Paard steigert in trailer op A50

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nieuwsredactie

Paard steigert in trailer op A50

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-25 19:06

Omroep Gelderland
Algemeen
Ingezonden door meerdere Bokkers

Trailers, afbeelding ter illustratie. Foto: Marlies Trap Fotografie

Een paard kwam vrijdagmiddag in grote problemen op de A50 bij Arnhem. Het paard steigerde in de trailer en raakte verder in paniek, waardoor het ineens gedraaid stond.
Het gebeurde rond 15.30 uur. Via een camera kon de bestuurder zien wat er gebeurde en zette direct de trailer aan de kant.

Door benen gezakt
Het dier bleek door zijn benen te zijn gezakt. Hulpdiensten werden ingeschakeld, maar moesten wachten op de dierenarts.

De dierenarts verdoofde het paard. Na een kleine demontage van de schotten in de wagen werd het dier naar buiten getild. De paardenambulance van stal Mansour heeft het dier uiteindelijk meegenomen.

FrNo

Re: Paard steigert in trailer op A50

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 19:10

Gelukkig is het goed afgelopen, mede door de camera.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 19:15

Lijkt me meer een paardenwagentje toch?
Maar gelukkig dat er camera’s aan boord waren. Hopelijk mankeert het paard niets.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 21:38

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:23

Eigenaresse heeft goed gehandeld door de wagen direct aan de kant te zetten en de hulpdiensten te bellen.

Hulpdiensten hebben het ook super aangepakt, heel fijn dat direct mensen met paarde kennis/inzicht ingeschakeld worden. Paard lijkt er vanaf gekomen te zijn met een paar schrammen (en een hele flinke verdoving).

Hij was wel heel suf toen hij aankwam op stal. :(:)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 09:54

Heel fijn dat het zo goed is afgelopen!

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 11:17

Ik was nieuwsgierig hoe dan een paardenambulance er precies uit ziet, maar ik kon op de site van stal mansour niet een plaatje ervan vinden? Ik zie als ik op het woord zoek, wel trailers, maar die lijken niet speciaal of zo? Gewoon nieuwsgierig.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 12:49

Monique1963 schreef:
Ik was nieuwsgierig hoe dan een paardenambulance er precies uit ziet, maar ik kon op de site van stal mansour niet een plaatje ervan vinden? Ik zie als ik op het woord zoek, wel trailers, maar die lijken niet speciaal of zo? Gewoon nieuwsgierig.

Als ik de foto's van gelrenieuws (zie link bericht Jet) goed interpreteer, is het paard opgehaald met een Ifor Williams- gelijkende trailer.

Top hoe de eigenaresse gehandeld heeft.

Ik hoop dat de schrik alweer uit de benen is en zowel paard als eigenaresse weer oké zijn.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 12:54

Rocamor schreef:
Monique1963 schreef:

Als ik de foto's van gelrenieuws (zie link bericht Jet) goed interpreteer, is het paard opgehaald met een Ifor Williams- gelijkende trailer.

Top hoe de eigenaresse gehandeld heeft.

Ik hoop dat de schrik alweer uit de benen is en zowel paard als eigenaresse weer oké zijn.

dank je, is zo'n trailer dan nog speciaal ingericht of zo? Met medische hulpmiddelen aan boord, IV drips of zo? ik ben gewoon nieuwsgierig wat een paardenambulance een speciale ambulance voor paarden maakt.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:48

Ik denk dat als het een ambulance-trailer is, dat het een lier heeft en een sterke mat, waarop het paard liggend de trailer in gelierd kan worden, maar in dit geval niet als IC is ingericht.
Citaat:
Uitgebreide medicijnkast voor adequate eerste hulp bij ongelukken (mens en dier)
Vervoer voor paarden en pony's naar tochten, kampen of weides
Behandelruimte voor gewonde of zieke paarden
Vrachtwagen voor vervoer en tijdelijke opvang uitgebroken, gewonde, zieke of gevonden dieren
Quarantaineboxen

Dit staat overigens op de site van Mansour bij Locatie en Faciliteiten.
Kennelijk was dit paard wel met hun trailer te vervoeren. Het kan ook een jounalistiek iets zijn geweest in dit geval, paardenambulance klinkt fraaier dan paardentrailer ( zeker omdat ze het vrachtwagentje ook al trailer noemen).

