‘Een paard spiegelt je emoties’

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

‘Een paard spiegelt je emoties’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-25 16:17

RODI
Algemeen

Een pony, afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Op een bont boerenerf aan de Tolkerdijk aan de rand van Schagen, waar de gezellige zorgboerderij Zorg en Paard huist, gaan binnenkort workshops van PonyPracht van start. Dit keer speciaal voor kinderen uit groep 6 tot en met 8. Bianca Kooij en Steef de Ruijter kwamen via de paarden in elkaars leven en wisten meteen: wij gaan samen iets doen.

Dat iets resulteerde in PonyPracht. Een mooie aanvulling op hun eigen werkveld. Bianca is kindercoach en Steef paardencoach. De twee vrouwen bundelen nu hun krachten en bieden fijne woensdagmiddagen aan voor kinderen van 9 tot en met 12 jaar. Die zich tussen de paarden lekker kunnen ontspannen, kunnen ontdekken wie ze eigenlijk zijn, hun talenten achterhalen maar ook leren omgaan met emoties en gevoelens. “Want daar helpen paarden enorm bij”, vertelt Steef. Bianca vult aan: “Voor nu richten we ons op kinderen in deze leeftijdscategorie, voor een beetje extra versteviging voordat ze naar de middelbare gaan. Maar eigenlijk is PonyPracht voor élk kind leuk.”

Energie
Hoe ontdek je wie je bent via paarden? Steef vertelt: “De kinderen leren niet alleen van de paarden, maar ook van elkaar. Paarden en pony’s laten precies zien hoe je je eigenlijk voelt. Ze spiegelen ontzettend de emoties. Ze voelen het aan en pikken de energie van mensen op.” Bianca vertelt: “Als een kind niet congruent is, waarbij iemands gedrag dus niet overeenkomt met zijn of haar gevoelens, kunnen de pony’s druk gaan rennen of elkaar bijten. Ze worden heel onrustig. Zodra een kind dan zegt hoe hij of zij zich ècht voelt, zakt de energie bij het kind en dus ook bij de paarden. Dan is er weer rust.”

Zeeleeuwen
Steef werkte in het verleden bij Ouwehands Dierenpark met zeeleeuwen en die hebben volgens haar de zelfde gave. “Ik verzorgde de zeeleeuwenshow. En als ik niet lekker in mijn vel zat, kon ik de show wel op mijn buik schrijven. Dan gaan de zeeleeuwen bij je weg. Ze hebben er meteen geen zin in! Maar als ik lekker energiek was, gingen ze ook extra hun best doen. Heel bijzonder hoe dat werkt.”

Zelfvertrouwen
De eerste training is op woensdag 14 mei. De eerste kinderen hebben zich al aangemeld, maar er is zeker nog plek voor nieuwe deelnemers. Steef zegt: “Iedereen die zichzelf beter wil leren kennen, is welkom. Hoe beter je jezelf leert kennen, hoe meer zelfvertrouwen je krijgt en hoe meer je dus op jezelf leert vertrouwen.” Bianca vult aan: “PonyPracht is eigenlijk voor iedereen. Dit is wat we onszelf eigenlijk ook hadden gegund, toen we klein waren. Voor nu richt de training zich op kinderen, maar wellicht wordt dat in de toekomst uitgebouwd.”

Bianca besluit: “Je bent allemaal uniek. Je hebt ook allemaal een eigen manier van doen en een eigen manier van werken. Hoe leuk is het om dat met elkaar te delen?”