer schade geeft dan asbest.
Een paard zal doorgaans niet lang genoeg leven voor schade door die asbest.

Maar hoe lost men dit nu op?

Dit zijn nogal wat weides en akkers. Waar ook ons eten verbouwd word.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:57

DuoPenotti schreef:
Denk dat panelen /glas in de mond en darmen op korte termijn meer schade geeft dan asbest.

Inderdaad

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 15:57

DuoPenotti schreef:

Dat vraag ik me ook af, hoe kom je invredesnaam ooit nog van al die kleine glasdeeltjes af?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 16:00

Met een soort stofzuiger over je perceel??
Als er dik gras staat, gras maaien en meteen oprapen en naar de vuilverbranding doen en met een soort zuiger over het gemaaide perceel heen.
Je bent mooi de klos, je kunt je dieren niet buiten laten lopen en je graswinning of ander gewas is ook naar de kloten.

Wij zeggen het al jaren dat het het nieuwe asbest is.
Ook zonder dat ze in de fik vliegen en versplinteren.
Hoe kun je uitgewerkte zonnepanelen verwerken?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:33

@tienus dat dacht ik ook. Maar ja, dan moet het niet te droog of te nat zijn.
Er bestaan machines die het zand stofzuigen. Maar dat is meer een zeef en dat werkt hier niet.
Echt heel gevaarlijk voor ALLE dieren in die streek. |(
Lang leve de technologische vooruitgang…….

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:38

En het is niet 1 weilandje he, het gaat om een stuk van meer dan 20 kilometer rond de brandhaard. Absurd eigenlijk dat die glasdeeltjes dan zo licht zijn dat ze zo ver kunnen komen.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:51

Wij waren ook de sjaak. Het was echt ellende.

Probleem van de vrouw uit het artikel is vooral dat ze nog niet gemaaid hadden. Dus ga maar zoeken tussen het lange gras. "Gelukkig" hebben zij geen gigantische weide. Meeste boeren hadden net het gras er af gelukkig.

Zo'n stofzuigerding bestaat. €4000 per hectare. Reken maar uit. En dan maar achteraan aan sluiten bij de verzekering en hopen dat het potje van het bedrijf (vd brand) nog niet leeg is.

Was al vrij snel een bijeenkomst voor boeren. Conclusie: met de hand opruimen uit je wei en verder kan het geen kwaad := "en een koe / paard die het binnenkrijgt dan?" Nee kan geen kwaad.
De grote stukken vind je wel (grotendeels) maar het verpulverd enorm dus er liggen nog talloze inimini stukjes in de weides. Schijnbaar verpulverd het dus zo makkelijk dat het geen schade kan aanrichten aan de maag van een dier.
Tja... :n

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 17:58

5 jaar geleden hier in de buurt meegemaakt, daar waren weilanden van koeienboeren bij betrokken. Heel heftig, want runderen eten alles wat ze tegenkomen op en hebben dan een hele grote kans op "het scherp" te krijgen en doodziek te worden met een grote kans op overlijden.
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/270943/w ... eudiensten is één van de berichten van destijds.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... en-vergoed is nog een ander bericht erover.
Er zitten ook echt kleine stukjes tussen, dus paarden zouden het ook zomaar binnen kunnen krijgen, ik zou er echt niet gerust op zijn en het kan dan natuurlijk ook niet gehooid worden.

Als ik bovenstaand bericht lees vermoed ik dat er nog geen echt protocol voor het opruimen van deeltjes van zonnepanelen is.
Laatst bijgewerkt door Jet op 13-05-25 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 18:00

Let maar op, als er ergens een grote brand is; de waarschuwing ramen en deuren gesloten houden.
En daarna (bijna) altijd bericht; er zijn geen schadelijke stoffen vrijgekomen….

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:01

Door het te bagatelliseren raken mensen het vertrouwen in overheden kwijt.
Hoop dat ze dit serieus nemen. Want idd; ons eten groeit daar, en hun dieren grazen daar, hun broodwinning.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:11

Straks krijg je niet alleen jkk vrij hooi maar ook glasvrij hooi.
Als je gras kniehoog staat heb je niks aan een stofzuiger.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:33

Paar jaar terug ook in Feanwalden. Toen houthandel Van Der Wal is afgebrand. In omliggende weilanden ook allemaal restanten glas van de zonnepanelen. Zou een verzekering kwestie worden. Maar weet niet hoe ze het opgelost hebben. Heb er nooit weer wat over gehoord

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 22:19

Dat is echt ruk! Onze weides hebben eens vol gelegen met verkoolde delen issolatie materiaal nadat een grote kippenstal verderop was afgebrand. Je bleef het maar tegenkomen..
Dat fijne glas is nog veel erger.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:46

Nyaleti schreef:
Wij waren ook de sjaak. Het was echt ellende.