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 14:56

Jet schreef:
Ik denk dat als het een ambulance-trailer is, dat het een lier heeft en een sterke mat, waarop het paard liggend de trailer in gelierd kan worden, maar in dit geval niet als IC is ingericht.
Citaat:
Uitgebreide medicijnkast voor adequate eerste hulp bij ongelukken (mens en dier)
Vrachtwagen voor vervoer en tijdelijke opvang uitgebroken, gewonde, zieke of gevonden dieren
Quarantaineboxen

Kennelijk was dit paard wel met hun trailer te vervoeren. Het kan ook een jounalistiek iets zijn geweest in dit geval, paardenambulance klinkt fraaier dan paardentrailer ( zeker omdat ze het vrachtwagentje ook al trailer noemen).

O super Jet deze info, interessant! Ik denk idd dat het woord paardenambulance fijn klinkt voor het publiek, het sprak mij trouwens ook meteen aan. Ik heb vroeger op de dierenambulance (op de basis dan) in Utrecht gewerkt en daar waren best speciale dingen in de bus, vandaar dat ik het me afvroeg hoe dat in een paardenambu dan zou zijn. Een lier lijkt me idd belangrijk ook. En ik had dus niet goed gezocht op Mansour.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 15:04

Ik vermoed dat al die dingen bij een paard in een trailer te gevaarlijk zijn, die is van zichzelf groot en sterk en als die wel onrustig is/wordt, kan je daar beter niet bij in de trailer zijn. Officieel mag dat voor zover ik weet ook niet.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 15:21

Jet schreef:
Ik vermoed dat al die dingen bij een paard in een trailer te gevaarlijk zijn, die is van zichzelf groot en sterk en als die wel onrustig is/wordt, kan je daar beter niet bij in de trailer zijn. Officieel mag dat voor zover ik weet ook niet.

O ja, je zit ook met regelgeving natuurlijk.

Wat zijn tijden veranderd. Toen ik 11 was gingen we met de rijvereniging strandritten maken. Dat was wel een paar uur met de vrachtwagen. Dan werden alle pony's en paarden opgeladen, gingen er auto's met ouders en vol met kinderen mee en wiens ouders niet konden rijden of wie niet in een auto mee kon, ging in de vrachtwagen mee. Ja, er gingen er ook mee in de cabine, maar het was het leukst om met de paarden mee te gaan. Zaten we gewoon in het stro bij de paarden. Hoe gevaarlijk! Maar daar dacht niemand over na. Het was gewoon zo. Begin van de jaren 70. Nu is alles gereguleerd. Vast en zeker nav de ongelukken die toen vast en zeker gebeurd zijn in trailers/vrachtwagens met de combi mens en dier.

Parkstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-25 19:04

Zo fijn dat tegenwoordig via camera mee kan kijken... soms slaan we door met camera's en wat we allemaal willen zien maar hierbij heeft het toch wel een fijn gevoel,, het arme beestje niet nog 300km in angst over de weg moest

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 08:45

Jet schreef:
Citaat:
Quarantaineboxen

Wij zijn noodopvang locatie voor de regio Arnhem. Betekend in de praktijk dat als er bijvoorbeeld loslopende pony's worden gevonden die bij ons op stal terecht komen. Meestal wordt de staleigenaar ook direct bij het redden/vangen/vervoeren ingeschakeld omdat hij daar heel veel ervaring mee heeft.

De trailer heeft idd een lier, en een extra laadklep aan de voorkant (was heel handig in dit geval want flink verdoofd achterwaards uitladen doe je liever niet)

In de trekkende auto gaat wel een flinke ehbo paard/mens set mee. (als ook longeerlijnen, dekens etc).

In dit geval kon het paard uiteindelijk wel gewoon staand vervoerd worden.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 08:59

@Naskapower, interessante info. Ja logisch natuurlijk ook een klep aan de voorkant. Doorladen is vaak fijn. En hoe doe je dat als een paard nog leeft en liggend gelierd moet worden? Schaaft de huid dan niet open?

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 14:12

Dat weet ik eerlijk gezegd niet, is iig niet voorgekomen in de tijd dat ik hier werk.

Dit paard hebben ze met heel veel mankracht uit het wagentje gesleept. Ze hadden een heleboel dekens mee om te voorkomen dat hij over het asfalt gesleept zou worden. (doodnormale zweetdekens)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 14:50

Is best heel interessant waar jij werkt. Dat is nog niet zo heel bekend. Schrijf er een keer een stuk over voor bokt!