Probleem van de vrouw uit het artikel is vooral dat ze nog niet gemaaid hadden. Dus ga maar zoeken tussen het lange gras. "Gelukkig" hebben zij geen gigantische weide. Meeste boeren hadden net het gras er af gelukkig.

Zo'n stofzuigerding bestaat. €4000 per hectare. Reken maar uit. En dan maar achteraan aan sluiten bij de verzekering en hopen dat het potje van het bedrijf (vd brand) nog niet leeg is.

Was al vrij snel een bijeenkomst voor boeren. Conclusie: met de hand opruimen uit je wei en verder kan het geen kwaad := "en een koe / paard die het binnenkrijgt dan?" Nee kan geen kwaad.
De grote stukken vind je wel (grotendeels) maar het verpulverd enorm dus er liggen nog talloze inimini stukjes in de weides. Schijnbaar verpulverd het dus zo makkelijk dat het geen schade kan aanrichten aan de maag van een dier.

Ik denk dat je als eigenaar van het land met opzet ook wat langer gras hebt. Dus dat een paardeneigenaar wat langer gras heeft vind ik niet meer dan logisch.
Ik zou ook niet blij zijn als ik nu grasland moest maaien om het gras weg te gooien. Doordat het niet veel geregend heeft de laatste tijd groeit het gras ook niet echt meer. Dus dan kun je een probleem krijgen als je je dieren van het gras volledig wilt voeren, iets wat veel paardeneigenaren wel doen in de zomermaanden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 08:51

Oef, dit lijkt me ook problematischer dan hoe het voorgesteld wordt.

Hoe ruim je zoiets op inderdaad? Ik vindt eigenlijk dat zo'n stofzuigerding ingehuurd zou moeten worden door de gemeente oid en die gratis (betaald door de brandverzekering) alle percelen schoon zou moeten maken. Denk dat het ook geen succes is als het tussen het voedsel voor mensen terecht komt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 08:03

Nyaleti schreef:

Waren die conclusies van 'experts' of bn de boeren? Wie vond dat het geen kwaad kan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:09

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:46

Dat het geen kwaad kan, bijzonder. De slokdarm van een paard is ook niet bepaald groot. Ze zullen maar een stukje inslikken die blijft vasthaken.

Ben pasgeleden bijna mijn veulen kwijt geraakt op een stukje plastic van een paddock/grint rooster wat perongeluk ingeslikt werd.

Gebeurt niet snel dat een volwassen paard iets lichaamsvreemd inslikt maar ik zou het niet aandurven.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:46

Natuurlijk is het schadelijk voor de magen. Dat kan toch iedereen zelf wel bedenken :')
Maar ga maar eens tientallen hectaren doorlopen om op te ruimen, dat is geen doen, en die flinterdunne stukjes ga je er ook niet uithalen. Vraag mij af of dit een issue is waar ook echt op gelet wordt nu met de aanleg van al die zonneparken.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 09:50

Hier paar jaar terug een grote brand en hebben ze de weilanden ook moeten stofzuigen. Wij zitten er met de paarden nog geen kilometer van af, gras stond mega hoog. Echt super veel geluk gehad dat de wind niet onze kant op stond, want dat had een weideseizoen en hooiseizoen gekost. Anderen hadden minder geluk helaas

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:12

Natuurlijk is dat slecht en gevaarlijk. Je eet zelf toch ook geen voedsel met glasscherfjes erin? Als zoiets in mensenvoedsel belandt dan komt er een terugroepactie. Als je paard ineens koliek krijgt dan weet je niet waardoor het komt. Ik wil geen gras of hooi van de verpeste weilanden- het moet worden schoongemaakt en schadevergoeding voor de eigenaren.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 10:18

Tancreda4 schreef:
Nyaleti schreef:

Waren die conclusies van 'experts' of bn de boeren? Wie vond dat het geen kwaad kan?

De experts.. := ja, zorgelijk advies. Want tuurlijk kan het wel kwaad en veel schade aanrichten.

Bedrijf wat in de hens is gegaan had duizenden liters aan chemische olieën maar nee, dat kan ook geen kwaad zeggen ze. Geen verontreiniging oid. (Iets dat het vuur zo warm / intens was dat de olieën meteen "verdampt" zijn? En er dus geen schadelijke stoffen zijn vrij gekomen)